Vraking og resirkulering

Hva dreier debatten seg om?

  • Bilimportørene har ansvar for innsamling og gjenvinning av kasserte kjøretøy. Dette ansvaret ivaretas gjennom selskapet Autoretur (autoretur.no).
  • Bilbransjen kritiseres stadig for ikke å ta klima- og miljøutfordringene på alvor. For BIL er det viktig å synliggjøre at bransjen tar et betydelig miljøansvar gjennom Autoretur, og at det er store klima- og miljøgevinster å hente ved at gamle biler byttes med nye.

 

Hva er sakens fakta?

  • Autoretur-ordningen skal sikre forsvarlig gjenvinning og resirkulering av kasserte biler. Dette er viktig for å redusere CO2– og miljøutslipp, og for å øke gjenbruk av metaller som er en begrenset ressurs. Det utbetales en vrakpant på 3 000 kroner for biler som leveres til vraking[1].
  • I 2016 ble det vraket 135 000[2] kjøretøyer i Norge.
  • Autoretur oppnådde i 2016 en samlet gjenvinningsgrad på 97,7 prosent hvorav 12,5 prosent energigjenvinning (forbrenning) og 85,2 prosent materialgjenvinning.[3]

 

  • I gjennomsnitt gjenbrukes ca. 950 kg metaller fra en vraket bil. Tungmetaller som bly, kadmium og kvikksølv blir også fjernet.
  • Gjennomsnittlig levealder på en bil i Norge er 10,5 år. Fordi nye biler har et betydelig lavere utslipp av klima- og miljøgasser enn gamle, representerer den lange levealderen på norske biler et betydelig miljøproblem.
  • Av det totale CO2-utslippet gjennom en bils levetid, er ca. 88-85 prosent knyttet til bruk, mens kun 15-20 prosent er knyttet til produksjon[4] (se BILs faktaark om Klimautslipp for mer om dette). Dette viser at det er gunstig for klima og miljø at gamle biler vrakes og erstattes med nye.
  • Norge fikk den første bilvrakordningen i 1978. Bilimportørene overtok ansvaret for returordningen i 2007 i tråd med innføringen av produsentansvaret i avfallsforskriften. Ansvaret utøves gjennom det felles eide selskapet Autoretur AS som bransjen driver på non-profit-basis.
  • EU-kravene som også gjelder her til lands, pålegger bilprodusentene å gjenvinne 95 prosent av vraket gjennom et offentlig godkjent retursystem
    • 85 % materialgjenvinning, 10 % energigjenvinning, 5% kan deponeres
  • I praksis betyr dette at tilnærmet hele bilen skal kunne gjenvinnes eller gjenbrukes.

 

Hva mener BIL?

  • Den norske bilbransjen har gjennom Autoretur utviklet et svært godt verktøy for gjenvinning og gjenbruk av vrakede biler. Siden Autoretur ble operativt i 2007, har gjenvinningsgraden økt fra 84 prosent til 97,7 prosent i 2016.
  • Autoretur bidro i 2014 til en samlet reduksjon i utslipp av klimagasser på 173 000 tonn CO2. Dette tilsvarer drøyt 1,1 milliard kjøretøykilometer, eller knappe 77 000 bilers årlige utslipp.[5]
  • EUs ELV-direktiv er styrende for alle som produserer eller importerer biler i Europa, og det er dette regelverket som bilfabrikantene og aktørene i den internasjonale gjenvinningsindustrien forholder seg til.[6] Både BIL og Autoretur mener det vil være uheldig hvis det innføres norske særregler på området. Vi frykter at dette vil føre til både dyrere og dårligere løsninger for miljøet. Dessuten er gjenvinningsbransjen internasjonal.
  • Det er viktig at folk leverer biler til vraking, og ikke lar dem bli stående i naturen eller i hager og på gårdstun. Her er vrakpanten et viktig incentiv. BIL mener vrakpanten bør heves for at flere skal levere inn gamle vrak, og for at de eldste, mest usikre og forurensende bilene tas fortere ut av trafikken.
  • BIL mener gjennomsnittlig levealder på norske biler bør være lavere enn dagens drøye 10,5 år. Dette har en negativ effekt på miljø og sikkerhet, og mye har skjedd på dette området på kun få år. Da må avgiftssystemet justeres slik at utfasingen av gamle biler går raskere enn i dag (se BILs faktaark om bilavgifter, forskning og utvikling m.fl. for mer om dette).

 

Eksempel

Når en bil blir levert til en biloppsamler, blir den først tømt for alle miljøfarlige væsker som oljer, drivstoff, spylervæske, bremsevæske, glykol og airconditionvæske. Etterpå fjernes batteri og dekk, før verdifulle bildeler plukkes ut. Resten av vraket blir deretter flatpresset, og kuttet opp i små deler som siden gjennomgår en nidtid sorteringsprosess.

 

 

[1] Toll- og avgiftsdirektoratet, 2015

[2] https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

[3] https://bilimportorene.no/wp-content/uploads/2017/05/Miljørapport-2016_layout.pdf

[4] https://www.eea.europa.eu/signals/signals-2017/infographics/range-of-life-cycle-co2/view

[5] Vista Analyse, 2013

[6] EU-direktivet “End-of-Life Vehihles” [ELV 2000/53/EC]

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Paris-utstillingen 2018 20. oktober 2018
    Høsten store begivenhet for alle bilentusiaster er Mondial de L’Auto i Paris. Her serverer vi alt av interesse fra messen.
  • Porsche Taycan til under 700.000 kroner? 20. oktober 2018
    Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.
  • EU krever mer støy fra elektrifiserte biler 19. oktober 2018
    Elektrifiserte biler gir fra seg så lite lyd at de kan være en fare for gående. Nå kommer nye og skjerpede EU-krav til lyd fra lydløse biler.
  • Ferraris Paris 19. oktober 2018
    Ferrari var det eneste av merkene under Fiat-paraplyen som fant det umaken verdt å ta turen til Paris. Med tre ganske/helt nye biler, og den beste av dem alle – en mer enn 50 år gammel LM.
  • Bilen som fløy over Kanalen 18. oktober 2018
    Stol på bilutstillingen i Paris når det gjelder å komme opp med merkverdigheter. Den første bilen som fløy over den Engelske Kanal, for eksempel.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen outlines its sales transformation plan

den 18. oktober 2018

Les mer

Nissan to drive global range under own brand in India, develop new cars for Datsun

den 18. oktober 2018

Les mer

Hyundai:“The goal of supplying 5,000 hydrogen electric vehicles to France by 2025”

den 18. oktober 2018

Les mer

Mahindra and Ford ink pact to share powertrain and develop telematics

den 18. oktober 2018

Les mer

Renault and Brilliance sign strategic cooperation agreement with Liaoning province, China

den 17. oktober 2018

Les mer

Tata Motors looking to collaborate with Ola, Uber with new shared mobility platform | Business News

den 17. oktober 2018

Les mer

German carmakers have only 50% chance of staying ahead – Mr Herbert Diess

den 17. oktober 2018

Les mer

GAC Mitsubishi Motors to Start Production of All New EV in China

den 16. oktober 2018

Les mer

The SMMT has launched its Brexit Readiness Programme

den 16. oktober 2018

Les mer

Suzuki and Mitsubishi axe diesels in Europe

den 16. oktober 2018

Les mer