Nyttetrafikk

Hva dreier debatten seg om?

  • Kollektivtrafikk på vei (buss) omtales stort sett i positive ordelag i Norge, og det er bred politisk enighet om å styrke kollektivtrafikken i årene fremover.
  • Varetransport og annen nyttekjøring på vei rammes derimot av mye av den samme kritikken som privatbilismen. Kritikken går særlig på klima- og miljøutslipp, trafikkskader og kødannelser.
  • For BIL er det viktig å synliggjøre hvor viktig nyttetrafikken er for Norge, og at transportsektoren er i en rivende teknologisk utvikling som reduserer omfanget av utslipp og trafikkulykker.

 

Hva er sakens fakta?

  • Busser og lastebiler er helt avgjørende for å møte Norges transportbehov
  • Omtrent tre fjerdedeler av all godstransport her til lands skjer på vei, mens seks prosent fraktes på bane[1]. Det må derfor en massiv og svært kostbar jernbaneutbygging til før godsoverføring fra “vei til bane” kan bli en reell diskusjon. Jernbaneverket mener selv at overføringspotensialet for gods fra vei til bane er svært begrenset[2].

  • Like i underkant av halvparten av kollektivtrafikken i Norge skjer per buss, mens resten fordeler seg på bane og båt[3]:

  • Transporttjenester på vei (buss, frakt, spedisjon, lager) omsetter for nær 140 milliarder kroner i året og sysselsetter ca. 80 000 mennesker. Dette er en av Norges største og viktigste næringer, og tilsvarer omsetningen i Reitangruppen, Orkla, Tine, Marine Harvest og Norske Skog, til sammen[4].
  • Den teknologiske utviklingen gjør at tungtrafikken slipper ut stadig mindre CO2, NOX og andre miljøgasser (se BILs faktaark om utslipp og miljø for mer om dette).

 

Direktiv (registreringsår) NOx PM HC CO
Euro I (94-96) 8,0 0,36 1,1 4,5
Euro II (97-00) 7,0 0,15 1,1 4,0
Euro III (01-06) 5,0 0,10 0,7 2,1
Euro IV (07-08) 3,5 0,02 0,5 1,5
Euro V (09-14) 2,0 0,02 0,5 1,5
Euro VI (14-) 0,4 0,01 0,1 1,5

Utslippskrav for de forskjellige motorene. Kravene gjelder for lastebiler som har blitt registrert etter de oppgitte datoene. Målene er oppgitt i gram per kilowattime.

Utskiftingstakten blant lastebiler er cirka seks år, noe som gjør at ny teknologi raskt brer om seg[5]. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) gjennomfører hvert år en undersøkelse av hvilke Euro-motorer som sitter i lastebilene til forbundets medlemmer. Noen hovedfunn fra undersøkelsen fra oktober 2016 er at:

  • Fire av fem lastebiler er Euro VI, og det under tre år etter at kravet kom
  • Åtte av ti biler er Euro V og VI.
  • Euro VI-lastebiler står for den største andelen kjørte kilometer (48 prosent)

  • En undersøkelse TØI gjennomførte i 2015 viser at de nye Euro VI-lastebilene overoppfyller utslippskravene i en kjøresyklus som tilsvarer ”virkelig bykjøring”. Utslippene av NOX er redusert med over 90 prosent i forhold til de kjøretøyene som var i salg i 2014 (Euro V).[6]
  • Den teknologiske utviklingen fører også til at tungtrafikken blir stadig sikrere (se BILs faktaark om sikkerhetsteknologi og forskning og utvikling for mer om dette).

 

Hva mener BIL?

