Select Page

Feilinformasjon i WLTP-debatten

Feilinformasjon i WLTP-debatten

Finansministeren bekreftet forrige uke at regjeringen vil sørge for at overgangen til den nye utslippsmålesyklusen WLTP ikke skal medføre en dramatisk økning i bilavgiftene.

Blant noen av motstanderne av regjeringens beslutning verserer det en del feilaktige påstander om bilbransjen, målesykluser og avgifter. Det er noen argumenter som ser ut til å gå igjen, og vi mener det er viktig å addressere disse for å forsøke å unngå at man debatterer på feil grunnlag.

Påstand: «Bilprodusentene underrapporterer utslippstall»

Misvisende utslippstall er hovedgrunnen til at NEDC-testen byttes ut. NEDC satte ikke høy nok belastning på bilene i testsyklusen, noe som gjorde at måleresultatene gjenspeilet det som ville vært svært rolig kjøring under helt optimale vær- og føreforhold. Det er altså ikke representativt for hvordan kjøring foregår i praksis. Dette har imidlertid ikke noe med underrapportering å gjøre – det er bare slik testen har vært utformet.

WLTP-testen fanger opp forskjeller mellom bilmodeller og drivlinjer på en bedre måte, men det er viktig å huske på at dette også er en laboratorietest som er ment for å gjøre det lettere å sammenlikne ulike bilmodeller på nøytralt grunnlag. Hva bilene faktisk slipper ut på veien avhenger fortsatt av vær, føre, kjørestil, topografi, temperatur og så videre.

Hvilken test nye biler skal kjøres igjennom er det myndigheter (EU) som bestemmer, ikke bilprodusenter. Produsentene sender bilene til testing hos uavhengige laboratorier, for eksempel KBA i Tyskland. Disse utfører den offisielle kjøresyklusen (tidligere NEDC, nå WLTP) i henhold til protokoll med mandat fra nasjonale myndigheter i testlandet. Det finnes ikke noen annen godkjent måte å teste bilene på enn den til enhver tid gjeldende standarden. Måleresultatene fra laboratoriet er de offisielle måleresultatene. Derfor blir det feil å si at bilprodusentene jukser. Tvert imot har de fulgt et overordnet regelverk, og fått resultater deretter.

Påstand: «Bilprodusentene jukser»

Det er riktig at en bilprodusent er tatt i å jukse med nivåer på NOx på noen av sine bilmodeller. Øvrige rapporter om at biler slipper ut mer NOx på veien enn NEDC-testen skulle tilsi må igjen tilskrives svakheter i testregimet, og det kan ikke kalles juks når regelverket er fulgt. Her er det mange som forsøker å tilskrive bilprodusentene ansvar for at testregimet har vært for dårlig. Emissions Analytics, som har gjennomført kontrolltester av NOx-utslipp på vei og funnet avvik, skriver at «These differences may well be explained by limitations in the official system, rather than through illegality». WLTP-testen er altså ment å bøte på de svakhetene som her blir påpekt.

Ingen bilprodusenter er tatt i å jukse med CO2 – som jo er der avgiftstrykket ligger. At utslippstallene etter NEDC-testen har vært misvisende har som nevnt over ikke noe med juks å gjøre.

Med andre ord er det en sterk overdrivelse og en relativt alvorlig påstand å hevde at bilprodusentene jukser.

Påstand: «Bensin- og dieselbiler er for billige»

Inntektene fra bilavgiftene har gått ned de siste årene selv om CO2-avgiften har blitt skrudd til hvert år. Det skyldes utelukkende at nordmenn har kjøpt biler med lavere utslipp – som jo nettopp var den tilsiktede effekten av å introdusere en CO2-komponent i engangsavgiften i sin tid.

Det er imidlertid vanskelig å være enig i at bensin- og dieselbiler slipper for billig unna. Ikke i noen annen sektor beskattes CO2 like hardt som i transportsektoren.

Volkswagen Golf kommer i alle de vanligste drivlinjevariantene – diesel, bensin, ladbar hybrid og elektrisk. Her er et eksempel på skatter og avgifter på disse:

Utslippene fra nye biler er fortsatt på vei nedover, og går mot null i årene fremover. Da vil man ikke kunne hente inn noe provenytap fra bilavgiftene ved å skru opp CO2-avgiften. I tillegg vil vi kunne se ganske store endringer i bruksmønstre for biler. Avgiftene i dag må imidlertid være tilpasset situasjonen i dag. Etter hvert vil utviklingen kreve at vi tenker helt nytt om fremtidens bilavgiftssystem, og ikke minst hvordan avgiftene bør fordeles mellom kjøp og bruk av bil.

Påstand: «Bilprodusentene jukser med den nye testen»

Vi er nå i «innkjøringsfasen» av WLTP-testregimet, og det er derfor spesielt fokus på å avdekke eventuelle feilrisikoer og svakheter for å ytterligere kvalitetssikre testdataene. Det vil i så fall være utelukkende positivt for bilbransjen, som ikke har noe å tjene på svekket tillit til måleresultatene. Både bilprodusenter, politikere, forbrukere og interesseorganisasjoner ønsker en test som er troverdig og pålitelig. Her er et eksempel på hvordan bransjen og myndighetene jobber med å håndtere en potensiell svakhet i testregimet.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2019 14. desember 2018
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Skodas sporty SUV 14. desember 2018
    Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
  • Karbon-egg 14. desember 2018
    Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien – med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
  • Loeb kjører WRC for Hyundai 13. desember 2018
    Ryktene har svirret det siste døgnet, men nå har Hyundai bekreftet i en pressemelding at de har signert en to års avtale med den nidoble verdensmesteren, Sebastien Loeb.
  • Klassevinnere i sikkerhet 12. desember 2018
    EuroNCAP har offentliggjort en liste over hvilke biler som gjorde det best i sine respektive klasser i 2018.

Internasjonale bilnyheter

Hyundai Motor to boost sales in US, China in 2019

den 14. desember 2018

Les mer

First Nissan global digital hub inaugurated in Kerala India

den 14. desember 2018

Les mer

BMW Group: global sales up 0.8% in November

den 13. desember 2018

Les mer

Tata Motors to raise prices by up to Rs 40,000 from January 1

den 13. desember 2018

Les mer

ChargePoint to equip Daimler dealers with electric car chargers

den 13. desember 2018

Les mer

Tata Motors to power Indian wrestling’s quest for Olympic Gold

den 12. desember 2018

Les mer

Hyundai to boost hydrogen fuel cell production to 700,000 units

den 12. desember 2018

Les mer

Renault to hike vehicle prices in India by up to 1.5% from January

den 12. desember 2018

Les mer

Volkswagen to increase price by up to 3% from January

den 12. desember 2018

Les mer

Carlos Tavares re-elected as ACEA President for 2019

den 12. desember 2018

Les mer