Select Page

Rekruttering til bilbransjen

Hva dreier debatten seg om?

  • Bilbransjen er en av Norges største arbeidsgivere, og har et kontinuerlig behov for å rekruttere nye arbeidstakere, ikke minst lærlinger til bl.a. mekanikeryrket.
  • Konkurransen om arbeidskraften blir imidlertid stadig tøffere, ikke minst i de delene av landet som har en betydelig olje- og gassaktivitet. Visse deler av opinionen, særlig i og rundt de store byene, omtaler verkstedsjobber som ”lavstatus”.
  • For BIL er det viktig å synliggjøre at bilbransjen er et attraktivt sted å jobbe, med avanserte produkter og at man har gode og velutviklede lærlings- og opplæringsprogrammer, samt muligheter.

 

Hva er sakens fakta?

  • Bilbransjen (import, salg, verksted og deler) sysselsetter ca. 45 000 mennesker.
    15 000 jobber med salg av biler, nærmere 25 000 med reparasjon og vedlikehold og snaut 10 000 med deler og utstyr.
  • Bilbransjen har behov for arbeidstakere med et bredt spekter av kompetanse, fra økonomer og ingeniører, til fagutdannede bilmekanikere og lakkerere m.m. Ni spesifikke yrkesutdanninger leder inn i bransjen, i tillegg kommer yrkesmuligheter innen salg, administrasjon, økonomi og ledelse. Ikke minst er det behov for dyktige faglærte
  • Bilbransjen er en svært viktig opplæringsaktør. Ikke minst får unge menn verdifull utdanning og arbeidserfaring. Dette er en gruppe som er underrepresentert i utdanningssystemet forøvrig.
  • Det vanligste løpet inn i bransjen for faglært arbeidskraft er først å velge det ettårige utdanningsprogrammet teknikk og industriell produksjon (TIP) etter ungdomsskolen, med bilfaglig programfag på VG2 (enten kjøretøy eller skade/lakk) for så å avslutte med en 2-årig lærlingperiode i en bedrift. Her kan man velge mellom ni fagbrev som sluttkompetanse. Bransjen er kjent for å være god på internrekruttering og medarbeiderutvikling. Eksemplene på karrierer i bransjen er dermed mange.
  • Bilbransjen tar hvert år inn ca. 1 100 nye lærlinger i bilfageneBIL er til fkehjemsplasser, ot, t er nok til å finansiere. Det er ca. seks prosent av alle godkjente lærekontrakter i Norge.[1] Likevel er det en konstant mangel på faglært arbeidskraft. Bransjen erkjenner at man ikke har vært flinke nok til å synliggjøre hvor teknologisk avansert bransjen har blitt.
  • Av NBFs medlemmer er det 53 prosent som sier at de har et udekket kompetansebehov i dag.[2]
  • Gjennomsnittslønnen for bilbransjen er ca. 400 000 kroner. Mange bedrifter har også bonussystemer. Dessuten er utdanning gratis, og lærlinger får betalt i læreperioden.
  • I tillegg til lærlingordningen foregår det en kontinuerlig og svært utstrakt etter- og videreutdanning for alt verkstedpersonell gjennom bilprodusentenes egne opplæringsprogrammer. Alle bilimportører har kompetansekrav som merkeverkstedene må oppfylle.
  • Bilbransjen har også et felles kurs- og kompetansesenter som nylig ble revitalisert gjennom en samarbeidsavtale med Würth.

 

Hva mener BIL?

  • Bilbransjen er et spennende yrkesvalg. Det er et mangfold av utdanningsveier som fører inn i bransjen, og det er kontinuerlige muligheter for å videreutvikle kompetansen.
  • Bilbransjen er inne i en rivende teknologisk utvikling (se BILs faktaark om forskning og utvikling for mer om dette). Dette gjør at jobbene blir stadig mer spennende.
  • Karrieremulighetene i bransjen er svært gode, og veien til leder- og mellomlederposisjoner er ofte kortere og med færre formelle hindre på veien enn i mange andre bransjer.
  • Bransjen har vært svært mannsdominert, men kvinneandelen er økende. Det jobbes aktivt med å bedre kjønnsbalansen ytterligere.
  • Det er et stort frafall av ungdom i videregående opplæring generelt, og i yrkesfagene spesielt. Det er derfor gledelig at myndighetene nå satser mer på den yrkesfaglige utdanningen.
  • Det er også viktig å styrke rådgivertjenesten i grunnskolen som veileder unge om utdannings- og yrkesvalg. Disse vet for lite om hvilke muligheter bilbransjen kan tilby.
  • Myndighetene bør videre legge til rette for enda bedre lærlingtilbud gjennom å styrke tilskuddsordningene.

 

Eksempel

BIL har sammen med NBF og ABL gått sammen om et treårig rekrutteringsprosjekt til bransjen. Til sammen brukes 11 millioner kroner over en treårsperiode på rekruttering.

 

 

 

[1] Utdanningsdirektoratet, 2015

[2] NHOs kompetansebarometer, 2015

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2019 14. desember 2018
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Skodas sporty SUV 14. desember 2018
    Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
  • Karbon-egg 14. desember 2018
    Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien – med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
  • Loeb kjører WRC for Hyundai 13. desember 2018
    Ryktene har svirret det siste døgnet, men nå har Hyundai bekreftet i en pressemelding at de har signert en to års avtale med den nidoble verdensmesteren, Sebastien Loeb.
  • Klassevinnere i sikkerhet 12. desember 2018
    EuroNCAP har offentliggjort en liste over hvilke biler som gjorde det best i sine respektive klasser i 2018.

Internasjonale bilnyheter

Hyundai Motor to boost sales in US, China in 2019

den 14. desember 2018

Les mer

First Nissan global digital hub inaugurated in Kerala India

den 14. desember 2018

Les mer

BMW Group: global sales up 0.8% in November

den 13. desember 2018

Les mer

Tata Motors to raise prices by up to Rs 40,000 from January 1

den 13. desember 2018

Les mer

ChargePoint to equip Daimler dealers with electric car chargers

den 13. desember 2018

Les mer

Tata Motors to power Indian wrestling’s quest for Olympic Gold

den 12. desember 2018

Les mer

Hyundai to boost hydrogen fuel cell production to 700,000 units

den 12. desember 2018

Les mer

Renault to hike vehicle prices in India by up to 1.5% from January

den 12. desember 2018

Les mer

Volkswagen to increase price by up to 3% from January

den 12. desember 2018

Les mer

Carlos Tavares re-elected as ACEA President for 2019

den 12. desember 2018

Les mer