Vraking og resirkulering

Hva dreier debatten seg om?

  • Bilimportørene har ansvar for innsamling og gjenvinning av kasserte kjøretøy. Dette ansvaret ivaretas gjennom selskapet Autoretur (autoretur.no).
  • Bilbransjen kritiseres stadig for ikke å ta klima- og miljøutfordringene på alvor. For BIL er det viktig å synliggjøre at bransjen tar et betydelig miljøansvar gjennom Autoretur, og at det er store klima- og miljøgevinster å hente ved at gamle biler byttes med nye.

 

Hva er sakens fakta?

  • Autoretur-ordningen skal sikre forsvarlig gjenvinning og resirkulering av kasserte biler. Dette er viktig for å redusere CO2– og miljøutslipp, og for å øke gjenbruk av metaller som er en begrenset ressurs. Det utbetales en vrakpant på 3 000 kroner for biler som leveres til vraking[1].
  • I 2016 ble det vraket 135 000[2] kjøretøyer i Norge.
  • Autoretur oppnådde i 2016 en samlet gjenvinningsgrad på 97,7 prosent hvorav 12,5 prosent energigjenvinning (forbrenning) og 85,2 prosent materialgjenvinning.[3]

 

  • I gjennomsnitt gjenbrukes ca. 950 kg metaller fra en vraket bil. Tungmetaller som bly, kadmium og kvikksølv blir også fjernet.
  • Gjennomsnittlig levealder på en bil i Norge er 10,5 år. Fordi nye biler har et betydelig lavere utslipp av klima- og miljøgasser enn gamle, representerer den lange levealderen på norske biler et betydelig miljøproblem.
  • Av det totale CO2-utslippet gjennom en bils levetid, er ca. 88-85 prosent knyttet til bruk, mens kun 15-20 prosent er knyttet til produksjon[4] (se BILs faktaark om Klimautslipp for mer om dette). Dette viser at det er gunstig for klima og miljø at gamle biler vrakes og erstattes med nye.
  • Norge fikk den første bilvrakordningen i 1978. Bilimportørene overtok ansvaret for returordningen i 2007 i tråd med innføringen av produsentansvaret i avfallsforskriften. Ansvaret utøves gjennom det felles eide selskapet Autoretur AS som bransjen driver på non-profit-basis.
  • EU-kravene som også gjelder her til lands, pålegger bilprodusentene å gjenvinne 95 prosent av vraket gjennom et offentlig godkjent retursystem
    • 85 % materialgjenvinning, 10 % energigjenvinning, 5% kan deponeres
  • I praksis betyr dette at tilnærmet hele bilen skal kunne gjenvinnes eller gjenbrukes.

 

Hva mener BIL?

  • Den norske bilbransjen har gjennom Autoretur utviklet et svært godt verktøy for gjenvinning og gjenbruk av vrakede biler. Siden Autoretur ble operativt i 2007, har gjenvinningsgraden økt fra 84 prosent til 97,7 prosent i 2016.
  • Autoretur bidro i 2014 til en samlet reduksjon i utslipp av klimagasser på 173 000 tonn CO2. Dette tilsvarer drøyt 1,1 milliard kjøretøykilometer, eller knappe 77 000 bilers årlige utslipp.[5]
  • EUs ELV-direktiv er styrende for alle som produserer eller importerer biler i Europa, og det er dette regelverket som bilfabrikantene og aktørene i den internasjonale gjenvinningsindustrien forholder seg til.[6] Både BIL og Autoretur mener det vil være uheldig hvis det innføres norske særregler på området. Vi frykter at dette vil føre til både dyrere og dårligere løsninger for miljøet. Dessuten er gjenvinningsbransjen internasjonal.
  • Det er viktig at folk leverer biler til vraking, og ikke lar dem bli stående i naturen eller i hager og på gårdstun. Her er vrakpanten et viktig incentiv. BIL mener vrakpanten bør heves for at flere skal levere inn gamle vrak, og for at de eldste, mest usikre og forurensende bilene tas fortere ut av trafikken.
  • BIL mener gjennomsnittlig levealder på norske biler bør være lavere enn dagens drøye 10,5 år. Dette har en negativ effekt på miljø og sikkerhet, og mye har skjedd på dette området på kun få år. Da må avgiftssystemet justeres slik at utfasingen av gamle biler går raskere enn i dag (se BILs faktaark om bilavgifter, forskning og utvikling m.fl. for mer om dette).

