Bare i løpet av 2021 skal Ford tilby hele 18 elektrifiserte modeller på det europeiske markedet. Med investeringer på hele 11,5 milliarder dollar skal Ford sørge for at det finnes minst en elektrifisert variant av alle sine personbil-modeller i Europa.

– For Ford er satsingen på elektrifisering, tilkoblede – og stadig mer selvkjørende – biler viktig for å gi kundene bedre mobilitet, samtidig som det er mer bærekraftig. Det skal imidlertid aldri gå ut over de praktiske bruksegenskapene eller kjøreegenskapene til en bil, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Suksess med ladbare hybrid SUV-er
I løpet av våren 2020 har Ford utvidet sin portefølje av modeller med de tre nye SUV-ene Ford Puma, Ford Kuga og Ford Explorer. Alle disse kommer som elektrifiserte varianter tilpasset det europeiske markedet.

– Spesielt har interessen for våre ladbare hybrider Kuga og Explorer vært svært stor. Dette er svært praktiske biler med mye plass til svært konkurransedyktige priser. De har også en elektrisk rekkevidde som gjør at de fleste kan kjøre helelektrisk i hverdagen. Også nye Puma med EcoBoost hybrid har blitt meget godt mottatt, sier Berg.

Nå er de populære modellene Focus og Fiesta lansert som EcoBoost hybrid.
I 2021 kommer også den nye 7-seters familiefavoritten Ford S-MAX, sammen med storebror Ford Galaxy, som hybrid.

El-SUV-en Mustang Mach-E: En gamechanger
Tidlig i 2021 vil også kundeleveringer av Fords nye helelektriske SUV, Mustang Mach-E, starte i Norge. Mustang Mach-E kommer både med bakhjulstrekk og firehjulstrekk og har en elektrisk rekkevidde på opptil 610 km. Flere tusen nordmenn har allerede forhåndsbestilt Fords nye globale elbil som Berg omtaler som en «gamechanger».

– Med sin unike kombinasjon av lang rekkevidde, tilgjengelig firehjulstrekk, god plass, sportslige kjøreegenskaper, omfattende ny teknologi og konkurransedyktige priser er Mustang Mach-E allerede blitt en «game changer». Helt siden Henry Ford oppfant samlebåndet har dette vært et mantra for Ford. Vi skal lage de beste bilene og tilby dem til en pris som gjør at folk flest skal ha råd til å kjøpe dem, sier Berg.

«The Power of Choice»
Ifølge Ford Motor Norges administrerende direktør finnes det i dag ikke en enkel drivlinje som dekker alle deres kunders behov.

– Vår strategi er derfor å tilby det alternativet som best dekker kundens ønsker og behov, enten det er helelektrisk, ladbar hybrid, full hybrid, mild hybrid eller svært drivstoffgjerrige diesel og bensinbiler – vi kaller denne friheten til å velge «power of choice», sier Berg.

Ledende på nyttekjøretøy i Europa og Norge
Ford har i en årrekke vært Europas mest solgte nyttekjøretøymerke. I Norge har Ford posisjonert seg som det nest største merket, og har de siste årene hatt en stor vekst innenfor nyttekjøretøysegmentet. Da årets beste nyttekjøretøy ble kåret i desember 2019 gjorde også Ford rent bord. Mens deres elektrifiserte Ford Transit Custom Hybrid line-up ble kåret til International Van of the Year (IVOTY) 2020, vant Ford Ranger prisen som beste pickup, International Pickup Award 2020 (IPUA).
– Vi kommer til å fortsette satsingen på nyttekjøretøy. I tillegg til one-stop Transit-sentre hvor kunden får all assistanse de trenger på ett sted, kommer det nå nye og tøffe varianter av en rekke av våre Transit-varianter. Det handler om å gi nyttekjøretøykunder en stylet og tøff bil med litt luksus i kupeen. En kassebil må ikke nødvendigvis se ut som en kassebil og kjøre som en kassebil, sier Berg.

Mange nye tøffere nyttekjøretøyvarianter
Ford har blant annet ekstra robuste og hardføre Trail-versjoner av Transit Custom og 2T-Transit. Disse blir veldig bra utstyrt, får ny utvendig styling og kommer med forbedret grep med en ny standard mekanisk differensialbrems (Quaife Grip Control) på de forhjulsdrevne Transit 2T og Transit Custom-variantene. Ford Active-varianter, som til nå har vært forbeholdt personbilmodellene, kommer også på nyttekjøretøyene deres.

En av Norges mest solgte pickup i 2020, Ranger, kommer også i flere varianter: ekstrempickupen Raptor, arbeidshesten Ranger Wildtrak, Ranger Limited og den tøffe spesialmodellen Ranger Thunder.

– Et nyttekjøretøy er mer enn et arbeidsredskap for å få jobben gjort. Det er helt åpenbart mange norske kjøpere som vil ha en rullende arbeidsplass som også ser bra ut og kjører bra, sier Berg.

Tar samfunnsansvaret på største alvor
For Ford Motor Company har det alltid vært viktig å være en aktiv deltaker i lokalsamfunnene de er til stede, over hele verden. Ifølge Berg har det blitt ekstra synlig i pandemisituasjonen som preget 2020.

– Det gjør meg stolt av å jobbe i Ford når jeg ser den innsatsen våre ansatte verden over legger ned for å produsere sårt tiltrengt beskyttelsesutstyr til helsearbeidere eller respiratorer ved våre fabrikker. Vår unike ekspertise på masseproduksjon – og evne til rask omstilling – har virkelig vært viktig de siste månedene.

For 21 år siden la Ford som den første bilprodusenten i verden frem sin første bærekraftrapport. Etter det har målene blitt mer og mer ambisiøse hvert eneste år. Full stopp i bruk av engangsplast, fabrikker med 100 % fornybar energi og å være klimanøytrale globalt innen 2050 er blant målene.

– Sammen med den storstilte satsingen på elektrifisering skal Ford bidra til en mer bærekraftig utvikling. Det er en helt sentral del av samfunnsansvaret vårt, og det tar vi på største alvor, understreker administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.