Bilbransjens samfunnsregnskap


Det er ingen tvil om at bil og veitrafikk har en meget sentral plass i samfunnet, i samfunnsdebatten og i folks bevissthet. Debatten om bil og veitrafikk har ofte et negativt fortegn, og fokuserer på klimagassutslipp, lokal forurensning, trafikkulykker, køer og dårlige veier. Dette er helt sentrale utfordringer som må tas på største alvor, også av bilbransjen selv.

Likevel må det kunne sies at bilens mange positive sider ofte blir underkommunisert. Det finnes knapt en bransje som de siste drøye 100 årene har forandret samfunnet mer, som i større grad har bidratt til økonomisk vekst, og dermed også til velstandsforbedringer, enn bilbransjen. Personbiler, lastebiler og busser er i de fleste sammenhenger verdens mest effektive transportmidler, og veitrafikken er en forutsetning for all handel og for et moderne arbeidsliv og bosettingsmønster.

Den globale bilindustrien omsetter for over 25 billioner kroner, altså 25 000 milliarder kroner i året[1]. Hvis bilindustrien hadde vært et land ville den dermed vært blant topp 5 av de største økonomiene[2]. Bilbransjens største verdiskaping ligger ikke i det som bilindustrien genererer i form av arbeidsplasser og økonomisk overskudd. Den største effekten er indirekte. Effektiv transport skaper store verdier i alle andre deler av nærings- og samfunnslivet.

Bilen er Norges viktigste transportmiddel

Tall fra SSB viser at personbilen er det dominerende transportmiddelet i Norge og står for 80 prosent av all persontransport[3]. Av all godstransport på land og sjø i Norge skjer ca. 2/3 prosent på vei[4]. Veitrafikkens samlede bidrag til verdiskaping og sosial livsutfoldelse er betydelig.

Bil- og transportnæringen skaper store verdier

BIL har ved hjelp av Statistisk Sentralbyrå (SSB) sin næringsstatistikk tatt ut en del nøkkeltall for bilbasert næring i bred forstand. Bil- og transportnæringen i Norge har en samlet omsetning på omtrent 500 milliarder kroner. Næringen sysselsetter over 180 000 mennesker og utbetaler drøyt 70 milliarder kroner i lønninger. 

Bilbransjen (import, salg, verksted og deler)

Omsetningsutviklingen i næringen handel med og reparasjon av motorvogner har vært varierende i nyere tid. Etter to år med nedgang i omsetningen som følge av finanskrisen i 2008 og 2009, opplevde næringen kraftig vekst både i 2010 og 2011, med henholdsvis 12,9 og 8,8 prosent.

De siste årene har næringen hatt en moderat og stabil vekst i omsetning på mellom 2 og 3 prosent i året.

Handel med og reparasjon av motorvogner[5]

Sektor Omsetning Investering Sysselsatte Lønn
Handel med motorvogn 190 mrd. 963 mill. 17 305 10,3 mrd.
Vedlikehold/reparasjon 42 mrd. 726 mill. 26 568 12,6 mrd.
Deler/utstyr 24 mrd. 177 mill. 6 781 3,4 mrd.
Totalt 256 mrd. kr. 1,9 mrd. kr. 50 564 26,3 mrd. kr.

Transport og spedisjonstjenester, veitrafikk[6]

Sektor Omsetning Investering Sysselsatte Lønn
Godstransport på vei 52 mrd. 1,7 mrd. 32 800 11,4 mrd.
Passasjer-transport på vei 28 mrd. 1,3 mrd. 37 900 9,4 mrd.
Andre transport-tjenester, lagring, postdistribusjon
(SSB kat. 52 og 53)
113 mrd. 8,5 mrd. 47 900 21,9 mrd.
Totalt 193 mrd. kr. 11,5 mrd. kr. 118 600 42,7 mrd. kr.

Servicehandel[7]

Sektor Omsetning Investering Sysselsatte Lønn
Bensinstasjon (47.3) 48 mrd. kr. 313 mill. kr. 12 900 3,5 mrd. kr.*

*her kun tilgjengelig data på lønnskostnader. I de andre kategoriene gjelder lønn.

Totalt – bil og transportnæringen

(summen av tabeller ovenfor)

Sektor Omsetning Investering Sysselsatte Lønn
Bilbransje 256 mrd. 1,9 mrd. 50 600 26,3 mrd.
Transport 193 mrd. 11,5 mrd. 118 600 42,7 mrd.
Bensinstasjon 48 mrd. 313 mill. 12 900 3,5 mrd.
Totalt 497 mrd 13,7 mrd 182 100 72,5 mrd

Bil- og transportnæringen – større enn Statoil, flere ansatte enn det er sysselsatte i Bergen [8]

  • Bil- og transportnæringen (bilbransjen, transportnæringen, bensinstasjoner) omsetter for omtrent 500 milliarder kroner i året. Det er mer enn selveste Equinor, Norges største bedrift, eller Telenor, Yara, Hydro, NorgesGruppen og DNB til sammen.
  • Bil- og transportnæringen sysselsetter ca. 180 000 personer. Det er flere mennesker enn det jobber i Equinor, Telenor, Yara, Hydro, NorgesGruppen og DNB til sammen, eller like mange sysselsatte som det bor mennesker i Trondheim.

