Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener at myndighetene tar for lett på sikkerhetsutfordringene knyttet til privatpersoners adgang til å utføre vedlikehold og reparasjoner på kjøretøy.

– Det er utvilsomt mange kyndige hobbymekanikere der ute, men vi må stille konkrete kompetansekrav til alle som skal jobbe med sikkerhetskritiske funksjoner i biler, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL.

Problemstillingen er aktuell fordi den såkalte verkstedforskriften skal revideres. Dette kunne vært en anledning til å skjerpe kravene knyttet til utførelse av service og utbedringer på biler i privat regi. I stedet legger høringsforslaget fra Vegdirektoratet opp til at hvem som helst fortsatt skal kunne utføre sikkerhetskritisk arbeid på egen bil, uten andre krav enn at man selv mener at man er kompetent til det.

– Behovet for kompetansekrav forsterkes ytterligere av at biler blir stadig mer teknologisk avanserte, og mange systemer må man ha både svært spesifikt utstyr og spesialkompetanse for å jobbe med, forklarer Lillemork.

BIL har sammen med flere andre bilbransjeorganisasjoner sendt et felles brev til Vegdirektoratet der de uttaler seg kritisk til høringsforslaget.

– Dette handler ikke om å innskrenke hvermannsens adgang til å skifte vinduspussere, olje og dekk for eksempel, men at ikke hvem som helst skal kunne gjøre hva som helst på på en bil, presiserer Lillemork.