Select Page

Forskning og utvikling i bilbransjen

Hva dreier debatten seg om?

  • Veitrafikken bidrar til trafikkskader og til lokal og global forurensning. I samfunnsdebatten blir det vanligvis pekt på at løsningen på disse problemene ligger i å begrense bruken av bil mest mulig.
  • Men løsningen ligger like ofte i bilen selv. Gjennom å utvikle ny og bedre teknologi, har verdens bilprodusenter de siste tiårene bidratt til en betydelig reduksjon i antall trafikkskadde og i klima- og miljøutslippene.
  • For BIL er det viktig å synliggjøre bilbransjens rivende teknologiske utvikling og hva bransjen selv gjør for å redusere trafikkskader og utslipp.

 

Hva er sakens fakta?

  • Den globale bilindustrien er en av verdens største aktører innenfor forskning og utvikling (FoU). Bare legemiddel-, elektronikk- og IT-industrien har forskningsaktivitet på nivå med bilprodusentene.
  • Den internasjonale bilindustrien driver et omfattende forsknings- og utviklingsarbeid for å lage sikrere og mer miljøvennlige biler. Bare den europeiske bilindustrien bruker årlig over 85 milliarder euro på FoU[1]. Det er 25 ganger så mye som all forskning i Norge.
  • På 2011-listen over verdens 15 mest FoU-intensive bedrifter er det fire bilprodusenter[2]. Toyota bruker nærmere ti milliarder dollar i året på FoU, GM over åtte milliarder og Volkswagen nær åtte milliarder. Dette utgjør ca. fem prosent av bedriftenes omsetning.
  • Bilbransjens forskning og utvikling er særlig rettet inn mot følgende fem områder:
    • reduksjon av utslipp gjennom bedre motorteknologi
    • reduksjon av utslipp gjennom nye former for drivstoffteknologi
    • reduksjon i ulykker og skader gjennom nye former for sikkerhetsteknologi og førerhjelpsystemer
    • teknologiske forbedringer som bedrer kjørekomfort og -opplevelse
    • selvkjørende biler og intelligente transportsystemer

 

Reduksjon av utslipp gjennom bedre motorteknologi

  • Gjennom å utvikle bedre og mer effektive motorer og ved å ta i bruk nye og lettere materialer, har bilindustrien lykkes med å redusere utslippene fra veitrafikken betydelig.
  • Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler er de siste årene redusert fra 180 g CO2/km i 2004 til 82 gram i 2017 (Se eget faktaark om utslipp for mer om dette).[3]
  • Også når det gjelder lokal forurensning som NOX og svevestøv er reduksjonene svært betydelige grunnet ny teknologi (Se eget faktaark om lokal forurensning for mer om dette). Eksempelvis slipper nye lastebiler ut 90 prosent mindre NOX enn lastebiler fra før 2014.

 

Reduksjon av utslipp gjennom nye former for drivstoff

  • Bilindustrien investerer årlig flere titalls milliarder kroner på utvikling av nye former for drivlinjer basert på elektrisitet, hydrogen, gass og syntetisk drivstoff.
  • I Norge har dette foreløpig først og fremst gitt seg utslag i hel- og delelektriske personbiler, og gassbasert drivstoff for busser og lastebiler. Fem av ti solgte biler er nå helt eller delvis elektrisk drevne[4]. Det er forventet at elbiler etter hvert vil være fullt konkurransedyktige med fossilbiler, det vil si uten subsidier eller avgiftsfritak. Hydrogenbiler er en annen teknologi i utvikling. Disse ligger lenger frem i tid, men kan få en stor del av markedet, særlig på tunge kjøretøy (se BILs faktaark om elbiler og hydrogenbiler for mer om dette).

