Et gledelig og fornuftig nei til avgiftsøkning

Et gledelig og fornuftig nei til avgiftsøkning

Høyres landsmøte stemte i helgen ned et forslag om å programfeste avgiftsøkning på bensin- og dieselbiler. Vi spilte inn våre argumenter i forkant, og er glade for at landsmøtet nå har landet på en fornuftig beslutning. Her er vår begrunnelse.

BIL er en sterk tilhenger av at det skal skje et grønt skifte i norsk bil- og bilavgiftspolitikk, gjennom fornyelse av den eksisterende bilparken og innfasing av nullutslippsbiler. Per dags dato finnes det imidlertid ikke tilstrekkelig med elektriske bilalternativer til at vi kan prise ut bensin- og dieselbiler fra markedet.

Allerede i fjor besto mer enn halve nybilsalget i Norge av elbiler, ladbare hybrider og hybrider. Siste salgsmåned (mars 2018) sto elbiler for hele 37,3 prosent av nybilsalget. Det er allerede gode grunner til å velge elektrisk for de som ser at en elbil kan dekke deres bilbehov. Utfordringen nå er ikke å overbevise flere bilkjøpere om at det er fornuftig å velge elektrisk, men snarere mangel på elektriske modeller for å dekke alle segmenter i markedet samt en kritisk leveringssituasjon. Det er vanlig med opp mot ett års ventetid på levering av ny elbil, og situasjonen vil neppe bedres med det første. Det mangler i dag kurante elektriske alternativer til det som nordmenn kjører mye av, som romslige familiebiler med firehjulstrekk og tilhengerfeste.

Etter hvert vil vi se at det både vil komme langt flere elbilmodeller på markedet, og produksjonskapasiteten vil også øke slik at leveringstiden vil bedre seg betraktelig. Dette kommer som en naturlig følge av at teknologien blir stadig modnere, prisene faller og ladeinfrastrukturen blir bedre. Da blir elbiler kurante alternativer også i markeder der elbil ikke har store avgifts- og bruksfordeler slik som hos oss, og det vil i sin tur akselerere videreutviklingen av disse bilene.

Å øke avgiftstrykket på biler med forbrenningsmotor nå vil derimot ikke bedre hverken modellutvalget eller leveringstiden på elbil.

 


Vedrørende forslaget om økte bilavgifter på Høyres landsmøte

Regjeringsplattformen for 2018-2021 (Jeløya-erklæringen) legger opp til en fortsatt grønn omlegging av bilavgiftene, gjennom økninger i CO2- og NOx-komponentene og videreføring av skattefordeler for elbiler. Samtidig sikrer erklæringen forutsigbarhet for forbrukerne og bilbransjen ved at de samlede bilavgiftene ikke skal økes som følge av omleggingene.

Vi ser at den teknologiske utviklingen går meget raskt, elbilsalget øker stadig, og ambisjonene i klimaforliket er oppnåelige. Dette grønne skiftet må imidlertid gjennomføres med basis i realistiske mål og tiltak, og på en slik måte at det ikke skaper uforutsette, negative konsekvenser for norske bileiere og bilbransje.

Dagens bilpolitikk virker. Andelen ladbare biler øker kraftig og CO2-utslippene går raskt nedover. Konsekvensene av å øke avgiftene på biler med forbrenningsmotor nå vil være store. Mange potensielle bilkjøpere finner foreløpig ikke et elektrisk bilalternativ som passer dem eller som kan leveres innen rimelig tid. Hvis vi legger for høye avgifter på for eksempel familiefavoritter som stasjonsvogner og kompakt-SUVer, som foreløpig ikke eller i liten grad finnes som elbil, vil mange se seg nødt til å beholde den gamle bilen lengre. En økning av avgiftene på de bilene som skal gi inntekter til staten, altså biler med forbrenningsmotor, vil derfor sannsynligvis føre til at inntekten fra salg av disse bilene i praksis reduseres.

