Nyttetrafikk

Hva dreier debatten seg om?

  • Kollektivtrafikk på vei (buss) omtales stort sett i positive ordelag i Norge, og det er bred politisk enighet om å styrke kollektivtrafikken i årene fremover.
  • Varetransport og annen nyttekjøring på vei rammes derimot av mye av den samme kritikken som privatbilismen. Kritikken går særlig på klima- og miljøutslipp, trafikkskader og kødannelser.
  • For BIL er det viktig å synliggjøre hvor viktig nyttetrafikken er for Norge, og at transportsektoren er i en rivende teknologisk utvikling som reduserer omfanget av utslipp og trafikkulykker.

 

Hva er sakens fakta?

  • Busser og lastebiler er helt avgjørende for å møte Norges transportbehov
  • Omtrent tre fjerdedeler av all godstransport her til lands skjer på vei, mens seks prosent fraktes på bane[1]. Det må derfor en massiv og svært kostbar jernbaneutbygging til før godsoverføring fra “vei til bane” kan bli en reell diskusjon. Jernbaneverket mener selv at overføringspotensialet for gods fra vei til bane er svært begrenset[2].

  • Like i underkant av halvparten av kollektivtrafikken i Norge skjer per buss, mens resten fordeler seg på bane og båt[3]:

  • Transporttjenester på vei (buss, frakt, spedisjon, lager) omsetter for nær 140 milliarder kroner i året og sysselsetter ca. 80 000 mennesker. Dette er en av Norges største og viktigste næringer, og tilsvarer omsetningen i Reitangruppen, Orkla, Tine, Marine Harvest og Norske Skog, til sammen[4].
  • Den teknologiske utviklingen gjør at tungtrafikken slipper ut stadig mindre CO2, NOX og andre miljøgasser (se BILs faktaark om utslipp og miljø for mer om dette).

 

Direktiv (registreringsår) NOx PM HC CO
Euro I (94-96) 8,0 0,36 1,1 4,5
Euro II (97-00) 7,0 0,15 1,1 4,0
Euro III (01-06) 5,0 0,10 0,7 2,1
Euro IV (07-08) 3,5 0,02 0,5 1,5
Euro V (09-14) 2,0 0,02 0,5 1,5
Euro VI (14-) 0,4 0,01 0,1 1,5

Utslippskrav for de forskjellige motorene. Kravene gjelder for lastebiler som har blitt registrert etter de oppgitte datoene. Målene er oppgitt i gram per kilowattime.

Utskiftingstakten blant lastebiler er cirka seks år, noe som gjør at ny teknologi raskt brer om seg[5]. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) gjennomfører hvert år en undersøkelse av hvilke Euro-motorer som sitter i lastebilene til forbundets medlemmer. Noen hovedfunn fra undersøkelsen fra oktober 2016 er at:

  • Fire av fem lastebiler er Euro VI, og det under tre år etter at kravet kom
  • Åtte av ti biler er Euro V og VI.
  • Euro VI-lastebiler står for den største andelen kjørte kilometer (48 prosent)

  • En undersøkelse TØI gjennomførte i 2015 viser at de nye Euro VI-lastebilene overoppfyller utslippskravene i en kjøresyklus som tilsvarer ”virkelig bykjøring”. Utslippene av NOX er redusert med over 90 prosent i forhold til de kjøretøyene som var i salg i 2014 (Euro V).[6]
  • Den teknologiske utviklingen fører også til at tungtrafikken blir stadig sikrere (se BILs faktaark om sikkerhetsteknologi og forskning og utvikling for mer om dette).

 

Hva mener BIL?

