Bilsalget i mars

Bilsalget i mars

I mars ble det registrert 13 398 nye personbiler, 3,4 prosent færre enn i 2016. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler i mars var 85 g/km.

Sammenlignet med gjennomsnittet for mars måned de 10 foregående årene, er årets marstall 13,1 prosent høyere (+1554 biler). Hittil i år er det registrert 38 241 nye personbiler, det er 1153 flere (+3,1 %) enn i samme periode i 2016.

Det ble bruktimportert 1797 personbiler i mars. Dette er 544 flere (+43,4 prosent) enn i mars 2016.  Hittil i år er det registrert 4778 bruktimporterte personbiler, det er 1073 flere (+29,0 %) enn i samme periode i 2016.

I mars ble det foretatt 41 490 eierskifter av personbiler (bruktbilsalg), det er 5354 flere (+14,8 %) enn i mars 2016. Hittil i år er det foretatt 112 887 eierskifter av personbiler, det er 7850 flere (+7,5 %) enn i de tre første månedene i 2016.

Næringsandelen 50,4 prosent
Næringsandelen av personbilsalget i mars var 50,4 prosent, det er 6,5 prosent høyere enn i mars 2016. Hittil i år er næringsandelen av personbilsalget 2,1 prosent, 9,4 prosent høyere enn for samme periode i 2016.
Næringsandelen av personbilsalget inkluderer også privatleasing. Økningen i næringsandelen skyldes i stor grad økningen i privatleasing.

3518 nye varebiler i mars
Det ble registrert 3518 nye varebiler i mars. Det er 740 flere (+26,6 %) enn i samme måned i 2016. Holder vi campingbiler registrert som varebiler utenom (187 stk. – 4 færre enn i mars 2016), ble det registrert 3331 varebiler i mars. I mars 2016 var antall registrerte varebiler uten campingbilene 2587. Hittil i år er det registrert 7998 nye varebiler, det er 845 flere (+11,8 %) enn i samme periode i 2016. Uten campingbilene er det registrert 7705 varebiler hittil i år, det er 851 flere enn i samme periode i fjor.

CO2-utslippet fra nye personbiler i mars ble 85 g/km
Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i mars var 85 g/km, det er 3 g/km lavere enn i mars 2016. I mars ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler med bensinmotor 99 g/km, mens det for dieseldrevne personbiler ble 126 g/km.

CO2-utslipp for nye personbiler i mars (endring i forhold til mars 2016):

  • Alle personbiler 85 g/km (-3 g/km)
  • Bensinbiler (alle, inkludert bensin ladbare hybrider): 99 g/km (+3 g/km)
  • Dieselbiler (alle, inkludert diesel ladbare hybrider): 126 g/km (-3 g/km)

CO2-utslipp for nye personbiler januar t.o.m. mars (endring i forhold til samme periode i 2016):

  • Alle personbiler 86 g/km (-7 g/km)
  • Bensinbiler (alle, inkludert bensin ladbare hybrider): 96 g/km (-4 g/km)
  • Dieselbiler (alle, inkludert diesel ladbare hybrider): 123 g/km (-6 g/km)

CO2-utslippet fra varebiler klasse 2
Gjennomsnittlig CO2-utslipp for varebiler klasse 2 registrert i mars ble 153 g/km, 3 g/km lavere enn i mars 2016. Gjennomsnittlig CO2-utslipp hittil i år er 150 g/km, 3 g/km lavere enn i samme periode i 2016.

25,9 prosent dieselandel
I mars hadde 25,9 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, i mars 2016 var andelen 30,1 prosent. Trekker vi fra dieselhybrider hadde 24,6 prosent av de nyregistrerte personbilene i mars dieselmotor, mens andelen i 2016 var 29,6 prosent. 53,0 prosent av de nye personbilene registrert i mars hadde bensinmotor, trekker vi fra de med bensinhybriddrift er bensinmotorandelen 26,5 prosent. I 2016 var andelen for alle personbiler med bensinmotor 51,2 prosent og 27,3 når de med bensin hybriddrift ikke tas med.

27,8 prosent personbiler med hybriddrift i mars
Det ble registrert 3727 nye personbiler med hybriddrift i mars. Det er 340 flere (+10,0 %) enn i mars 2016. Personbilene med hybriddrift hadde 27,8 prosent markedsandel i mars i år, mens markedsandelen i mars 2016 var 24,4 prosent. Hittil i år har personbilene med hybriddrift 31,2 prosent markedsandel. I samme periode i fjor var den 22,0 prosent.

