Vraking og resirkulering

Hva dreier debatten seg om?

  • Bilimportørene har ansvar for innsamling og gjenvinning av kasserte kjøretøy. Dette ansvaret ivaretas gjennom selskapet Autoretur (autoretur.no).
  • Bilbransjen kritiseres stadig for ikke å ta klima- og miljøutfordringene på alvor. For BIL er det viktig å synliggjøre at bransjen tar et betydelig miljøansvar gjennom Autoretur, og at det er store klima- og miljøgevinster å hente ved at gamle biler byttes med nye.

 

Hva er sakens fakta?

  • Autoretur-ordningen skal sikre forsvarlig gjenvinning og resirkulering av kasserte biler. Dette er viktig for å redusere CO2– og miljøutslipp, og for å øke gjenbruk av metaller som er en begrenset ressurs. Det utbetales en vrakpant på 3 000 kroner for biler som leveres til vraking[1].
  • I 2016 ble det vraket 135 000[2] kjøretøyer i Norge.
  • Autoretur oppnådde i 2016 en samlet gjenvinningsgrad på 97,7 prosent hvorav 12,5 prosent energigjenvinning (forbrenning) og 85,2 prosent materialgjenvinning.[3]

 

  • I gjennomsnitt gjenbrukes ca. 950 kg metaller fra en vraket bil. Tungmetaller som bly, kadmium og kvikksølv blir også fjernet.
  • Gjennomsnittlig levealder på en bil i Norge er 10,5 år. Fordi nye biler har et betydelig lavere utslipp av klima- og miljøgasser enn gamle, representerer den lange levealderen på norske biler et betydelig miljøproblem.
  • Av det totale CO2-utslippet gjennom en bils levetid, er ca. 88-85 prosent knyttet til bruk, mens kun 15-20 prosent er knyttet til produksjon[4] (se BILs faktaark om Klimautslipp for mer om dette). Dette viser at det er gunstig for klima og miljø at gamle biler vrakes og erstattes med nye.
  • Norge fikk den første bilvrakordningen i 1978. Bilimportørene overtok ansvaret for returordningen i 2007 i tråd med innføringen av produsentansvaret i avfallsforskriften. Ansvaret utøves gjennom det felles eide selskapet Autoretur AS som bransjen driver på non-profit-basis.
  • EU-kravene som også gjelder her til lands, pålegger bilprodusentene å gjenvinne 95 prosent av vraket gjennom et offentlig godkjent retursystem
    • 85 % materialgjenvinning, 10 % energigjenvinning, 5% kan deponeres
  • I praksis betyr dette at tilnærmet hele bilen skal kunne gjenvinnes eller gjenbrukes.

 

Hva mener BIL?

  • Den norske bilbransjen har gjennom Autoretur utviklet et svært godt verktøy for gjenvinning og gjenbruk av vrakede biler. Siden Autoretur ble operativt i 2007, har gjenvinningsgraden økt fra 84 prosent til 97,7 prosent i 2016.
  • Autoretur bidro i 2014 til en samlet reduksjon i utslipp av klimagasser på 173 000 tonn CO2. Dette tilsvarer drøyt 1,1 milliard kjøretøykilometer, eller knappe 77 000 bilers årlige utslipp.[5]
  • EUs ELV-direktiv er styrende for alle som produserer eller importerer biler i Europa, og det er dette regelverket som bilfabrikantene og aktørene i den internasjonale gjenvinningsindustrien forholder seg til.[6] Både BIL og Autoretur mener det vil være uheldig hvis det innføres norske særregler på området. Vi frykter at dette vil føre til både dyrere og dårligere løsninger for miljøet. Dessuten er gjenvinningsbransjen internasjonal.
  • Det er viktig at folk leverer biler til vraking, og ikke lar dem bli stående i naturen eller i hager og på gårdstun. Her er vrakpanten et viktig incentiv. BIL mener vrakpanten bør heves for at flere skal levere inn gamle vrak, og for at de eldste, mest usikre og forurensende bilene tas fortere ut av trafikken.
  • BIL mener gjennomsnittlig levealder på norske biler bør være lavere enn dagens drøye 10,5 år. Dette har en negativ effekt på miljø og sikkerhet, og mye har skjedd på dette området på kun få år. Da må avgiftssystemet justeres slik at utfasingen av gamle biler går raskere enn i dag (se BILs faktaark om bilavgifter, forskning og utvikling m.fl. for mer om dette).

 

Eksempel

Når en bil blir levert til en biloppsamler, blir den først tømt for alle miljøfarlige væsker som oljer, drivstoff, spylervæske, bremsevæske, glykol og airconditionvæske. Etterpå fjernes batteri og dekk, før verdifulle bildeler plukkes ut. Resten av vraket blir deretter flatpresset, og kuttet opp i små deler som siden gjennomgår en nidtid sorteringsprosess.

 

 

[1] Toll- og avgiftsdirektoratet, 2015

[2] https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

[3] https://bilimportorene.no/wp-content/uploads/2017/05/Miljørapport-2016_layout.pdf

[4] https://www.eea.europa.eu/signals/signals-2017/infographics/range-of-life-cycle-co2/view

[5] Vista Analyse, 2013

[6] EU-direktivet “End-of-Life Vehihles” [ELV 2000/53/EC]

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Elektrisk fra Ssangyong 18. august 2018
    Australske medier hadde en god dag i forrige uker. SsangYong fortalte at de var i ferd med å utvikle en elektrisk «Ute». Australias tradisjonsrike og foretrukne biltype.
  • Utfordrende dag for Mikkelsen 17. august 2018
    Andreas Mikkelsen har ikke vært helt venn med bilen i Rally Tyskland, men det ble noe bedre etter at han endret kjørestil.
  • Lanseringskalender 2018 17. august 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Rekkeviddevinner med altfor lang ventetid 17. august 2018
    Hvis du er blant de 7400 som har avtale og er sikret levering av Hyundai Kona, er det bare å glede seg. Til alle andre: Regn med opp mot et par års ventetid.
  • BMW pisker opp stemningen 16. august 2018
    En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet – ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen plans to produce some 1 million vehicles in Wolfsburg

den 17. august 2018

Les mer

Ashok Leyland to supply 300 double-decker buses to Bangladesh Road Transport Corporation

den 17. august 2018

Les mer

New car sales rise 8.2 per cent in April | Motoring News | Honest John

den 16. august 2018

Les mer

Ashok Leyland introduces World's first BS4 engine 'Innoline'

den 16. august 2018

Les mer

South Africa close to deal on autos support plan linked to jobs

den 15. august 2018

Les mer

Mercedes-Benz trucks bucks the national trend with 4.0% growth in new truck registrations

den 15. august 2018

Les mer

In China, Geely opens 149 4S dealerships in a day

den 14. august 2018

Les mer

Volkswagen Working On Blockchain Solutions To Bring The Technology On The Road

den 13. august 2018

Les mer

Ashok Leyland arm to supply electric double-decker buses in London

den 13. august 2018

Les mer

After Reducing Number Of Platforms From 30 To 9, Ford Aims For 5

den 10. august 2018

Les mer