Rekruttering til bilbransjen

Hva dreier debatten seg om?

  • Bilbransjen er en av Norges største arbeidsgivere, og har et kontinuerlig behov for å rekruttere nye arbeidstakere, ikke minst lærlinger til bl.a. mekanikeryrket.
  • Konkurransen om arbeidskraften blir imidlertid stadig tøffere, ikke minst i de delene av landet som har en betydelig olje- og gassaktivitet. Visse deler av opinionen, særlig i og rundt de store byene, omtaler verkstedsjobber som ”lavstatus”.
  • For BIL er det viktig å synliggjøre at bilbransjen er et attraktivt sted å jobbe, med avanserte produkter og at man har gode og velutviklede lærlings- og opplæringsprogrammer, samt muligheter.

 

Hva er sakens fakta?

  • Bilbransjen (import, salg, verksted og deler) sysselsetter ca. 45 000 mennesker.
    15 000 jobber med salg av biler, nærmere 25 000 med reparasjon og vedlikehold og snaut 10 000 med deler og utstyr.
  • Bilbransjen har behov for arbeidstakere med et bredt spekter av kompetanse, fra økonomer og ingeniører, til fagutdannede bilmekanikere og lakkerere m.m. Ni spesifikke yrkesutdanninger leder inn i bransjen, i tillegg kommer yrkesmuligheter innen salg, administrasjon, økonomi og ledelse. Ikke minst er det behov for dyktige faglærte
  • Bilbransjen er en svært viktig opplæringsaktør. Ikke minst får unge menn verdifull utdanning og arbeidserfaring. Dette er en gruppe som er underrepresentert i utdanningssystemet forøvrig.
  • Det vanligste løpet inn i bransjen for faglært arbeidskraft er først å velge det ettårige utdanningsprogrammet teknikk og industriell produksjon (TIP) etter ungdomsskolen, med bilfaglig programfag på VG2 (enten kjøretøy eller skade/lakk) for så å avslutte med en 2-årig lærlingperiode i en bedrift. Her kan man velge mellom ni fagbrev som sluttkompetanse. Bransjen er kjent for å være god på internrekruttering og medarbeiderutvikling. Eksemplene på karrierer i bransjen er dermed mange.
  • Bilbransjen tar hvert år inn ca. 1 100 nye lærlinger i bilfageneBIL er til fkehjemsplasser, ot, t er nok til å finansiere. Det er ca. seks prosent av alle godkjente lærekontrakter i Norge.[1] Likevel er det en konstant mangel på faglært arbeidskraft. Bransjen erkjenner at man ikke har vært flinke nok til å synliggjøre hvor teknologisk avansert bransjen har blitt.
  • Av NBFs medlemmer er det 53 prosent som sier at de har et udekket kompetansebehov i dag.[2]
  • Gjennomsnittslønnen for bilbransjen er ca. 400 000 kroner. Mange bedrifter har også bonussystemer. Dessuten er utdanning gratis, og lærlinger får betalt i læreperioden.
  • I tillegg til lærlingordningen foregår det en kontinuerlig og svært utstrakt etter- og videreutdanning for alt verkstedpersonell gjennom bilprodusentenes egne opplæringsprogrammer. Alle bilimportører har kompetansekrav som merkeverkstedene må oppfylle.
  • Bilbransjen har også et felles kurs- og kompetansesenter som nylig ble revitalisert gjennom en samarbeidsavtale med Würth.

 

Hva mener BIL?

  • Bilbransjen er et spennende yrkesvalg. Det er et mangfold av utdanningsveier som fører inn i bransjen, og det er kontinuerlige muligheter for å videreutvikle kompetansen.
  • Bilbransjen er inne i en rivende teknologisk utvikling (se BILs faktaark om forskning og utvikling for mer om dette). Dette gjør at jobbene blir stadig mer spennende.
  • Karrieremulighetene i bransjen er svært gode, og veien til leder- og mellomlederposisjoner er ofte kortere og med færre formelle hindre på veien enn i mange andre bransjer.
  • Bransjen har vært svært mannsdominert, men kvinneandelen er økende. Det jobbes aktivt med å bedre kjønnsbalansen ytterligere.
  • Det er et stort frafall av ungdom i videregående opplæring generelt, og i yrkesfagene spesielt. Det er derfor gledelig at myndighetene nå satser mer på den yrkesfaglige utdanningen.
  • Det er også viktig å styrke rådgivertjenesten i grunnskolen som veileder unge om utdannings- og yrkesvalg. Disse vet for lite om hvilke muligheter bilbransjen kan tilby.
  • Myndighetene bør videre legge til rette for enda bedre lærlingtilbud gjennom å styrke tilskuddsordningene.

 

Eksempel

BIL har sammen med NBF og ABL gått sammen om et treårig rekrutteringsprosjekt til bransjen. Til sammen brukes 11 millioner kroner over en treårsperiode på rekruttering.

 

 

 

[1] Utdanningsdirektoratet, 2015

[2] NHOs kompetansebarometer, 2015

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Elektrisk fra Ssangyong 18. august 2018
    Australske medier hadde en god dag i forrige uker. SsangYong fortalte at de var i ferd med å utvikle en elektrisk «Ute». Australias tradisjonsrike og foretrukne biltype.
  • Utfordrende dag for Mikkelsen 17. august 2018
    Andreas Mikkelsen har ikke vært helt venn med bilen i Rally Tyskland, men det ble noe bedre etter at han endret kjørestil.
  • Lanseringskalender 2018 17. august 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Rekkeviddevinner med altfor lang ventetid 17. august 2018
    Hvis du er blant de 7400 som har avtale og er sikret levering av Hyundai Kona, er det bare å glede seg. Til alle andre: Regn med opp mot et par års ventetid.
  • BMW pisker opp stemningen 16. august 2018
    En ny generasjon 3-serie er snart lanseringsklar. Nå skaper BMW oppmerksomhet – ved å sende ut egne «spionbilder» tatt på Nordsløyfa.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen plans to produce some 1 million vehicles in Wolfsburg

den 17. august 2018

Les mer

Ashok Leyland to supply 300 double-decker buses to Bangladesh Road Transport Corporation

den 17. august 2018

Les mer

New car sales rise 8.2 per cent in April | Motoring News | Honest John

den 16. august 2018

Les mer

Ashok Leyland introduces World's first BS4 engine 'Innoline'

den 16. august 2018

Les mer

South Africa close to deal on autos support plan linked to jobs

den 15. august 2018

Les mer

Mercedes-Benz trucks bucks the national trend with 4.0% growth in new truck registrations

den 15. august 2018

Les mer

In China, Geely opens 149 4S dealerships in a day

den 14. august 2018

Les mer

Volkswagen Working On Blockchain Solutions To Bring The Technology On The Road

den 13. august 2018

Les mer

Ashok Leyland arm to supply electric double-decker buses in London

den 13. august 2018

Les mer

After Reducing Number Of Platforms From 30 To 9, Ford Aims For 5

den 10. august 2018

Les mer