Formidabel økning i antall vrakede biler i 3. kvartal

Formidabel økning i antall vrakede biler i 3. kvartal

12151_350_19260_formidabel_okning_108271Det er gledelig å se at myndighetenes tiltak for miljøvennlig sanering og gjenvinning av utrangerte kjøretøyer virker. I tredje kvartal er økningen i innleverte og vrakede biler på landsbasis hele 47,7 % i forhold til samme kvartal i år 2012! Fylkesvis er Finnmark på topp i 3. kvartal med hele 106,4 % økning, mens Østfold er «på bunnen» med en økning på 30,6 % – i seg selv et imponerende tall.

2013 – økt vrakpant gir økt vraking av utrangerte biler
Fra årsskiftet ble vrakpanten økt med 500 kroner til 2.500 kroner, og fra 1. juli med ytterligere 500 kroner, slik at den nå er på 3.000 kroner. Det gir resultater. I løpet av årets 9 første måneder ble det vraket om lag 119.993 kjøretøyer mot 100.518 i samme periode i år 2012. Det vil si at cirka 19.475 flere bilvrak er gått til miljøvennlig gjenvinning i år enn i samme periode i fjor. I år 2012 ble det til sammenlikning totalt ble vraket 121.608 kjøretøyer. Med andre ord: I løpet av de 3 første kvartalene i år 2013 er det vraket nesten like mange biler som i hele 2012!

Norge – en gammel bilpark
Norge har en gammel bilpark med en gjennomsnittsalder på mer enn 19 år. Nye biler har vesentlig lavere utslipp og er vesentlig mer trafikksikre enn gamle biler. Derfor ser Autoretur et stort behov for å motta og gjenvinne langt flere biler i årene som kommer. Den økte innleveringen av bilvrak er etter all sannsynlighet en direkte følge av den økte vrakpanten. Tendensen er gledelig og Autoretur er av den oppfatning at vi fremover kan håpe på å se en reduksjon i gjennomsnittsalderen på den norske bilparken.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 13. desember 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020 13. desember 2019
    Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
  • Ladbar framtid for Peugeot i vekst 13. desember 2019
    Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
  • El-prisbombe 12. desember 2019
    MGs historie er proppet med sportslighet, men pris blir viktigste kampvåpen når det norske elbilmarkedet nå angripes med kompakt-SUV-en MG ZS EV.
  • Norsk MG-distributør på plass 12. desember 2019
    Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen Group again delivers more vehicles in November

den 13. desember 2019

Volkswagen Group again delivers more vehLes mer

Hyundai Motor, Grab partner on EV-based car hailing service in Indonesia

den 13. desember 2019

Hyundai Motor, Grab partner on EV-basedLes mer

Subaru CEO expects record U.S. sales in 2020 despite market slowdown

den 13. desember 2019

Subaru CEO expects record U.S. sales inLes mer

Michael Manley of FCA elected ACEA President for 2020

den 12. desember 2019

new President. As of January 2020, Mr MaLes mer

Mazda to invest in its Thai joint venture post BT-50

den 12. desember 2019

Mazda to invest in its Thai joint venturLes mer

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super Carry mini truck in three years

den 12. desember 2019

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super CarLes mer

China auto sales expected to drop by 2% in 2020 – industry association

den 12. desember 2019

‘s top auto industry body said on ThursdLes mer

Groupe PSA signs deal with Pod Point

den 12. desember 2019

Groupe PSA signs deal with Pod PointLes mer

Investment Board Approves Vehicle Assembling Plant of KIA and Hyundai

den 12. desember 2019

Investment Board Approves Vehicle AssembLes mer

BMW buys 540 million euros worth of lithium in Australia

den 11. desember 2019

on an industrial scale and does not haveLes mer