Feilinformasjon i WLTP-debatten

Feilinformasjon i WLTP-debatten

Finansministeren bekreftet forrige uke at regjeringen vil sørge for at overgangen til den nye utslippsmålesyklusen WLTP ikke skal medføre en dramatisk økning i bilavgiftene.

Blant noen av motstanderne av regjeringens beslutning verserer det en del feilaktige påstander om bilbransjen, målesykluser og avgifter. Det er noen argumenter som ser ut til å gå igjen, og vi mener det er viktig å addressere disse for å forsøke å unngå at man debatterer på feil grunnlag.

Påstand: «Bilprodusentene underrapporterer utslippstall»

Misvisende utslippstall er hovedgrunnen til at NEDC-testen byttes ut. NEDC satte ikke høy nok belastning på bilene i testsyklusen, noe som gjorde at måleresultatene gjenspeilet det som ville vært svært rolig kjøring under helt optimale vær- og føreforhold. Det er altså ikke representativt for hvordan kjøring foregår i praksis. Dette har imidlertid ikke noe med underrapportering å gjøre – det er bare slik testen har vært utformet.

WLTP-testen fanger opp forskjeller mellom bilmodeller og drivlinjer på en bedre måte, men det er viktig å huske på at dette også er en laboratorietest som er ment for å gjøre det lettere å sammenlikne ulike bilmodeller på nøytralt grunnlag. Hva bilene faktisk slipper ut på veien avhenger fortsatt av vær, føre, kjørestil, topografi, temperatur og så videre.

Hvilken test nye biler skal kjøres igjennom er det myndigheter (EU) som bestemmer, ikke bilprodusenter. Produsentene sender bilene til testing hos uavhengige laboratorier, for eksempel KBA i Tyskland. Disse utfører den offisielle kjøresyklusen (tidligere NEDC, nå WLTP) i henhold til protokoll med mandat fra nasjonale myndigheter i testlandet. Det finnes ikke noen annen godkjent måte å teste bilene på enn den til enhver tid gjeldende standarden. Måleresultatene fra laboratoriet er de offisielle måleresultatene. Derfor blir det feil å si at bilprodusentene jukser. Tvert imot har de fulgt et overordnet regelverk, og fått resultater deretter.

Påstand: «Bilprodusentene jukser»

Det er riktig at en bilprodusent er tatt i å jukse med nivåer på NOx på noen av sine bilmodeller. Øvrige rapporter om at biler slipper ut mer NOx på veien enn NEDC-testen skulle tilsi må igjen tilskrives svakheter i testregimet, og det kan ikke kalles juks når regelverket er fulgt. Her er det mange som forsøker å tilskrive bilprodusentene ansvar for at testregimet har vært for dårlig. Emissions Analytics, som har gjennomført kontrolltester av NOx-utslipp på vei og funnet avvik, skriver at «These differences may well be explained by limitations in the official system, rather than through illegality». WLTP-testen er altså ment å bøte på de svakhetene som her blir påpekt.

Ingen bilprodusenter er tatt i å jukse med CO2 – som jo er der avgiftstrykket ligger. At utslippstallene etter NEDC-testen har vært misvisende har som nevnt over ikke noe med juks å gjøre.

Med andre ord er det en sterk overdrivelse og en relativt alvorlig påstand å hevde at bilprodusentene jukser.

Påstand: «Bensin- og dieselbiler er for billige»

Inntektene fra bilavgiftene har gått ned de siste årene selv om CO2-avgiften har blitt skrudd til hvert år. Det skyldes utelukkende at nordmenn har kjøpt biler med lavere utslipp – som jo nettopp var den tilsiktede effekten av å introdusere en CO2-komponent i engangsavgiften i sin tid.

Det er imidlertid vanskelig å være enig i at bensin- og dieselbiler slipper for billig unna. Ikke i noen annen sektor beskattes CO2 like hardt som i transportsektoren.

Volkswagen Golf kommer i alle de vanligste drivlinjevariantene – diesel, bensin, ladbar hybrid og elektrisk. Her er et eksempel på skatter og avgifter på disse:

Utslippene fra nye biler er fortsatt på vei nedover, og går mot null i årene fremover. Da vil man ikke kunne hente inn noe provenytap fra bilavgiftene ved å skru opp CO2-avgiften. I tillegg vil vi kunne se ganske store endringer i bruksmønstre for biler. Avgiftene i dag må imidlertid være tilpasset situasjonen i dag. Etter hvert vil utviklingen kreve at vi tenker helt nytt om fremtidens bilavgiftssystem, og ikke minst hvordan avgiftene bør fordeles mellom kjøp og bruk av bil.

Påstand: «Bilprodusentene jukser med den nye testen»

Vi er nå i «innkjøringsfasen» av WLTP-testregimet, og det er derfor spesielt fokus på å avdekke eventuelle feilrisikoer og svakheter for å ytterligere kvalitetssikre testdataene. Det vil i så fall være utelukkende positivt for bilbransjen, som ikke har noe å tjene på svekket tillit til måleresultatene. Både bilprodusenter, politikere, forbrukere og interesseorganisasjoner ønsker en test som er troverdig og pålitelig. Her er et eksempel på hvordan bransjen og myndighetene jobber med å håndtere en potensiell svakhet i testregimet.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Paris-utstillingen 2018 20. oktober 2018
    Høsten store begivenhet for alle bilentusiaster er Mondial de L’Auto i Paris. Her serverer vi alt av interesse fra messen.
  • Porsche Taycan til under 700.000 kroner? 20. oktober 2018
    Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
  • EU krever mer støy fra elektrifiserte biler 19. oktober 2018
    Elektrifiserte biler gir fra seg så lite lyd at de kan være en fare for gående. Nå kommer nye og skjerpede EU-krav til lyd fra lydløse biler.
  • Ferraris Paris 19. oktober 2018
    Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle – en mer enn 50 år gammel LM.
  • Bilen som fløy over Kanalen 18. oktober 2018
    Stol på bilutstillingen i Paris når det gjelder å komme opp med merkverdigheter. Den første bilen som fløy over den Engelske Kanal, for eksempel.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen outlines its sales transformation plan

den 18. oktober 2018

Les mer

Nissan to drive global range under own brand in India, develop new cars for Datsun

den 18. oktober 2018

Les mer

Hyundai:“The goal of supplying 5,000 hydrogen electric vehicles to France by 2025”

den 18. oktober 2018

Les mer

Mahindra and Ford ink pact to share powertrain and develop telematics

den 18. oktober 2018

Les mer

Renault and Brilliance sign strategic cooperation agreement with Liaoning province, China

den 17. oktober 2018

Les mer

Tata Motors looking to collaborate with Ola, Uber with new shared mobility platform | Business News

den 17. oktober 2018

Les mer

German carmakers have only 50% chance of staying ahead – Mr Herbert Diess

den 17. oktober 2018

Les mer

GAC Mitsubishi Motors to Start Production of All New EV in China

den 16. oktober 2018

Les mer

The SMMT has launched its Brexit Readiness Programme

den 16. oktober 2018

Les mer

Suzuki and Mitsubishi axe diesels in Europe

den 16. oktober 2018

Les mer