 

Reduksjon av trafikkskader gjennom ny teknologi

  • Gjennom utvikling av ny teknologi blir bilene stadig tryggere både for fører, passasjerer og fotgjengere. Passivt sikkerhetsutstyr, som karosseriets kollisjonsegenskaper og bilbelte, beskytter når kollisjon eller utforkjøring inntreffer. Aktivt sikkerhetsutstyr bidrar til å forhindre ulykker. Dette er f.eks. radarer og kameraer som overvåker bilens omgivelser og kan styre bremser, hjuloppheng, lys, samt andre funksjoner ved behov. Nyere biler kan også ringe nødetatene automatisk ved en ulykke, og også melde fra til dem om bilens posisjon.
  • Risikoen for å bli drept pr. kjørte km ble redusert med 90 prosent i perioden 1970 – 2011. Dersom det var samme risiko som i 1970 hadde det vært mer enn 1 750 drepte i trafikken i 2011[5].
  • Risikoen for å dø eller bli alvorlig skadet i trafikken blir halvert dersom du kjører en ny bil[6], [7]. Nettopp pga. den raske utviklingen av ny teknologi forventer TØI at nullvisjonen er innenfor rekkevidde, og at vi vil ha 108 færre drepte og hardt skadde i trafikken i 2024[8] (se BILs faktaark om trafikksikkerhet for mer om dette). Også vegdirektøren er enig i at det er mulig å nå null drepte i trafikken[9].

 

Teknologiske forbedringer for bedre kjørekomfort og -opplevelse

  • Bilprodusentene utvikler årlig ny teknologi som gir bedre kjørekomfort, -sikkerhet og -opplevelse. Eksempler på dette er adaptiv cruisekontroll, filholdingshjelp, automatisk brems, blindsonevarsler, automatisk blindsonevarsler, stemmestyring, GPS-navigasjon, automatisk parkering.

 

Selvkjørende biler og intelligente transportsystemer

  • Bil- og teknologiindustrien investerer årlig flere milliarder kroner på utvikling av autonome biler og intelligente transportsystemer (ITS).
  • Intelligente transportsystemer bidrar til å forbedre trafikksikkerhet og effektivitet i eksisterende infrastruktur. Det kan bidra til færre ulykker, mindre miljøbelastning og kortere køer. Eksempler er sanntidsreiseinformasjon, hindringsvarsling eller trafikkskiltassistent.
  • Autonome biler kan halvere antall dødsfall i trafikken på sikt og bidra til å redusere trengsel og miljøpåvirkning[10],95.
  • Autonome biler og lastebiler er allerede under testing i reell trafikk, og i Europa åpnet en ny ITS-strekning i 2015, hvor deler av bilparken kan kjøre autonomt, samtidig som kjøretøyene kan utveksle informasjon med sensorer i og langs veien.[11] I flere byer i verden eksperimenterer man også med selvkjørende biler i bybildet.
  • McKinsey tror selvkjørende biler vil bli tatt i bruk i kommersiell trafikk fra 2020, og være den vanligste transportformen fra 2040. Allerede nå har mange biler delvis autonome systemer som kan gasse, bremse, styre og parkere selv, men disse krever fortsatt at sjåføren holder i rattet[12], og sjåføren har fortsatt det juridiske ansvaret for kjøringen.

 

Hva mener BIL?

  • BIL mener det er svært uheldig at Norge har blant Vest-Europas eldste bilparker, fordi dette betyr at vi ikke faser inn ny teknologi raskt nok. Dermed blir klima- og miljøutslippene høyere, og trafikksikkerheten dårligere enn nødvendig.
  • BIL mener ny teknologi må fases inn raskere enn i dag og at dette bør stimuleres gjennom lavere avgifter. BIL mener at engangsavgiften på biler må reduseres slik at gjennomsnittsalderen på bilparken blir lavere (se BILs faktaark om bilavgifter for mer om dette).
  • BIL er enige i at nullutslippsbiler må utgjøre en større del av bilsalget fremover. For å få til det, er forutsigbare rammebetingelser viktig og ny bilteknologi må favoriseres avgiftsmessig inntil vi når et modent marked.
  • BIL mener myndighetene må legge til rette for bruk av ny teknologi, slik som autonome biler.