  • BILs politikk for nyttetrafikken: Rammevilkårene for lastebilnæringen må styrkes
    • Riksveinettet må rustes opp slik at kjøretiden mellom byene reduseres
    • Det må innføres tiltak som sikrer at norsk lastebilnæring har de samme konkurransevilkårene som utenlandske aktører hva gjelder kontroller, bompenger, dieselavgifter etc.
    • Formuesbeskatningen på lastebiler (arbeidende kapital) må endres
    • Nivået på bompenger må utformes slik at det ikke er lønnsomt for yrkessjåfører å kjøre store omveier
    • Raste- og hvileplasser for yrkessjåfører må rustes opp slik at sjåførene får bedre utnyttelse av hviletiden.
  • En stor del av den fremtidige veksten i kollektivtrafikken bør være bussbasert fordi:
    • Buss har både lavere innkjøps- og vedlikeholdskostnader enn skinnegående kollektivtrafikk. Kostnadene kan reduseres ytterligere dersom kommuner og fylkeskommuner benytter et mer standardisert innkjøpssystem for nytt materiell. BIL har deltatt i arbeidet med å utarbeide en ny, felles standard for busser i Norge[7].
    • Buss kan benytte seg av eksisterende infrastruktur og har høy fleksibilitet når det gjelder endringer i transportmønsteret, både gjennom døgnet og over tid
    • Buss er velegnet for en rekke ulike drivstoffalternativer, så som elektrisitet, hybride løsninger og hydrogendrift.

 

Eksempel

Flere aktører i bransjen jobber med teknologiske løsninger for å koble sammen mange lastebiler elektronisk til såkalte “veitog” (platooning på engelsk)[8]. Dette sikrer at vogntogene holder en fast avstand til hverandre, og at bremsesignaler og varsel om hindringer sendes til biler bakover i “toget”. Slike systemer vil både redusere drivstofforbruket og klimagassutslippene, samtidig som veisikkerheten øker.

 

 

 

[1] https://www.ssb.no/statbank/list/transpinn?rxid=fe0e555d-4e9d-4be4-b2f0-7507c0bdfbac

[2] http://www.banenor.no/contentassets/1310c139b88a44dd8041c9f350ed763d/jbv_godsstrategi_2016_trykk.pdf

[3] https://www.ssb.no/statbank/list/transpinn?rxid=fe0e555d-4e9d-4be4-b2f0-7507c0bdfbac

[4] http://www.kapital500.no

[5] https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Lastebilen-er-renere-enn-du-tror

[6] TØI 1407/2015

[7] https://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/transport-og-logistikk/2017-nyheter/lansering-av-ny-norsk-standard-for-busser-16-oktober/

[8] http://www.acea.be/industry-topics/tag/category/truck-platooning

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Vellykket Rally Grimstad 24. august 2019
    KNA Rally Grimstad har med det første rene NM-asfalt rally på ti år igjen satt nye rekorder med startende rallybiler, flere deltagere og flere tilskuere enn noensinne før.
  • Kinesisk elbil hos norsk importør 24. august 2019
    Denne elbilen fra Kina sto i bakgården hos en norsk bilimportør.
  • Uvanlig rekord for Porsche 23. august 2019
    Gotland Ring er en spennende bane jeg har kjørt mange runder på. Nå har Porsche vært der, og satt en rekord som kan bli stående lenge.
  • Nå kommer ladbar A og B 23. august 2019
    For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.
  • Elektrisk rallybil 22. august 2019
    Selvsagt måtte det komme – Opel tar med seg en rallyrigget Corsa-e til Frankurt neste måned.

Internasjonale bilnyheter

Toyota provides diverse mobility for Tokyo 2020, including a full line-up of electrified vehicles

den 23. august 2019

Les mer

Expansion of electric charging stations at Volkswagen’s German sites begins

den 22. august 2019

Les mer

Ford names new president for Changan Ford China JV

den 22. august 2019

Les mer

Renault begins online sales in Russia with Yandex

den 22. august 2019

Les mer

Volkswagen on electric vehicle offensive in South Africa

den 22. august 2019

Les mer

Toyota selects approx. 240 athletes from 43 countries/areas as “global team Toyota Athletes” on road to Tokyo 2020

den 22. august 2019

Les mer

Australian car sales are picking up speed, as tax cuts and falling interest rates begin to fuel the economy

den 22. august 2019

Les mer

China's Geely posts 40% slump in first-half profit, sees uncertain demand outlook

den 21. august 2019

Les mer

FAW-Volkswagen opens new proving ground in northeast China

den 21. august 2019

Les mer

Maruti Suzuki goes greener with environment friendly BS6 compliant vehicles

den 21. august 2019

Les mer