Fremtidens transport: Bærekraftig drivstoff og elektrisitet

Fremtidens transport: Bærekraftig drivstoff og elektrisitet

På klimakonferansen i Bonn fremheves både elektrisitet og bærekraftig drivstoff som løsningen på transportsektorens klimautfordringer.

I BONN: benjamin@bilimportorene.no

Transport og mobilitet er blant temaene som diskuteres flittig på FNs klimakonferanse i Bonn. Kina ble nylig det femte landet til å annonsere at de skal fase ut biler med forbrenningsmotorer fra nybilsalget, etter Storbritannia, Frankrike, India – og Norge.

Samtidig er det tydelig at elektrifisering av bilparken de fleste steder er et fremtidig mål, og egentlig ikke et pågående prosjekt per i dag. For eksempel er det i vertsbyen Bonn nærmest umulig å oppdrive en lader for en elbil, og de få el- og hydrogenbilene man ser rundt i byen er stort sett offisiell transport i forbindelse med konferansen.

På hovedprogrammet i Bonn tirsdag sto et arrangement om fremtidens mobilitet med blant andre FNs klimasjef Christiana Figueres og toppolitikere fra hele verden, i tillegg til representanter fra bilindustri, infrastrukturbedrifter og finansinstitusjoner.

– Gjennombruddet skjer rundt 2020, sa Ulrich Spiesshofer fra ABB, som blant annet produserer innmaten til mange av hurtigladerne for elbil i dag.

– Da har vi nådd et punkt der batterikostnadene har falt såpass at produksjonen av en elbil vil koste det samme som produksjonen av en bil med forbrenningsmotor. Bilene kommer, men ladeinfrastrukturen må plass, og på det punktet har politikere verden rundt nå muligheten til å legge et solid grunnlag for et kvantesprang i e-mobilitet, fortsatte Spiesshofer.

 

Men forbrenningsmotoren var ikke død

Elektrifisering av bilparken er essensielt for å klimamålene, men bærekraftige drivstoff er også en naturlig del av fremtidens lavkarbonsamfunn.

På tirsdag lanserte World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) sitt prosjekt “below50”, som skal øke etterspørselen etter klimavennlig drivstoff. Det skal de gjøre ved å fremme samarbeid mellom aktører i hele verdikjeden for drivstoffproduksjon slik at produksjonen, og også etterspørselen etter slikt drivstoff øker.

Først satser de i Nord- og Sør-Amerika og Australia, siden er målet å utvide til flere regioner.

– Kravet for å delta i disse kunnskaps-hubene er blant annet at man må være involvert i produksjon, salg eller kjøp av drivstoff med minst 50 prosent lavere klimagassutslipp enn tradisjonelle, fossile drivstoff, sa Peter Bakker fra WBCSD.

Det er nemlig mange måter å fremstille flytende drivstoff på, og det kan gjøres med reduserte utslipp eller til og med klimanøytralt. Det skjer ved å fremstille drivstoffet fra biomasse som allerede er en del av kretsløpet, og ved anvendelse som drivstoff tilfører man derfor ikke ny CO2 til kretsløpet, i motsetning til hva som er tilfellet ved bruk av fossile drivstoff.

Over 90 prosent av den verdensomspennende transportindustrien er fortsatt avhengige av karbonintensive fossile drivstoff. Kun 3 prosent av drivstoffet I verden er lavkarbon. Derfor trenger vi innovasjon på tvers av politikk og teknologi for å få til et grønt skifte i drivstoffproduksjonen, mener WBCSD.

I følge International Energy Agency må 10 prosent av alt drivstoff være lavkarbon innen 2030, og 30 prosent innen 2050.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2018 20. mai 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Positiv avslutning på skuffende løp 20. mai 2018
    Rally Portugal ble aldri som Andreas Mikkelsen hadde håpet, men nordmannen gleder seg over at hans gode venn og teamkamerat Thierry Neuville vant løpet og overtok ledelsen i VM.
  • Boble med det rare i 20. mai 2018
    Memminger Roadster tar et klassisk Boble-skall og pakker det rundt et moderne rørramme-chassis og 2,7-liters luftkjølt bokser. Den ultimate Käfer?
  • 3D-printer gamle deler 19. mai 2018
    Har du en sjelden Porsche, men trenger deler til den? Redningen kan være på vei – fra Porsche selv. Bugatti vil 3D-printe til nybil også.
  • Ut og inn med diesel 18. mai 2018
    Når nye Volvo S60 lanseres blir det helt uten dieselmotor. Kia investerer på sin side i en ny mildhybrid-løsning hvor dieselmotoren spiller en sentral rolle.

Internasjonale bilnyheter

Indonesia sales rise 14% in April

den 22. mai 2018

Les mer

Mercedes Invests $589 Million To Build Compact EV In France

den 21. mai 2018

Les mer

Germany's MAN to speed cost cuts to back VW's trucks drive

den 16. mai 2018

Les mer

Chinese Electric Vehicle Sales Doubled In April

den 15. mai 2018

Les mer

IVECO launches its natural gas powered vehicles on the Japanese market

den 14. mai 2018

Les mer

Volkswagen orders $48 billion worth of EV batteries

den 11. mai 2018

Les mer

Toyota registers record profits but remains very prudent

den 11. mai 2018

Les mer

BMW races into 2018 with sales, profits record

den 4. mai 2018

Les mer

Land Rover celebrates 70th Birthday News

den 30. april 2018

Les mer

Scania begins 2018 in style

den 27. april 2018

Les mer