Vraking og resirkulering

Hva dreier debatten seg om?

  • Bilimportørene har ansvar for innsamling og gjenvinning av kasserte kjøretøy. Dette ansvaret ivaretas gjennom selskapet Autoretur (autoretur.no).
  • Bilbransjen kritiseres stadig for ikke å ta klima- og miljøutfordringene på alvor. For BIL er det viktig å synliggjøre at bransjen tar et betydelig miljøansvar gjennom Autoretur, og at det er store klima- og miljøgevinster å hente ved at gamle biler byttes med nye.

 

Hva er sakens fakta?

  • Autoretur-ordningen skal sikre forsvarlig gjenvinning og resirkulering av kasserte biler. Dette er viktig for å redusere CO2– og miljøutslipp, og for å øke gjenbruk av metaller som er en begrenset ressurs. Det utbetales en vrakpant på 3 000 kroner for biler som leveres til vraking[1].
  • I 2016 ble det vraket 135 000[2] kjøretøyer i Norge.
  • Autoretur oppnådde i 2016 en samlet gjenvinningsgrad på 97,7 prosent hvorav 12,5 prosent energigjenvinning (forbrenning) og 85,2 prosent materialgjenvinning.[3]

 

  • I gjennomsnitt gjenbrukes ca. 950 kg metaller fra en vraket bil. Tungmetaller som bly, kadmium og kvikksølv blir også fjernet.
  • Gjennomsnittlig levealder på en bil i Norge er 10,5 år. Fordi nye biler har et betydelig lavere utslipp av klima- og miljøgasser enn gamle, representerer den lange levealderen på norske biler et betydelig miljøproblem.
  • Av det totale CO2-utslippet gjennom en bils levetid, er ca. 88-85 prosent knyttet til bruk, mens kun 15-20 prosent er knyttet til produksjon[4] (se BILs faktaark om Klimautslipp for mer om dette). Dette viser at det er gunstig for klima og miljø at gamle biler vrakes og erstattes med nye.
  • Norge fikk den første bilvrakordningen i 1978. Bilimportørene overtok ansvaret for returordningen i 2007 i tråd med innføringen av produsentansvaret i avfallsforskriften. Ansvaret utøves gjennom det felles eide selskapet Autoretur AS som bransjen driver på non-profit-basis.
  • EU-kravene som også gjelder her til lands, pålegger bilprodusentene å gjenvinne 95 prosent av vraket gjennom et offentlig godkjent retursystem
    • 85 % materialgjenvinning, 10 % energigjenvinning, 5% kan deponeres
  • I praksis betyr dette at tilnærmet hele bilen skal kunne gjenvinnes eller gjenbrukes.

 

Hva mener BIL?

  • Den norske bilbransjen har gjennom Autoretur utviklet et svært godt verktøy for gjenvinning og gjenbruk av vrakede biler. Siden Autoretur ble operativt i 2007, har gjenvinningsgraden økt fra 84 prosent til 97,7 prosent i 2016.
  • Autoretur bidro i 2014 til en samlet reduksjon i utslipp av klimagasser på 173 000 tonn CO2. Dette tilsvarer drøyt 1,1 milliard kjøretøykilometer, eller knappe 77 000 bilers årlige utslipp.[5]
  • EUs ELV-direktiv er styrende for alle som produserer eller importerer biler i Europa, og det er dette regelverket som bilfabrikantene og aktørene i den internasjonale gjenvinningsindustrien forholder seg til.[6] Både BIL og Autoretur mener det vil være uheldig hvis det innføres norske særregler på området. Vi frykter at dette vil føre til både dyrere og dårligere løsninger for miljøet. Dessuten er gjenvinningsbransjen internasjonal.
  • Det er viktig at folk leverer biler til vraking, og ikke lar dem bli stående i naturen eller i hager og på gårdstun. Her er vrakpanten et viktig incentiv. BIL mener vrakpanten bør heves for at flere skal levere inn gamle vrak, og for at de eldste, mest usikre og forurensende bilene tas fortere ut av trafikken.
  • BIL mener gjennomsnittlig levealder på norske biler bør være lavere enn dagens drøye 10,5 år. Dette har en negativ effekt på miljø og sikkerhet, og mye har skjedd på dette området på kun få år. Da må avgiftssystemet justeres slik at utfasingen av gamle biler går raskere enn i dag (se BILs faktaark om bilavgifter, forskning og utvikling m.fl. for mer om dette).

 

Eksempel

Når en bil blir levert til en biloppsamler, blir den først tømt for alle miljøfarlige væsker som oljer, drivstoff, spylervæske, bremsevæske, glykol og airconditionvæske. Etterpå fjernes batteri og dekk, før verdifulle bildeler plukkes ut. Resten av vraket blir deretter flatpresset, og kuttet opp i små deler som siden gjennomgår en nidtid sorteringsprosess.

 

 

[1] Toll- og avgiftsdirektoratet, 2015

[2] https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

[3] https://bilimportorene.no/wp-content/uploads/2017/05/Miljørapport-2016_layout.pdf

[4] https://www.eea.europa.eu/signals/signals-2017/infographics/range-of-life-cycle-co2/view

[5] Vista Analyse, 2013

[6] EU-direktivet “End-of-Life Vehihles” [ELV 2000/53/EC]

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2018 20. mai 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Positiv avslutning på skuffende løp 20. mai 2018
    Rally Portugal ble aldri som Andreas Mikkelsen hadde håpet, men nordmannen gleder seg over at hans gode venn og teamkamerat Thierry Neuville vant løpet og overtok ledelsen i VM.
  • Boble med det rare i 20. mai 2018
    Memminger Roadster tar et klassisk Boble-skall og pakker det rundt et moderne rørramme-chassis og 2,7-liters luftkjølt bokser. Den ultimate Käfer?
  • 3D-printer gamle deler 19. mai 2018
    Har du en sjelden Porsche, men trenger deler til den? Redningen kan være på vei – fra Porsche selv. Bugatti vil 3D-printe til nybil også.
  • Ut og inn med diesel 18. mai 2018
    Når nye Volvo S60 lanseres blir det helt uten dieselmotor. Kia investerer på sin side i en ny mildhybrid-løsning hvor dieselmotoren spiller en sentral rolle.

Internasjonale bilnyheter

Indonesia sales rise 14% in April

den 22. mai 2018

Les mer

Mercedes Invests $589 Million To Build Compact EV In France

den 21. mai 2018

Les mer

Germany's MAN to speed cost cuts to back VW's trucks drive

den 16. mai 2018

Les mer

Chinese Electric Vehicle Sales Doubled In April

den 15. mai 2018

Les mer

IVECO launches its natural gas powered vehicles on the Japanese market

den 14. mai 2018

Les mer

Volkswagen orders $48 billion worth of EV batteries

den 11. mai 2018

Les mer

Toyota registers record profits but remains very prudent

den 11. mai 2018

Les mer

BMW races into 2018 with sales, profits record

den 4. mai 2018

Les mer

Land Rover celebrates 70th Birthday News

den 30. april 2018

Les mer

Scania begins 2018 in style

den 27. april 2018

Les mer