Blant personbilene med hybriddrift var 1834 ladbare hybrider. I mars 2016 var 2042 av de nye personbilene med hybriddrift ladbare.

Det ble ikke registrert varebiler med hybriddrift verken i mars i år eller i mars i fjor (bensin-diesel/elektrisk hybriddrift).

2834 nye nullutslipp personbiler i mars
I mars ble det registrert 2834 nye personbiler med nullutslipp. Det er 237 flere (+9,1 %) enn i mars 2016. Nullutslippsbilene hadde 21,1 prosent markedsandel blant personbilene i mars, i mars 2016 var markedsandelen 18,7 prosent. 3 av de nye registrerte personbilene i mars var hydrogenbiler, resten var elbiler. Hittil i år er det registrert 6993 nye nullutslipp personbiler, det er 563 flere (+8,8 %) enn i samme periode i 2016.

Det ble bruktimportert 574 personbiler med nullutslipp i mars, det er 109 flere (+23,4 %) enn i mars 2016. Hittil i år er det bruktimportert 1571 nullutslipp personbiler, det er 331 flere (+26,7 %) enn i samme periode i 2016.
Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 3408 personbiler med nullutslipp i mars, i mars 2016 ble det totalt førstegangsregistrert 3062 nye nullutslipp personbiler.

Hittil i år er det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 8564 personbiler med nullutslipp, det er 894 flere enn i samme periode i fjor.

102 nye varebiler med nullutslipp
Det ble registrert 102 nye varebiler med nullutslipp i mars, 37 flere (+56,9 %) enn i mars 2016. Hittil i år er det registrert 188 nye varebiler med nullutslipp, det er 9 flere (+5,0 %) enn i samme periode i 2016.
Det ble bruktimportert 10 nullutslippsvarebiler i mars i år, 8 flere (+400 %) enn i mars 2016. Hittil i år er det bruktimportert 31 nullutslipp varebiler, det er 18 flere (+138,5 %) enn i samme periode i fjor.
40,5 prosent firehjulsdrift

I mars ble det registrert 5421 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 40,5 prosent. I samme måned i 2016 var firehjulsdriftandelen 37,6 prosent. Hittil i år er firehjulsdriftandelen blant personbilene 39,4 prosent, mens den i samme periode i 2016 var 39,7 prosent.

 

Kilde: OFV

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 13. desember 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Peugeot e-2008, en mulig storselger i 2020 13. desember 2019
    Peugeot e-2008 kommer til å bli Peugeots viktigste bilmodell i Norge i 2020. Jeg skal forsøke å gi et oversiktlig svar på hvorfor.
  • Ladbar framtid for Peugeot i vekst 13. desember 2019
    Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
  • El-prisbombe 12. desember 2019
    MGs historie er proppet med sportslighet, men pris blir viktigste kampvåpen når det norske elbilmarkedet nå angripes med kompakt-SUV-en MG ZS EV.
  • Norsk MG-distributør på plass 12. desember 2019
    Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.

Internasjonale bilnyheter

Volkswagen Group again delivers more vehicles in November

den 13. desember 2019

Volkswagen Group again delivers more vehLes mer

Hyundai Motor, Grab partner on EV-based car hailing service in Indonesia

den 13. desember 2019

Hyundai Motor, Grab partner on EV-basedLes mer

Subaru CEO expects record U.S. sales in 2020 despite market slowdown

den 13. desember 2019

Subaru CEO expects record U.S. sales inLes mer

Michael Manley of FCA elected ACEA President for 2020

den 12. desember 2019

new President. As of January 2020, Mr MaLes mer

Mazda to invest in its Thai joint venture post BT-50

den 12. desember 2019

Mazda to invest in its Thai joint venturLes mer

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super Carry mini truck in three years

den 12. desember 2019

Maruti Suzuki sold over 50,000 Super CarLes mer

China auto sales expected to drop by 2% in 2020 – industry association

den 12. desember 2019

‘s top auto industry body said on ThursdLes mer

Groupe PSA signs deal with Pod Point

den 12. desember 2019

Groupe PSA signs deal with Pod PointLes mer

Investment Board Approves Vehicle Assembling Plant of KIA and Hyundai

den 12. desember 2019

Investment Board Approves Vehicle AssembLes mer

BMW buys 540 million euros worth of lithium in Australia

den 11. desember 2019

on an industrial scale and does not haveLes mer