 

Eksempel

Forskningsprogrammet “Safe Intelligent Mobility” tester nå ut 20 sjåførassistanseteknologier i 120 biler på offentlige veier i Europa[13]. Målet er å bruke mobil kommunikasjonsteknologi for å integrere kjøretøy på veien med hverandre og med infrastrukturen for å gjøre veiene tryggere og fremkommeligheten bedre.

 

Noen systemer:

  • Digitale ”bremselys” der forankjørende bil gir melding til bilene bak ved bråbremsing
  • Hindringsvarsel, slik at en bil kan informere andre biler om potensielt farlige hindringer i veibanen
  • Trafikkskiltassistent, som holder kontinuerlig kontakt med et trafikkstyringssenter for oppdatert informasjon om bl.a. varierende fartsgrenser, midlertidige kjørebegrensninger og omkjøringer
  • Offentlig trafikkstyring, som gir nøyaktige trafikkprognoser basert på omfattende informasjon fra bilene
  • Man eksperimenterer også med delvis autonome lastebilkonvoier på flerfelts motorveier, der forankjørende lastebil sender signaler til de bak. Her kan lastebilene kjøre mye tettere sammen enn vanlig fordi de vil reagere umiddelbart på signaler fra hverandre. Når dette kommer vil det kunne spare både betydelig med drivstoff (på grunn av redusert luftmotstand), redusere ulykker, samt at lastebilene vil ta opp mindre plass på motorveiene.

 

 

 

[1] OICA, 2015

[2] The Economist, 2012

[3] http://www.ofvas.no/bilsalget-i-2017/category751.html

[4] http://www.ofvas.no/bilsalget-i-2017/category751.html

[5] Statens Vegvesen, 2012. Rapport nr. 119

[6] VG, 2015

[7] DinSide. 2012.

[8] TØI (Alena Erke) SM/3641/2010

[9] https://www.nettavisen.no/nyheter/vegdirektren—jeg-har-endret-mening-det-er-realistisk-at-vi-kan-na-null-drepte-i-trafikken/3423418349.html

[10] Teknisk Ukeblad, 2014

[11] Digi, 2015

[12] Teknisk Ukeblad, 2015

[13] https://trimis.ec.europa.eu/project/safe-intelligent-mobility-test-field-germany

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2019 14. desember 2018
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Skodas sporty SUV 14. desember 2018
    Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
  • Karbon-egg 14. desember 2018
    Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien – med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
  • Loeb kjører WRC for Hyundai 13. desember 2018
    Ryktene har svirret det siste døgnet, men nå har Hyundai bekreftet i en pressemelding at de har signert en to års avtale med den nidoble verdensmesteren, Sebastien Loeb.
  • Klassevinnere i sikkerhet 12. desember 2018
    EuroNCAP har offentliggjort en liste over hvilke biler som gjorde det best i sine respektive klasser i 2018.

Internasjonale bilnyheter

Hyundai Motor to boost sales in US, China in 2019

den 14. desember 2018

Les mer

First Nissan global digital hub inaugurated in Kerala India

den 14. desember 2018

Les mer

BMW Group: global sales up 0.8% in November

den 13. desember 2018

Les mer

Tata Motors to raise prices by up to Rs 40,000 from January 1

den 13. desember 2018

Les mer

ChargePoint to equip Daimler dealers with electric car chargers

den 13. desember 2018

Les mer

Tata Motors to power Indian wrestling’s quest for Olympic Gold

den 12. desember 2018

Les mer

Hyundai to boost hydrogen fuel cell production to 700,000 units

den 12. desember 2018

Les mer

Renault to hike vehicle prices in India by up to 1.5% from January

den 12. desember 2018

Les mer

Volkswagen to increase price by up to 3% from January

den 12. desember 2018

Les mer

Carlos Tavares re-elected as ACEA President for 2019

den 12. desember 2018

Les mer