Rekruttering til bilbransjen

Hva dreier debatten seg om?

  • Bilbransjen er en av Norges største arbeidsgivere, og har et kontinuerlig behov for å rekruttere nye arbeidstakere, ikke minst lærlinger til bl.a. mekanikeryrket.
  • Konkurransen om arbeidskraften blir imidlertid stadig tøffere, ikke minst i de delene av landet som har en betydelig olje- og gassaktivitet. Visse deler av opinionen, særlig i og rundt de store byene, omtaler verkstedsjobber som ”lavstatus”.
  • For BIL er det viktig å synliggjøre at bilbransjen er et attraktivt sted å jobbe, med avanserte produkter og at man har gode og velutviklede lærlings- og opplæringsprogrammer, samt muligheter.

 

Hva er sakens fakta?

  • Bilbransjen (import, salg, verksted og deler) sysselsetter ca. 45 000 mennesker.
    15 000 jobber med salg av biler, nærmere 25 000 med reparasjon og vedlikehold og snaut 10 000 med deler og utstyr.
  • Bilbransjen har behov for arbeidstakere med et bredt spekter av kompetanse, fra økonomer og ingeniører, til fagutdannede bilmekanikere og lakkerere m.m. Ni spesifikke yrkesutdanninger leder inn i bransjen, i tillegg kommer yrkesmuligheter innen salg, administrasjon, økonomi og ledelse. Ikke minst er det behov for dyktige faglærte
  • Bilbransjen er en svært viktig opplæringsaktør. Ikke minst får unge menn verdifull utdanning og arbeidserfaring. Dette er en gruppe som er underrepresentert i utdanningssystemet forøvrig.
  • Det vanligste løpet inn i bransjen for faglært arbeidskraft er først å velge det ettårige utdanningsprogrammet teknikk og industriell produksjon (TIP) etter ungdomsskolen, med bilfaglig programfag på VG2 (enten kjøretøy eller skade/lakk) for så å avslutte med en 2-årig lærlingperiode i en bedrift. Her kan man velge mellom ni fagbrev som sluttkompetanse. Bransjen er kjent for å være god på internrekruttering og medarbeiderutvikling. Eksemplene på karrierer i bransjen er dermed mange.
  • Bilbransjen tar hvert år inn ca. 1 100 nye lærlinger i bilfageneBIL er til fkehjemsplasser, ot, t er nok til å finansiere. Det er ca. seks prosent av alle godkjente lærekontrakter i Norge.[1] Likevel er det en konstant mangel på faglært arbeidskraft. Bransjen erkjenner at man ikke har vært flinke nok til å synliggjøre hvor teknologisk avansert bransjen har blitt.
  • Av NBFs medlemmer er det 53 prosent som sier at de har et udekket kompetansebehov i dag.[2]
  • Gjennomsnittslønnen for bilbransjen er ca. 400 000 kroner. Mange bedrifter har også bonussystemer. Dessuten er utdanning gratis, og lærlinger får betalt i læreperioden.
  • I tillegg til lærlingordningen foregår det en kontinuerlig og svært utstrakt etter- og videreutdanning for alt verkstedpersonell gjennom bilprodusentenes egne opplæringsprogrammer. Alle bilimportører har kompetansekrav som merkeverkstedene må oppfylle.
  • Bilbransjen har også et felles kurs- og kompetansesenter som nylig ble revitalisert gjennom en samarbeidsavtale med Würth.

 

Hva mener BIL?

  • Bilbransjen er et spennende yrkesvalg. Det er et mangfold av utdanningsveier som fører inn i bransjen, og det er kontinuerlige muligheter for å videreutvikle kompetansen.
  • Bilbransjen er inne i en rivende teknologisk utvikling (se BILs faktaark om forskning og utvikling for mer om dette). Dette gjør at jobbene blir stadig mer spennende.
  • Karrieremulighetene i bransjen er svært gode, og veien til leder- og mellomlederposisjoner er ofte kortere og med færre formelle hindre på veien enn i mange andre bransjer.
  • Bransjen har vært svært mannsdominert, men kvinneandelen er økende. Det jobbes aktivt med å bedre kjønnsbalansen ytterligere.
  • Det er et stort frafall av ungdom i videregående opplæring generelt, og i yrkesfagene spesielt. Det er derfor gledelig at myndighetene nå satser mer på den yrkesfaglige utdanningen.
  • Det er også viktig å styrke rådgivertjenesten i grunnskolen som veileder unge om utdannings- og yrkesvalg. Disse vet for lite om hvilke muligheter bilbransjen kan tilby.
  • Myndighetene bør videre legge til rette for enda bedre lærlingtilbud gjennom å styrke tilskuddsordningene.

 

Eksempel

BIL har sammen med NBF og ABL gått sammen om et treårig rekrutteringsprosjekt til bransjen. Til sammen brukes 11 millioner kroner over en treårsperiode på rekruttering.

 

 

 

[1] Utdanningsdirektoratet, 2015

[2] NHOs kompetansebarometer, 2015

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 13. desember 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020 13. desember 2019
    Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
  • Ladbar framtid for Peugeot i vekst 13. desember 2019
    Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
  • El-prisbombe 12. desember 2019
    MGs historie er proppet med sportslighet, men pris blir viktigste kampvåpen når det norske elbilmarkedet nå angripes med kompakt-SUV-en MG ZS EV.
  • Norsk MG-distributør på plass 12. desember 2019
    Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen Group again delivers more vehicles in November

den 13. desember 2019

Volkswagen Group again delivers more vehLes mer

Hyundai Motor, Grab partner on EV-based car hailing service in Indonesia

den 13. desember 2019

Hyundai Motor, Grab partner on EV-basedLes mer

Subaru CEO expects record U.S. sales in 2020 despite market slowdown

den 13. desember 2019

Subaru CEO expects record U.S. sales inLes mer

Michael Manley of FCA elected ACEA President for 2020

den 12. desember 2019

new President. As of January 2020, Mr MaLes mer

Mazda to invest in its Thai joint venture post BT-50

den 12. desember 2019

Mazda to invest in its Thai joint venturLes mer

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super Carry mini truck in three years

den 12. desember 2019

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super CarLes mer

China auto sales expected to drop by 2% in 2020 – industry association

den 12. desember 2019

‘s top auto industry body said on ThursdLes mer

Groupe PSA signs deal with Pod Point

den 12. desember 2019

Groupe PSA signs deal with Pod PointLes mer

Investment Board Approves Vehicle Assembling Plant of KIA and Hyundai

den 12. desember 2019

Investment Board Approves Vehicle AssembLes mer

BMW buys 540 million euros worth of lithium in Australia

den 11. desember 2019

on an industrial scale and does not haveLes mer