Bilimportørenes Landsforening representerer til sammen de aller fleste av bilprodusentene som selger biler i Norge. Bilbransjen totalt sett sysselsetter i underkant av 50 000 personer i Norge og omsetter for cirka 215 milliarder kroner årlig. Både i et forbrukerperspektiv og et næringspolitisk perspektiv er dette en viktig bransje i Norge, hvor det et helt vesentlig med forutsigbarhet.

Kommende stortingsperiode (2021-25)

Stortinget har vedtatt en målsetting om at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge etter 2025 og at utslippene fra ikke-kvotepliktig sektor skal reduseres med 40 prosent innen 2030. BIL stiller seg bak denne ambisjonen.

Hvor raskt utviklingen mot en utslippsfri personbilpark vil gå, er avhengig av en rekke forhold. De viktigste er:

  • tempoet i utfasingen av gamle biler med gårsdagens diesel- og bensinmotorer
  • en hensiktsmessig, nasjonal avgiftspolitikk for nullutslippsbiler
  • en kraftfull, nasjonal satsing på infrastruktur for lading og fylling (hydrogen) av nullutslippsbiler
  • tempoet i den globale teknologiske utviklingen, ikke minst batterienes/bilenes rekkevidde og pris
  • tempoet i oppbygging av en global produksjonskapasitet i takt med at nullutslippsbiler også penetrerer markeder i andre land
  • tempoet i den kommersielle utviklingen av produsentenes modell- og segmentmiks

Regjeringsplattformen varsler at man i inneværende stortingsperiode skal starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025. Dette støtter BIL. Nå er det derimot viktig at regjeringspartiene slutter seg til regjeringserklæringens formuleringer når det gjelder bilavgiftene i inneværende stortingsperiode.

Forslagene knyttet til midlertidig økning i vrakpant, videreføring av elbilfordeler og andre forslag for grønn omstilling av norsk næringsliv og transportpolitikk støttes også av BIL.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2018 20. mai 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Positiv avslutning på skuffende løp 20. mai 2018
    Rally Portugal ble aldri som Andreas Mikkelsen hadde håpet, men nordmannen gleder seg over at hans gode venn og teamkamerat Thierry Neuville vant løpet og overtok ledelsen i VM.
  • Boble med det rare i 20. mai 2018
    Memminger Roadster tar et klassisk Boble-skall og pakker det rundt et moderne rørramme-chassis og 2,7-liters luftkjølt bokser. Den ultimate Käfer?
  • 3D-printer gamle deler 19. mai 2018
    Har du en sjelden Porsche, men trenger deler til den? Redningen kan være på vei – fra Porsche selv. Bugatti vil 3D-printe til nybil også.
  • Ut og inn med diesel 18. mai 2018
    Når nye Volvo S60 lanseres blir det helt uten dieselmotor. Kia investerer på sin side i en ny mildhybrid-løsning hvor dieselmotoren spiller en sentral rolle.

Internasjonale bilnyheter

Indonesia sales rise 14% in April

den 22. mai 2018

Les mer

Mercedes Invests $589 Million To Build Compact EV In France

den 21. mai 2018

Les mer

Germany's MAN to speed cost cuts to back VW's trucks drive

den 16. mai 2018

Les mer

Chinese Electric Vehicle Sales Doubled In April

den 15. mai 2018

Les mer

IVECO launches its natural gas powered vehicles on the Japanese market

den 14. mai 2018

Les mer

Volkswagen orders $48 billion worth of EV batteries

den 11. mai 2018

Les mer

Toyota registers record profits but remains very prudent

den 11. mai 2018

Les mer

BMW races into 2018 with sales, profits record

den 4. mai 2018

Les mer

Land Rover celebrates 70th Birthday News

den 30. april 2018

Les mer

Scania begins 2018 in style

den 27. april 2018

Les mer