Rekruttering til bilbransjen

Hva dreier debatten seg om?

  • Bilbransjen er en av Norges største arbeidsgivere, og har et kontinuerlig behov for å rekruttere nye arbeidstakere, ikke minst lærlinger til bl.a. mekanikeryrket.
  • Konkurransen om arbeidskraften blir imidlertid stadig tøffere, ikke minst i de delene av landet som har en betydelig olje- og gassaktivitet. Visse deler av opinionen, særlig i og rundt de store byene, omtaler verkstedsjobber som ”lavstatus”.
  • For BIL er det viktig å synliggjøre at bilbransjen er et attraktivt sted å jobbe, med avanserte produkter og at man har gode og velutviklede lærlings- og opplæringsprogrammer, samt muligheter.

 

Hva er sakens fakta?

  • Bilbransjen (import, salg, verksted og deler) sysselsetter ca. 45 000 mennesker.
    15 000 jobber med salg av biler, nærmere 25 000 med reparasjon og vedlikehold og snaut 10 000 med deler og utstyr.
  • Bilbransjen har behov for arbeidstakere med et bredt spekter av kompetanse, fra økonomer og ingeniører, til fagutdannede bilmekanikere og lakkerere m.m. Ni spesifikke yrkesutdanninger leder inn i bransjen, i tillegg kommer yrkesmuligheter innen salg, administrasjon, økonomi og ledelse. Ikke minst er det behov for dyktige faglærte
  • Bilbransjen er en svært viktig opplæringsaktør. Ikke minst får unge menn verdifull utdanning og arbeidserfaring. Dette er en gruppe som er underrepresentert i utdanningssystemet forøvrig.
  • Det vanligste løpet inn i bransjen for faglært arbeidskraft er først å velge det ettårige utdanningsprogrammet teknikk og industriell produksjon (TIP) etter ungdomsskolen, med bilfaglig programfag på VG2 (enten kjøretøy eller skade/lakk) for så å avslutte med en 2-årig lærlingperiode i en bedrift. Her kan man velge mellom ni fagbrev som sluttkompetanse. Bransjen er kjent for å være god på internrekruttering og medarbeiderutvikling. Eksemplene på karrierer i bransjen er dermed mange.
  • Bilbransjen tar hvert år inn ca. 1 100 nye lærlinger i bilfageneBIL er til fkehjemsplasser, ot, t er nok til å finansiere. Det er ca. seks prosent av alle godkjente lærekontrakter i Norge.[1] Likevel er det en konstant mangel på faglært arbeidskraft. Bransjen erkjenner at man ikke har vært flinke nok til å synliggjøre hvor teknologisk avansert bransjen har blitt.
  • Av NBFs medlemmer er det 53 prosent som sier at de har et udekket kompetansebehov i dag.[2]
  • Gjennomsnittslønnen for bilbransjen er ca. 400 000 kroner. Mange bedrifter har også bonussystemer. Dessuten er utdanning gratis, og lærlinger får betalt i læreperioden.
  • I tillegg til lærlingordningen foregår det en kontinuerlig og svært utstrakt etter- og videreutdanning for alt verkstedpersonell gjennom bilprodusentenes egne opplæringsprogrammer. Alle bilimportører har kompetansekrav som merkeverkstedene må oppfylle.
  • Bilbransjen har også et felles kurs- og kompetansesenter som nylig ble revitalisert gjennom en samarbeidsavtale med Würth.

 

Hva mener BIL?

  • Bilbransjen er et spennende yrkesvalg. Det er et mangfold av utdanningsveier som fører inn i bransjen, og det er kontinuerlige muligheter for å videreutvikle kompetansen.
  • Bilbransjen er inne i en rivende teknologisk utvikling (se BILs faktaark om forskning og utvikling for mer om dette). Dette gjør at jobbene blir stadig mer spennende.
  • Karrieremulighetene i bransjen er svært gode, og veien til leder- og mellomlederposisjoner er ofte kortere og med færre formelle hindre på veien enn i mange andre bransjer.
  • Bransjen har vært svært mannsdominert, men kvinneandelen er økende. Det jobbes aktivt med å bedre kjønnsbalansen ytterligere.
  • Det er et stort frafall av ungdom i videregående opplæring generelt, og i yrkesfagene spesielt. Det er derfor gledelig at myndighetene nå satser mer på den yrkesfaglige utdanningen.
  • Det er også viktig å styrke rådgivertjenesten i grunnskolen som veileder unge om utdannings- og yrkesvalg. Disse vet for lite om hvilke muligheter bilbransjen kan tilby.
  • Myndighetene bør videre legge til rette for enda bedre lærlingtilbud gjennom å styrke tilskuddsordningene.

 

Eksempel

BIL har sammen med NBF og ABL gått sammen om et treårig rekrutteringsprosjekt til bransjen. Til sammen brukes 11 millioner kroner over en treårsperiode på rekruttering.

 

 

 

[1] Utdanningsdirektoratet, 2015

[2] NHOs kompetansebarometer, 2015

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Studentbil fra Skoda 23. juni 2018
    For femte gang har studenter i Skodas hjemby laget sin egen konseptbil. Navnet ble til etter en konkurranse blant entusiaster. Møt Sunroq.
  • I kø for brukte elbiler 22. juni 2018
    Den lange køen av kunder som ønsker å kjøpe ny elbil har fått salget av bruktimporterte elbiler til å eksplodere i år.
  • Vekker Blazer til live 22. juni 2018
    Den nye mellomklasse-SUV-en fra Chevrolet bringer et velkjent modellnavn frem fra glemselen.
  • Et grønt kort kan gjøre ferien enklere 22. juni 2018
    Skal du på bilferie i utlandet? Grønt kort kan spare deg for bot, tid og trøbbel hvis du kolliderer.
  • Felg i sentrum 22. juni 2018
    Dekkmann har nylig åpnet et eget felgsenter. Det er et stort marked de kaster seg ut i.

Internasjonale bilnyheter

Hyundai and Audi Partner in Fuel Cell Technology – GaadiKey

den 22. juni 2018

Les mer

Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance reports cost savings of €5.7 billion from improved cooperation

den 22. juni 2018

Les mer

Volkswagen Truck & Bus to become Traton Group

den 21. juni 2018

Les mer

Volvo extends global footprint with opening of U.S. factory

den 20. juni 2018

Les mer

Citroen Global's Linda Jackson named as Most Influential Woman in UK car industry

den 20. juni 2018

Les mer

Volkswagen and Ford team up to build vans and boost competitiveness

den 20. juni 2018

Les mer

Ford explains decision to purchase Michigan Central Station in Corktown

den 19. juni 2018

Les mer

Magna, BAIC Group to form JVs for NEVs in China

den 19. juni 2018

Les mer

Groupe Renault accelerates electric vehicle strategy

den 19. juni 2018

Les mer

GM plans $175 million retooling of Michigan plant for Cadillac sedans

den 18. juni 2018

Les mer