Ifølge tall fra European Automobile Manufacturers Association ble det i juni 2013 registrert totalt 1.134.042 nye biler i EU-landene – de laveste siden år 1996. Antallet nyregistreringer innebærer en reduksjon på hele 5,6 % i forhold til juni i fjor. Tallene for første halvår i år 2013 er heller ikke oppmuntrende med 6.204.990 nye biler solgt, betyr dette en nedgang på 6,6 % i nybilsalget i EU. Den eneste måneden med vekst så langt i 2013 var april, hvor en beskjeden oppgang på 1,7 % var en etterlengtet oppmuntring etter den katastrofale måneden mars med hele 10,2 % fall i nybilsalget.

Det finnes imidlertid lyspunkter. Nybilsalget i Storbritannia kunne, som det eneste av de store markedene, vise til en markant vekst i nybilsalget på hele 13,4 % i juni 2013, mens det spanske marked hadde en svak tilbakegang på 0,7 %. De viktige markedene i Tyskland, Italia og Frankrike hadde tilbakegang i nybilsalget i juni på henholdsvis 4,7 %, 5,5 % og 8,4 % sammenliknet med juni 2012.

Tallene for perioden januar til juni forteller at Storbritannia er det eneste store markedet med vekst – hele 10 %. De øvrige store markedene opplevde fall i nybilsalget – Spania med en nedgang på 4,9 %, mens tallene for Tyskland er -8,1 %, Italia -10,3 % og hele -11,2 % i Frankrike.

Det elendige nybilsalget i EU forklares med økonomisk tilbakegang og forverrede arbeidsledighetstall, som nå er 12,2 % i gjennomsnitt. Mens det ble solgt 1.134.042 nye biler i juni i år, ble det til sammenlikning solgt mer enn 1,5 millioner nye biler i samme måned i toppåret 2005. Les mer her.

Ifølge Hegnar.no gjentok ledelsen i både Peugeot og konkurrerende Renault tidligere denne måneden at de trodde nybilsalget ville falle totalt 5 prosent i 2013. Det er i så fall det sjette året på rad med nedgang i nybilsalget i EU. Les mer her.