Bilbransjen – større enn Norges største bedrifter

  • Bilbransjen (import, salg, verksteder, deler) omsetter for over 250 milliarder kroner i året. Det er like mye som store, sentrale bedrifter som NorgesGruppen, Storebrand, Orkla, Marine Harvest og Schibsted gjør til sammen.
  • Bilbransjen sysselsetter i overkant av 50 000 personer. Det tilsvarer omtrent hele befolkningen i Ålesund eller Tønsberg.

Bilavgiftene finansierer mye offentlig velferd

Selv om bilavgiftene har blitt dreid noe mer i miljømessig retning de senere årene, er avgiftenes hovedformål fortsatt å skaffe staten provenyinntekter.

Bilavgifter i statsbudsjettet

Bilavgiftene vil i 2019 ligge på omtrent 42 milliarder kroner[10]. Det inkluderer:

I tillegg kommer bompengeinntekter, i 2019 er beregnet til 13 milliarder kroner[11].

Bompengeinntektene er i stadig økning:

Kilde: https://www.vegvesen.no/_attachment/2158889/binary/1234825?fast_title=Bompengeselskapenes+årsrapport+for+2016.pdf

Bilavgiftene finansierer sentrale deler av den offentlige velferden

  • Bilavgiftene fører til provenyinntekter for staten på over 50 milliarder kroner. Til sammenligning utgjorde statens inntekter fra petroleumsvirksomhet ca. 110 milliarder i 2018.
  • 50 milliarder i offentlige inntekter fra bilavgifter kan for eksempel finansiere:
    • Omtrent en tredjedel av Norges utgifter til medisinsk behandling
    • Nesten hele forsvarsbudsjettet
    • Nesten en fjerdedel av kommune- og fylkesbudsjettet

Oppsummert

Hvor viktig er bilen? Hvor stor er bilbransjen i Norge? Hva har bilen å bidra med til velferdssamfunnet?

Bilen står for cirka 80 prosent av all persontransport i Norge. Bil- og transportnæringen i Norge omsetter totalt for omtrent 500 milliarder kroner i året – det er over et tredjedels statsbudsjett – og sysselsetter like mange mennesker som det bor i Trondheim. 


[1] https://www.ibisworld.com/industry-trends/global-industry-reports/manufacturing/car-automobile-manufacturing.html

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)

[3] https://www.ssb.no/statbank/table/03982/?rxid=604a5224-27ee-4dec-b1ac-da52c334d026

[4] https://www.ssb.no/statbank/table/11403/?rxid=604a5224-27ee-4dec-b1ac-da52c334d026

[5] https://www.ssb.no/statbank/table/07916?rxid=798bd073-bf6c-4fc5-b48f-30c8997d18c7

[6] https://www.ssb.no/statbank/table/08023?rxid=f4bd3af6-357c-4e41-9428-ac1acf2da423

[7] https://www.ssb.no/statbank/table/07916?rxid=798bd073-bf6c-4fc5-b48f-30c8997d18c7

[8] http://www.kapital500.no

[9] https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_st%C3%B8rste_tettsteder

[10] https://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2019/dokumenter/pdf/gulbok.pdf

[11] https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/bompengeinntektene-fortsetter-a-oke-tross-elbilfritak

[12] https://www.ssb.no/statsregn

[13] https://www.ssb.no/statbank/list/helsesat?rxid=d7eeaf4a-e5ee-41b2-aabe-fc18441189c1

[14] https://www.regjeringen.no/contentassets/fada85d4686f486ebc31dd278a7a7778/faktaark_inntekter_utgifter.pdf

[15] https://forsvaret.no/ifs/statistikk_okonomi-og-budsjett

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Audi A6 blir ladbar 21. oktober 2019
    Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
  • Kanonavslutning for Dennis Hauger 21. oktober 2019
    Han sikret seg mesterskapstittelen allerede for to uker siden, men det hindret ikke Dennis Hauger i å gjøre en imponerende sesongavslutning på Monza i helgen.
  • Hyundai utvikler el-racer 19. oktober 2019
    Hyundai Veloster N ETCR skal delta i en helt ny serie som starter neste sesong. Nå har bilen gjennomført sin første banetest.
  • På første klasse 18. oktober 2019
    NETTKJØRT: Vi har kjørt BMW 7-serie som ladbar hybrid. En mer komfortabel bil skal du lete lenge etter.
  • Tyrigrava blir perlen for bil- og MC-folket 17. oktober 2019
    Tyrigrava rustes opp og fasade-endres tilbake til opprinnelig 1930-tallets funkisstil. Pris rundt 10 millioner kroner. Da kommer millionen fra Kulturminnefondet godt med.

Internasjonale bilnyheter

Renault Chairman Sets Ambitious Goal for Troubled Nissan Alliance 

den 22. oktober 2019

Les mer

Tata Motors partners with Orix India for priority test drives

den 22. oktober 2019

Les mer

Electric cars to get green number plates under government plan

den 22. oktober 2019

Les mer

Toyota: We are no longer just a car-maker

den 22. oktober 2019

Les mer

The 46th Tokyo Motor Show 2019: Events and Programs News Update

den 22. oktober 2019

Les mer

Hyundai Motor shifts into China luxury car market

den 21. oktober 2019

Les mer

Volkswagen China deliveries down 2.8 pct in first nine months

den 21. oktober 2019

Les mer

BMW open for new partners in mobility services venture, CEO tells paper

den 21. oktober 2019

Les mer

Hyundai Motor develops AI-based autonomous driving technology

den 21. oktober 2019

Les mer

General Motors collaborates with US Army for automotive cybersecurity

den 21. oktober 2019

Les mer