Nyttetrafikk

Hva dreier debatten seg om?

  • Kollektivtrafikk på vei (buss) omtales stort sett i positive ordelag i Norge, og det er bred politisk enighet om å styrke kollektivtrafikken i årene fremover.
  • Varetransport og annen nyttekjøring på vei rammes derimot av mye av den samme kritikken som privatbilismen. Kritikken går særlig på klima- og miljøutslipp, trafikkskader og kødannelser.
  • For BIL er det viktig å synliggjøre hvor viktig nyttetrafikken er for Norge, og at transportsektoren er i en rivende teknologisk utvikling som reduserer omfanget av utslipp og trafikkulykker.

 

Hva er sakens fakta?

  • Busser og lastebiler er helt avgjørende for å møte Norges transportbehov
  • Omtrent tre fjerdedeler av all godstransport her til lands skjer på vei, mens seks prosent fraktes på bane[1]. Det må derfor en massiv og svært kostbar jernbaneutbygging til før godsoverføring fra “vei til bane” kan bli en reell diskusjon. Jernbaneverket mener selv at overføringspotensialet for gods fra vei til bane er svært begrenset[2].

  • Like i underkant av halvparten av kollektivtrafikken i Norge skjer per buss, mens resten fordeler seg på bane og båt[3]:

  • Transporttjenester på vei (buss, frakt, spedisjon, lager) omsetter for nær 140 milliarder kroner i året og sysselsetter ca. 80 000 mennesker. Dette er en av Norges største og viktigste næringer, og tilsvarer omsetningen i Reitangruppen, Orkla, Tine, Marine Harvest og Norske Skog, til sammen[4].
  • Den teknologiske utviklingen gjør at tungtrafikken slipper ut stadig mindre CO2, NOX og andre miljøgasser (se BILs faktaark om utslipp og miljø for mer om dette).

 

Direktiv (registreringsår) NOx PM HC CO
Euro I (94-96) 8,0 0,36 1,1 4,5
Euro II (97-00) 7,0 0,15 1,1 4,0
Euro III (01-06) 5,0 0,10 0,7 2,1
Euro IV (07-08) 3,5 0,02 0,5 1,5
Euro V (09-14) 2,0 0,02 0,5 1,5
Euro VI (14-) 0,4 0,01 0,1 1,5

Utslippskrav for de forskjellige motorene. Kravene gjelder for lastebiler som har blitt registrert etter de oppgitte datoene. Målene er oppgitt i gram per kilowattime.

Utskiftingstakten blant lastebiler er cirka seks år, noe som gjør at ny teknologi raskt brer om seg[5]. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) gjennomfører hvert år en undersøkelse av hvilke Euro-motorer som sitter i lastebilene til forbundets medlemmer. Noen hovedfunn fra undersøkelsen fra oktober 2016 er at:

  • Fire av fem lastebiler er Euro VI, og det under tre år etter at kravet kom
  • Åtte av ti biler er Euro V og VI.
  • Euro VI-lastebiler står for den største andelen kjørte kilometer (48 prosent)

  • En undersøkelse TØI gjennomførte i 2015 viser at de nye Euro VI-lastebilene overoppfyller utslippskravene i en kjøresyklus som tilsvarer ”virkelig bykjøring”. Utslippene av NOX er redusert med over 90 prosent i forhold til de kjøretøyene som var i salg i 2014 (Euro V).[6]
  • Den teknologiske utviklingen fører også til at tungtrafikken blir stadig sikrere (se BILs faktaark om sikkerhetsteknologi og forskning og utvikling for mer om dette).

 

Hva mener BIL?

