Et gledelig og fornuftig nei til avgiftsøkning

Et gledelig og fornuftig nei til avgiftsøkning

Høyres landsmøte stemte i helgen ned et forslag om å programfeste avgiftsøkning på bensin- og dieselbiler. Vi spilte inn våre argumenter i forkant, og er glade for at landsmøtet nå har landet på en fornuftig beslutning. Her er vår begrunnelse.

BIL er en sterk tilhenger av at det skal skje et grønt skifte i norsk bil- og bilavgiftspolitikk, gjennom fornyelse av den eksisterende bilparken og innfasing av nullutslippsbiler. Per dags dato finnes det imidlertid ikke tilstrekkelig med elektriske bilalternativer til at vi kan prise ut bensin- og dieselbiler fra markedet.

Allerede i fjor besto mer enn halve nybilsalget i Norge av elbiler, ladbare hybrider og hybrider. Siste salgsmåned (mars 2018) sto elbiler for hele 37,3 prosent av nybilsalget. Det er allerede gode grunner til å velge elektrisk for de som ser at en elbil kan dekke deres bilbehov. Utfordringen nå er ikke å overbevise flere bilkjøpere om at det er fornuftig å velge elektrisk, men snarere mangel på elektriske modeller for å dekke alle segmenter i markedet samt en kritisk leveringssituasjon. Det er vanlig med opp mot ett års ventetid på levering av ny elbil, og situasjonen vil neppe bedres med det første. Det mangler i dag kurante elektriske alternativer til det som nordmenn kjører mye av, som romslige familiebiler med firehjulstrekk og tilhengerfeste.

Etter hvert vil vi se at det både vil komme langt flere elbilmodeller på markedet, og produksjonskapasiteten vil også øke slik at leveringstiden vil bedre seg betraktelig. Dette kommer som en naturlig følge av at teknologien blir stadig modnere, prisene faller og ladeinfrastrukturen blir bedre. Da blir elbiler kurante alternativer også i markeder der elbil ikke har store avgifts- og bruksfordeler slik som hos oss, og det vil i sin tur akselerere videreutviklingen av disse bilene.

Å øke avgiftstrykket på biler med forbrenningsmotor nå vil derimot ikke bedre hverken modellutvalget eller leveringstiden på elbil.

 


Vedrørende forslaget om økte bilavgifter på Høyres landsmøte

Regjeringsplattformen for 2018-2021 (Jeløya-erklæringen) legger opp til en fortsatt grønn omlegging av bilavgiftene, gjennom økninger i CO2- og NOx-komponentene og videreføring av skattefordeler for elbiler. Samtidig sikrer erklæringen forutsigbarhet for forbrukerne og bilbransjen ved at de samlede bilavgiftene ikke skal økes som følge av omleggingene.

Vi ser at den teknologiske utviklingen går meget raskt, elbilsalget øker stadig, og ambisjonene i klimaforliket er oppnåelige. Dette grønne skiftet må imidlertid gjennomføres med basis i realistiske mål og tiltak, og på en slik måte at det ikke skaper uforutsette, negative konsekvenser for norske bileiere og bilbransje.

Dagens bilpolitikk virker. Andelen ladbare biler øker kraftig og CO2-utslippene går raskt nedover. Konsekvensene av å øke avgiftene på biler med forbrenningsmotor nå vil være store. Mange potensielle bilkjøpere finner foreløpig ikke et elektrisk bilalternativ som passer dem eller som kan leveres innen rimelig tid. Hvis vi legger for høye avgifter på for eksempel familiefavoritter som stasjonsvogner og kompakt-SUVer, som foreløpig ikke eller i liten grad finnes som elbil, vil mange se seg nødt til å beholde den gamle bilen lengre. En økning av avgiftene på de bilene som skal gi inntekter til staten, altså biler med forbrenningsmotor, vil derfor sannsynligvis føre til at inntekten fra salg av disse bilene i praksis reduseres.