  • BILs politikk for nyttetrafikken: Rammevilkårene for lastebilnæringen må styrkes
    • Riksveinettet må rustes opp slik at kjøretiden mellom byene reduseres
    • Det må innføres tiltak som sikrer at norsk lastebilnæring har de samme konkurransevilkårene som utenlandske aktører hva gjelder kontroller, bompenger, dieselavgifter etc.
    • Formuesbeskatningen på lastebiler (arbeidende kapital) må endres
    • Nivået på bompenger må utformes slik at det ikke er lønnsomt for yrkessjåfører å kjøre store omveier
    • Raste- og hvileplasser for yrkessjåfører må rustes opp slik at sjåførene får bedre utnyttelse av hviletiden.
  • En stor del av den fremtidige veksten i kollektivtrafikken bør være bussbasert fordi:
    • Buss har både lavere innkjøps- og vedlikeholdskostnader enn skinnegående kollektivtrafikk. Kostnadene kan reduseres ytterligere dersom kommuner og fylkeskommuner benytter et mer standardisert innkjøpssystem for nytt materiell. BIL har deltatt i arbeidet med å utarbeide en ny, felles standard for busser i Norge[7].
    • Buss kan benytte seg av eksisterende infrastruktur og har høy fleksibilitet når det gjelder endringer i transportmønsteret, både gjennom døgnet og over tid
    • Buss er velegnet for en rekke ulike drivstoffalternativer, så som elektrisitet, hybride løsninger og hydrogendrift.

 

Eksempel

Flere aktører i bransjen jobber med teknologiske løsninger for å koble sammen mange lastebiler elektronisk til såkalte “veitog” (platooning på engelsk)[8]. Dette sikrer at vogntogene holder en fast avstand til hverandre, og at bremsesignaler og varsel om hindringer sendes til biler bakover i “toget”. Slike systemer vil både redusere drivstofforbruket og klimagassutslippene, samtidig som veisikkerheten øker.

 

 

 

[1] https://www.ssb.no/statbank/list/transpinn?rxid=fe0e555d-4e9d-4be4-b2f0-7507c0bdfbac

[2] http://www.banenor.no/contentassets/1310c139b88a44dd8041c9f350ed763d/jbv_godsstrategi_2016_trykk.pdf

[3] https://www.ssb.no/statbank/list/transpinn?rxid=fe0e555d-4e9d-4be4-b2f0-7507c0bdfbac

[4] http://www.kapital500.no

[5] https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Lastebilen-er-renere-enn-du-tror

[6] TØI 1407/2015

[7] https://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/transport-og-logistikk/2017-nyheter/lansering-av-ny-norsk-standard-for-busser-16-oktober/

[8] http://www.acea.be/industry-topics/tag/category/truck-platooning

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2018 20. mai 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Positiv avslutning på skuffende løp 20. mai 2018
    Rally Portugal ble aldri som Andreas Mikkelsen hadde håpet, men nordmannen gleder seg over at hans gode venn og teamkamerat Thierry Neuville vant løpet og overtok ledelsen i VM.
  • Boble med det rare i 20. mai 2018
    Memminger Roadster tar et klassisk Boble-skall og pakker det rundt et moderne rørramme-chassis og 2,7-liters luftkjølt bokser. Den ultimate Käfer?
  • 3D-printer gamle deler 19. mai 2018
    Har du en sjelden Porsche, men trenger deler til den? Redningen kan være på vei – fra Porsche selv. Bugatti vil 3D-printe til nybil også.
  • Ut og inn med diesel 18. mai 2018
    Når nye Volvo S60 lanseres blir det helt uten dieselmotor. Kia investerer på sin side i en ny mildhybrid-løsning hvor dieselmotoren spiller en sentral rolle.

Internasjonale bilnyheter

Indonesia sales rise 14% in April

den 22. mai 2018

Les mer

Mercedes Invests $589 Million To Build Compact EV In France

den 21. mai 2018

Les mer

Germany's MAN to speed cost cuts to back VW's trucks drive

den 16. mai 2018

Les mer

Chinese Electric Vehicle Sales Doubled In April

den 15. mai 2018

Les mer

IVECO launches its natural gas powered vehicles on the Japanese market

den 14. mai 2018

Les mer

Volkswagen orders $48 billion worth of EV batteries

den 11. mai 2018

Les mer

Toyota registers record profits but remains very prudent

den 11. mai 2018

Les mer

BMW races into 2018 with sales, profits record

den 4. mai 2018

Les mer

Land Rover celebrates 70th Birthday News

den 30. april 2018

Les mer

Scania begins 2018 in style

den 27. april 2018

Les mer