Typegodkjenning og utslippsmåling

Hva dreier debatten seg om?

  • Alle biler som skal selges i Europa inkludert Norge, må typegodkjennes og oppfylle definerte krav. Det er typegodkjenningsprosessen som bestemmer hvilket drivstofforbruk, CO2-utslipp etc. som oppgis for den enkelte bilmodell.
  • Typegodkjenningssystemet utsettes tidvis for kritikk fordi det er avvik mellom de tallene som settes for drivstofforbruk og CO2-utslipp etter laboratorietestene, og det reelle forbruket/utslippet i praktisk bruk. Enkelte hevder at både avgiftsmyndigheter og forbrukere lures.
  • For BIL er det viktig å forklare hvorfor typekravene må være identiske og sammenlignbare for alle bilprodusenter. Da må testprosedyrene være standardiserte og helt sammenlignbare.

 

Hva er sakens fakta?

  • Alle personbiler som skal selges i EU/EØS må ha europeisk typegodkjenning som innbefatter bl.a. avgassutslipp inkl. CO2-utslipp og drivstofforbruk. Disse fastsettes som laboratoriemålte utslipps- og forbrukstall ved hjelp av en laboratorietest som består av simulert kjøring i en bestemt kjøresyklus. Frem til september 2017 har man brukt testen NEDC (New European Driving Cycle). Fra da av har man gått over til den mer realistiske WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures).
  • Typegodkjenningsreglene er omfattende og rigide for at alle biler skal testes under helt identiske forhold. Dette er den eneste måten man kan sikre at dataene blir sammenlignbare mellom biltypene. I utviklingen av nye bilmodeller tilpasser bilprodusentene seg de til enhver tid gjeldende reglene.
  • Det er riktig at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom forbruk og utslipp i testene og forbruk og utslipp i reelle kjøresituasjoner.[1] Dette henger sammen med at reelt forbruk og utslipp varierer mye avhengig av kjøremønster, kjørelengde, geografi og utetemperatur. Dette gjør også at biler som gjør det likt under laboratorietester, har ulikt utslipp av miljø- og klimagasser under reell kjøring.
  • Samtidig med WLTP innføres derfor også RDE, Real Driving Emissions, en test på vanlig vei som skal sikre at resultatene fra WLTP-testen holder seg innenfor et bestemt avvik.
  • Hovedhensikten med laboratoriemålingene er først og fremst typegodkjenning, men fordi laboratorietallene har blitt kritisert, er det utviklet en ny kjøresyklus, WLTP, som nevnt ovenfor. Den ligner mer på en reell kjøresituasjon enn den gamle NEDC. Formålet med dette er å få en syklus som enda bedre gjenspeiler virkeligheten, og som er lik verden over.
  • Målet med de nye reglene er bl.a. å redusere NOX-utslippet fra dieselbiler.
  • Selv de nye målesyklusene blir ikke helt “riktige” i betydningen av at tallene ikke gjenspeiler faktisk kjøring i en hvilken som helst kjøresituasjon. Dette henger f. eks. sammen med at drivstofforbruket per mil vil være mye høyere hvis man kjører en kort distanse i en by enn hvis man kjører langt på en motorvei. På samme måte vil NO2-utslipp være høyere når det er kaldt vær og stillestående luft enn hvis det er varmt og mye vind.

 

Hva mener BIL?

  • Det kan aldri bli helt samsvar mellom typegodkjenningstall og faktisk kjøring. Typegodkjenningsreglene må være slik at alle bilmodeller testes under helt identiske forhold, mens forbruk og utslipp i trafikken vil variere mye med kjørelengde, kjøremønster, topografi og vær.
  • BIL er glad for at EU har utviklet en ny og bedre typegodkjenningstest. Det er viktig at det er størst mulig samsvar mellom de tallene som settes for drivstofforbruk og utslipp etter laboratorietestene, da dette danner grunnlaget for forbrukerinformasjon og skattlegging av biler.
  • Bilprodusentene tilpasser sine bilmodeller til det til enhver tid gjeldene regelverk. Dagens biler er tilpasset dagens regler. Dersom det kommer nye regler, vil produsentene tilpasse seg dette.

Bilprodusentene lurer ikke forbrukerne. Når det gjelder drivstofforbruk, vil svært bevisste og økonomiske sjåfører kunne ha et lavere forbruk enn det som oppgis i typegodkjenningen.[2] De fleste av oss kjører mindre økonomisk, og bruker dermed noe mer enn det som er oppgitt.

  • Heller ikke avgiftsmyndighetene blir lurt. Bilavgiftenes totale proveny er en politisk beslutning. Avgiftssatsene blir deretter regnet ut slik at summen tilsvarer totalprovenyet. Hvis nye typegodkjenningsregler gir andre verdier for CO2– og NOx-utslipp enn i dag, kommer avgiftssatsene til å bli justert tilsvarende.

 

Eksempel

Drivstofforbruket varierer svært mye med kjøremønster, kjørestil, topografi og vær. F.eks. øker drivstofforbruket med 10 – 15 prosent hvis du monterer en skiboks på taket. Økonomi og klima blir derfor vinnerne hvis du tar deg tiden til å ta av ekstrautstyr montert på utsiden av bilen når det ikke er i bruk.

 

 


[1] Teknisk Ukeblad, 2015

[2] NAF, 2015, ti gode råd for økonomisk kjøring

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Mercedes lanserer ny GLS 19. april 2019
    Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
  • Ny Subaru Outback 19. april 2019
    Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
  • Genève-utstillingen 2019 19. april 2019
    Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
  • Elektrisk skateboard? Nok å ta av. 19. april 2019
    Volkswagen var ikke alene om el-skateboard-tankegangen i Genève. Det var flere eksempler på det samme.
  • Genesis gjør elbilen kompakt 18. april 2019
    Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.

Internasjonale bilnyheter

GM Expects Massive Growth For Cadillac In China

den 18. april 2019

Les mer

Mahindra Group, Ford to co-develop midsize SUV

den 18. april 2019

Les mer

Peugeot : The PSA Foundation awards its 2019 Mobility & Inclusion Grand Prix to the “Fondation des Amis de l'Atelier”

den 18. april 2019

Les mer

China's car market to return to growth this year, executives say

den 17. april 2019

Les mer

Auto Shanghai 2019 – World premiere of Renault City K-ZE

den 17. april 2019

Les mer

Car parts makers see new China growth opportunities

den 17. april 2019

Les mer

Auto Shanghai: Continental continuing to expand production of electric mobility components in China

den 17. april 2019

Les mer

Record quarterly sales for KIA in Europe as new models arrive in dealerships

den 17. april 2019

Les mer

New van market hits record high despite Brexit uncertainty

den 9. april 2019

Les mer

Hyundai to train 10,000 sales consultants for its global connected tech

den 9. april 2019

Les mer