 

Eksempel

Når en bil blir levert til en biloppsamler, blir den først tømt for alle miljøfarlige væsker som oljer, drivstoff, spylervæske, bremsevæske, glykol og airconditionvæske. Etterpå fjernes batteri og dekk, før verdifulle bildeler plukkes ut. Resten av vraket blir deretter flatpresset, og kuttet opp i små deler som siden gjennomgår en nidtid sorteringsprosess.

 

 

[1] Toll- og avgiftsdirektoratet, 2015

[2] https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

[3] https://bilimportorene.no/wp-content/uploads/2017/05/Miljørapport-2016_layout.pdf

[4] https://www.eea.europa.eu/signals/signals-2017/infographics/range-of-life-cycle-co2/view

[5] Vista Analyse, 2013

[6] EU-direktivet “End-of-Life Vehihles” [ELV 2000/53/EC]

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Genève-utstillingen 2020 29. mars 2020
    I månedsvis har vi gledet oss til den årlige bilmessen i Genève. Tre dager før start ble det kjent at messen er avlyst. Fortvil ikke – vi gir deg nyhetene.
  • Mansory pimper Can-Am 29. mars 2020
    Can-Am Maverick er et kjøretøy som helst ser at du blir møkkete. Mansory er et firma som nødig har med møkkete folk å gjøre. Allikevel ser en kombinasjon av de to faktisk ganske vellykket ut.
  • Rolls-Royce leker silke-bad ass 28. mars 2020
    Silkeramp har fått en helt annen betydning siden Rolls-Royce kombinerte sin Cullinan Black Badge med fotografen Mark Riccione og sendte dem til Los Angeles.
  • Lanseringskalender 2020 27. mars 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Utsetter piggdekk-fristen 27. mars 2020
    Koronatider gir utsatt frist for å ta av piggdekkene. Ny frist er nå 1. mai for hele landet.

Internasjonale bilnyheter

Coronavirus will slash UK car production by ‘at least’ 200,000

den 27. mars 2020

closed, the outlook is of deep concern,”Les mer

Economic cost of Covid-19 mounts as Chinese factory profits slump – business live

den 27. mars 2020

from 1.3m last year, according to forecaLes mer

Hyundai to suspend plants in Russia and Turkey amid virus woes

den 27. mars 2020

Hyundai to suspend plants in Russia andLes mer

Coronavirus Lockdown: Tata Motors Extends Warranty & Free Service Period Till July 31, 2020 For Customers

den 27. mars 2020

Coronavirus Lockdown: Tata Motors ExtendLes mer

Covid-19: This is How Europe is Planning to Handle the Situation

den 27. mars 2020

affected. Let’s take Europe for instanceLes mer

Hyundai Mobis makes inroads into the global 'safety technology' market with the world's first roof airbag

den 26. mars 2020

Hyundai Mobis makes inroads into the gloLes mer

Mitsubishi Fuso to begin series production of fuel-cell trucks by late 2020s

den 26. mars 2020

and continue to offer better solutions tLes mer

Kia Motors To Manufacture Face Masks At Chinese Factory In Order To Fight Covid-19 – Drive Spark | DailyHunt

den 26. mars 2020

Kia Motors To Manufacture Face Masks AtLes mer

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form Autonomous Driving Joint Venture

den 26. mars 2020

Aptiv and Hyundai Motor Group to Form AuLes mer

BYD and Toyota set up joint venture on electric vehicles

den 26. mars 2020

BYD and Toyota set up joint venture on eLes mer