Fremtidens transport: Bærekraftig drivstoff og elektrisitet

Fremtidens transport: Bærekraftig drivstoff og elektrisitet

På klimakonferansen i Bonn fremheves både elektrisitet og bærekraftig drivstoff som løsningen på transportsektorens klimautfordringer.

I BONN: benjamin@bilimportorene.no

Transport og mobilitet er blant temaene som diskuteres flittig på FNs klimakonferanse i Bonn. Kina ble nylig det femte landet til å annonsere at de skal fase ut biler med forbrenningsmotorer fra nybilsalget, etter Storbritannia, Frankrike, India – og Norge.

Samtidig er det tydelig at elektrifisering av bilparken de fleste steder er et fremtidig mål, og egentlig ikke et pågående prosjekt per i dag. For eksempel er det i vertsbyen Bonn nærmest umulig å oppdrive en lader for en elbil, og de få el- og hydrogenbilene man ser rundt i byen er stort sett offisiell transport i forbindelse med konferansen.

På hovedprogrammet i Bonn tirsdag sto et arrangement om fremtidens mobilitet med blant andre FNs klimasjef Christiana Figueres og toppolitikere fra hele verden, i tillegg til representanter fra bilindustri, infrastrukturbedrifter og finansinstitusjoner.

– Gjennombruddet skjer rundt 2020, sa Ulrich Spiesshofer fra ABB, som blant annet produserer innmaten til mange av hurtigladerne for elbil i dag.

– Da har vi nådd et punkt der batterikostnadene har falt såpass at produksjonen av en elbil vil koste det samme som produksjonen av en bil med forbrenningsmotor. Bilene kommer, men ladeinfrastrukturen må plass, og på det punktet har politikere verden rundt nå muligheten til å legge et solid grunnlag for et kvantesprang i e-mobilitet, fortsatte Spiesshofer.

 

Men forbrenningsmotoren var ikke død

Elektrifisering av bilparken er essensielt for å klimamålene, men bærekraftige drivstoff er også en naturlig del av fremtidens lavkarbonsamfunn.

På tirsdag lanserte World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) sitt prosjekt “below50”, som skal øke etterspørselen etter klimavennlig drivstoff. Det skal de gjøre ved å fremme samarbeid mellom aktører i hele verdikjeden for drivstoffproduksjon slik at produksjonen, og også etterspørselen etter slikt drivstoff øker.

Først satser de i Nord- og Sør-Amerika og Australia, siden er målet å utvide til flere regioner.

– Kravet for å delta i disse kunnskaps-hubene er blant annet at man må være involvert i produksjon, salg eller kjøp av drivstoff med minst 50 prosent lavere klimagassutslipp enn tradisjonelle, fossile drivstoff, sa Peter Bakker fra WBCSD.

Det er nemlig mange måter å fremstille flytende drivstoff på, og det kan gjøres med reduserte utslipp eller til og med klimanøytralt. Det skjer ved å fremstille drivstoffet fra biomasse som allerede er en del av kretsløpet, og ved anvendelse som drivstoff tilfører man derfor ikke ny CO2 til kretsløpet, i motsetning til hva som er tilfellet ved bruk av fossile drivstoff.

Over 90 prosent av den verdensomspennende transportindustrien er fortsatt avhengige av karbonintensive fossile drivstoff. Kun 3 prosent av drivstoffet I verden er lavkarbon. Derfor trenger vi innovasjon på tvers av politikk og teknologi for å få til et grønt skifte i drivstoffproduksjonen, mener WBCSD.

I følge International Energy Agency må 10 prosent av alt drivstoff være lavkarbon innen 2030, og 30 prosent innen 2050.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Seier for Krognes på Ringen 21. mai 2019
    Christian Krognes (29) kjørte søndag det siste løpet før det braker løs med det årlige 24‐timersløpet på Nürburgring i slutten av juni.
  • Nå kan alle reservere Hondas lille elbil 21. mai 2019
    Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
  • Bildrømmer fra Uganda 21. mai 2019
    Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
  • BMW X5 xDrive 30d: Langtursbilen 21. mai 2019
    PRØVEKJØRT: Forholdene kunne ikke vært mer perfekte da jeg hentet nye BMW X5. Nysnø og glatte veier er X5-føre.
  • Business class 20. mai 2019
    Audi Q8 er så komfortabel at jeg kunne kjørt jorden rundt med den.

Internasjonale bilnyheter

Ford South Africa's Growth Strategy Targets Crucial Exports

den 21. mai 2019

Les mer

Vulog and Groupe Renault announce new partnership

den 21. mai 2019

Les mer

Tata Motors to phase out multi-seater people carriers

den 21. mai 2019

Les mer

Ford to cut 7,000 jobs, 10% of global salaried staff

den 21. mai 2019

Les mer

Tata Motors consolidated Q4 net profit nearly halves to Rs 1,117 crore

den 21. mai 2019

Les mer

General Motors Unveils All-New Electronic Platform

den 20. mai 2019

Les mer

Free2Move Lease now offering Vauxhall cars and vans

den 20. mai 2019

Les mer

Domestic car sales falls 17 percent in April

den 19. mai 2019

Les mer

Mitsubishi Motors chief Masuko to leave CEO post

den 18. mai 2019

Les mer

Citroen sets 1.5 million units production target by 2021-22

den 17. mai 2019

Les mer