Velg side

Enova varlser ladesatsing i nord

Enova varlser ladesatsing i nord

Nord-Troms og Finnmark ligger langt bak resten av landet på infrastruktur for hurtiglading – og med lange avstander uten strøm har også elbilsalget vært langt lavere her enn i resten av landet. Det sier nå det statlige støtteorganet Enova at de vil endre på.

– Elbilen må bli et reelt alternativ for flere, både for husholdninger og bedrifter, og for mange spiller tilgang på hurtiglading en viktig rolle. Med dette støttetilbudet skal vi bidra til å skape et bærekraftig lademarked, slik at det på sikt blir lønnsomt å bygge ut hurtig- og lynladere også i områder hvor det ennå er behov for offentlig støtte, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

33 hurtige og 17 lynraske

Såkalte “lynladere”, det vil si ladere med effekt større enn hurtigladernes typiske 50 kW, er foreløpig et sjeldent syn de fleste steder i Norge. Her får altså Nord-Norge prioritet i utbyggingen:

– Markedet er i rask utvikling, drevet ikke minst av nye, større elbilmodeller med økt batterikapasitet og høyere energibruk. Samtidig vet vi at vinterkulda både begrenser ladehastigheten og øker energibruken ytterligere. Deler av Nord-Troms og Finnmark er i en særstilling med både kalde vintre og lange avstander, derfor stiller vi der også krav om lynlading langs transportkorridorene, sier Enova-sjefen.

Langs utvalgte transportkorridorer ønsker derfor Enova ladesteder med én hurtiglader (ladere med en ladeeffekt på minst 50 kilowatt), én lynlader (minimum 150 kW) og to AC-ladere med minimum 22 kW effekt. De øvrige ladestedene som er angitt i konkurransegrunnlaget skal som minimum tilby to 50 kW-hurtigladere og to 22 kW-ladere.

Opptil 100 prosent kostnadsdekning

I denne satsingen tilbyr Enova dekning av samtlige kostnader forbundet med utbygging av hurtigladere, det vil si innkjøp av lader og kostnader til prosjektering, nettilknytning, avskjerming og kommunikasjons- og betalingsløsninger

Søknadsfristen på denne utlysingen er 7. juni, og Enova tar sikte på å gi tilsagn innen utgangen av samme måned. Laderne må være på plass og i drift senest 18 måneder senere, altså rundt årsskiftet 2020/2021.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Geogjerder kan gjøre hybrider mer miljøvennlige 10. august 2020
    Vegvesenet samarbeider med BMW og Volvo for å vise hvordan definerte farts- eller lavutslippssoner kan styre moderne biler.
  • Fabrikkhenting hos Porsche 10. august 2020
    I starten måtte kunden sørge for festen selv. I dag er det ca. 20 kunder hver dag som henter bilen sin på Porsche-fabrikken. Det er med andre ord blitt litt mer rutine nå.
  • Lanseringskalender 2020 10. august 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Ioniq blir eget merke 10. august 2020
    Hyundai har besluttet å skille ut Ioniq som eget merkenavn for sine elektrifiserte modeller. Dem blir det flere av i årene fremover.
  • Dennis Hauger fokuserer på fremtiden 9. august 2020
    De store resultatene uteble for Dennis Hauger i helgens løp på Silverstone. Men han sanker hele tiden ny erfaring for fremtiden.

Internasjonale bilnyheter

Statistics – Fuel types of new passenger cars

den 1. august 2020

In 2019, almost 60% of all new cars regiLes mer

Statistics – EU commercial vehicle production

den 1. august 2020

Some 2.7 million commercial vehicles werLes mer

Statistics – EU passenger car production

den 1. august 2020

15.8 million passenger cars were made inLes mer

Statistics – Size and distribution of the EU vehicle fleet

den 1. august 2020

The European Union’s motor vehicle fleetLes mer

Statistics – Resource-efficient production trends

den 1. august 2020

As these interactive charts demonstrate,Les mer

Statistics – EU motor vehicle production

den 1. august 2020

18.5 million motor vehicles were manufacLes mer

Statistics – World motor vehicle production

den 1. august 2020

92.8 million motor vehicles were produceLes mer

Statistics – Direct automotive manufacturing jobs in the EU, by country

den 1. august 2020

2.7 million direct manufacturing jobs arLes mer

Statistics – New cars by segment in the EU

den 1. august 2020

Small and medium cars account for over hLes mer

Statistics – Employment in the EU automotive industry

den 1. august 2020

The automotive sector provides direct anLes mer

Statistics – Share of alternatively-powered vehicles in the EU fleet, per segment 

den 1. august 2020

Only 0.3% of all passenger cars on EU roLes mer

Statistics – Per capita new car registrations

den 1. august 2020

30 new passenger cars were registered peLes mer

Statistics – Imports of passenger cars

den 1. august 2020

The European Union imported 3.6 millionLes mer

Statistics – Exports of motor vehicles

den 1. august 2020

The European Union exported 5.6 millionLes mer

Statistics – Imports of motor vehicles

den 1. august 2020

4.2 million vehicles were imported to thLes mer