Bilimportørenes Landsforening representerer til sammen de aller fleste av bilprodusentene som selger biler i Norge. Bilbransjen totalt sett sysselsetter i underkant av 50 000 personer i Norge og omsetter for cirka 215 milliarder kroner årlig. Både i et forbrukerperspektiv og et næringspolitisk perspektiv er dette en viktig bransje i Norge, hvor det et helt vesentlig med forutsigbarhet.

Kommende stortingsperiode (2021-25)

Stortinget har vedtatt en målsetting om at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge etter 2025 og at utslippene fra ikke-kvotepliktig sektor skal reduseres med 40 prosent innen 2030. BIL stiller seg bak denne ambisjonen.

Hvor raskt utviklingen mot en utslippsfri personbilpark vil gå, er avhengig av en rekke forhold. De viktigste er:

  • tempoet i utfasingen av gamle biler med gårsdagens diesel- og bensinmotorer
  • en hensiktsmessig, nasjonal avgiftspolitikk for nullutslippsbiler
  • en kraftfull, nasjonal satsing på infrastruktur for lading og fylling (hydrogen) av nullutslippsbiler
  • tempoet i den globale teknologiske utviklingen, ikke minst batterienes/bilenes rekkevidde og pris
  • tempoet i oppbygging av en global produksjonskapasitet i takt med at nullutslippsbiler også penetrerer markeder i andre land
  • tempoet i den kommersielle utviklingen av produsentenes modell- og segmentmiks

Regjeringsplattformen varsler at man i inneværende stortingsperiode skal starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025. Dette støtter BIL. Nå er det derimot viktig at regjeringspartiene slutter seg til regjeringserklæringens formuleringer når det gjelder bilavgiftene i inneværende stortingsperiode.

Forslagene knyttet til midlertidig økning i vrakpant, videreføring av elbilfordeler og andre forslag for grønn omstilling av norsk næringsliv og transportpolitikk støttes også av BIL.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Paris-utstillingen 2018 12. november 2018
    Høsten store begivenhet for alle bilentusiaster er Mondial de L’Auto i Paris. Her serverer vi alt av interesse fra messen.
  • Jaguar ser frem – og tilbake 12. november 2018
    Jaguar er flinke til å kombinere litt fremover med litt bakover. De introduserte høstens motefarger, samtidig som de minnet oss om litt fortid, på bilutstillingen i Paris.
  • Meccano gir nye muligheter 11. november 2018
    Selvfølgelig er det på sin plass at Lego stiller ut på store bilutstillinger. Tilskuerne er jo ofte store barn. Men på Paris-utstillingen fikk de ny konkurranse.
  • Peugeot på to og tre hjul 11. november 2018
    Det var mye mer Peugeot enn bare Peugeot på årets Paris-utstilling. Oppe i motorsykkelhallen fant vi dem nemlig igjen, men da med indisk majoritet.
  • Barsk ny Ranger fra Ford 11. november 2018
    Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen capable of building 50 million electric vehicles – CEO in Automobilwoche

den 12. november 2018

Les mer

Mitsubishi Electric Showcase Newest European Factory and Production Techniques

den 12. november 2018

Les mer

Mazda to keep prioritising driving performance over fuel economy, says CEO

den 12. november 2018

Les mer

Automaker Mitsubishi eyes full-scale production in Vietnam

den 12. november 2018

Les mer

Russia sales rise 8% in Oct. as Mitsubishi, Skoda, VW lead gains

den 12. november 2018

Les mer

Toyota partners with Melbourne Council to test FCEVs in Australia

den 9. november 2018

Les mer

Mary Barra says GM Is ‘on track’ to roll out autonomous vehicles next year

den 9. november 2018

Les mer

Daimler and Bosch Will Launch a Pilot Robotaxi Program in San Jose in 2019

den 8. november 2018

Les mer

PACE! Plan Works: Opel to be sustainably Profitable, Electric and Global

den 8. november 2018

Les mer

Van Production Expands for Renault-Nissan-Mitsubishi in France

den 8. november 2018

Les mer