Nord-Troms og Finnmark ligger langt bak resten av landet på infrastruktur for hurtiglading – og med lange avstander uten strøm har også elbilsalget vært langt lavere her enn i resten av landet. Det sier nå det statlige støtteorganet Enova at de vil endre på.

– Elbilen må bli et reelt alternativ for flere, både for husholdninger og bedrifter, og for mange spiller tilgang på hurtiglading en viktig rolle. Med dette støttetilbudet skal vi bidra til å skape et bærekraftig lademarked, slik at det på sikt blir lønnsomt å bygge ut hurtig- og lynladere også i områder hvor det ennå er behov for offentlig støtte, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

33 hurtige og 17 lynraske

Såkalte “lynladere”, det vil si ladere med effekt større enn hurtigladernes typiske 50 kW, er foreløpig et sjeldent syn de fleste steder i Norge. Her får altså Nord-Norge prioritet i utbyggingen:

– Markedet er i rask utvikling, drevet ikke minst av nye, større elbilmodeller med økt batterikapasitet og høyere energibruk. Samtidig vet vi at vinterkulda både begrenser ladehastigheten og øker energibruken ytterligere. Deler av Nord-Troms og Finnmark er i en særstilling med både kalde vintre og lange avstander, derfor stiller vi der også krav om lynlading langs transportkorridorene, sier Enova-sjefen.

Langs utvalgte transportkorridorer ønsker derfor Enova ladesteder med én hurtiglader (ladere med en ladeeffekt på minst 50 kilowatt), én lynlader (minimum 150 kW) og to AC-ladere med minimum 22 kW effekt. De øvrige ladestedene som er angitt i konkurransegrunnlaget skal som minimum tilby to 50 kW-hurtigladere og to 22 kW-ladere.

Opptil 100 prosent kostnadsdekning

I denne satsingen tilbyr Enova dekning av samtlige kostnader forbundet med utbygging av hurtigladere, det vil si innkjøp av lader og kostnader til prosjektering, nettilknytning, avskjerming og kommunikasjons- og betalingsløsninger

Søknadsfristen på denne utlysingen er 7. juni, og Enova tar sikte på å gi tilsagn innen utgangen av samme måned. Laderne må være på plass og i drift senest 18 måneder senere, altså rundt årsskiftet 2020/2021.