  • BILs politikk for nyttetrafikken: Rammevilkårene for lastebilnæringen må styrkes
    • Riksveinettet må rustes opp slik at kjøretiden mellom byene reduseres
    • Det må innføres tiltak som sikrer at norsk lastebilnæring har de samme konkurransevilkårene som utenlandske aktører hva gjelder kontroller, bompenger, dieselavgifter etc.
    • Formuesbeskatningen på lastebiler (arbeidende kapital) må endres
    • Nivået på bompenger må utformes slik at det ikke er lønnsomt for yrkessjåfører å kjøre store omveier
    • Raste- og hvileplasser for yrkessjåfører må rustes opp slik at sjåførene får bedre utnyttelse av hviletiden.
  • En stor del av den fremtidige veksten i kollektivtrafikken bør være bussbasert fordi:
    • Buss har både lavere innkjøps- og vedlikeholdskostnader enn skinnegående kollektivtrafikk. Kostnadene kan reduseres ytterligere dersom kommuner og fylkeskommuner benytter et mer standardisert innkjøpssystem for nytt materiell. BIL har deltatt i arbeidet med å utarbeide en ny, felles standard for busser i Norge[7].
    • Buss kan benytte seg av eksisterende infrastruktur og har høy fleksibilitet når det gjelder endringer i transportmønsteret, både gjennom døgnet og over tid
    • Buss er velegnet for en rekke ulike drivstoffalternativer, så som elektrisitet, hybride løsninger og hydrogendrift.

 

Eksempel

Flere aktører i bransjen jobber med teknologiske løsninger for å koble sammen mange lastebiler elektronisk til såkalte “veitog” (platooning på engelsk)[8]. Dette sikrer at vogntogene holder en fast avstand til hverandre, og at bremsesignaler og varsel om hindringer sendes til biler bakover i “toget”. Slike systemer vil både redusere drivstofforbruket og klimagassutslippene, samtidig som veisikkerheten øker.

 

 

 

[1] https://www.ssb.no/statbank/list/transpinn?rxid=fe0e555d-4e9d-4be4-b2f0-7507c0bdfbac

[2] http://www.banenor.no/contentassets/1310c139b88a44dd8041c9f350ed763d/jbv_godsstrategi_2016_trykk.pdf

[3] https://www.ssb.no/statbank/list/transpinn?rxid=fe0e555d-4e9d-4be4-b2f0-7507c0bdfbac

[4] http://www.kapital500.no

[5] https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Lastebilen-er-renere-enn-du-tror

[6] TØI 1407/2015

[7] https://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/transport-og-logistikk/2017-nyheter/lansering-av-ny-norsk-standard-for-busser-16-oktober/

[8] http://www.acea.be/industry-topics/tag/category/truck-platooning

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Audi A6 blir ladbar 21. oktober 2019
    Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
  • Kanonavslutning for Dennis Hauger 21. oktober 2019
    Han sikret seg mesterskapstittelen allerede for to uker siden, men det hindret ikke Dennis Hauger i å gjøre en imponerende sesongavslutning på Monza i helgen.
  • Hyundai utvikler el-racer 19. oktober 2019
    Hyundai Veloster N ETCR skal delta i en helt ny serie som starter neste sesong. Nå har bilen gjennomført sin første banetest.
  • På første klasse 18. oktober 2019
    NETTKJØRT: Vi har kjørt BMW 7-serie som ladbar hybrid. En mer komfortabel bil skal du lete lenge etter.
  • Tyrigrava blir perlen for bil- og MC-folket 17. oktober 2019
    Tyrigrava rustes opp og fasade-endres tilbake til opprinnelig 1930-tallets funkisstil. Pris rundt 10 millioner kroner. Da kommer millionen fra Kulturminnefondet godt med.

Internasjonale bilnyheter

Renault Chairman Sets Ambitious Goal for Troubled Nissan Alliance 

den 22. oktober 2019

Les mer

Tata Motors partners with Orix India for priority test drives

den 22. oktober 2019

Les mer

Electric cars to get green number plates under government plan

den 22. oktober 2019

Les mer

Toyota: We are no longer just a car-maker

den 22. oktober 2019

Les mer

The 46th Tokyo Motor Show 2019: Events and Programs News Update

den 22. oktober 2019

Les mer

Hyundai Motor shifts into China luxury car market

den 21. oktober 2019

Les mer

Volkswagen China deliveries down 2.8 pct in first nine months

den 21. oktober 2019

Les mer

BMW open for new partners in mobility services venture, CEO tells paper

den 21. oktober 2019

Les mer

Hyundai Motor develops AI-based autonomous driving technology

den 21. oktober 2019

Les mer

General Motors collaborates with US Army for automotive cybersecurity

den 21. oktober 2019

Les mer