Bilimportørenes Landsforening om bilavgiftene: Flere gode grep, men totalendringene er for omfattende

Bilimportørenes Landsforening om bilavgiftene: Flere gode grep, men totalendringene er for omfattende

PRESSEMELDING

Statsbudsjettet for 2017 inneholder flere gode grep, men omleggingen av engangs- avgiften er totalt sett for omfattende. Vi ønsker oss en mer forutsigbar og gradvis endring, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

I budsjettforslaget for 2017 går regjeringen inn for store endringer i engangsavgiften for nye biler. Effektkomponenten fjernes, vektkomponenten reduseres og CO2 –komponenten økes kraftig. Dette skaper store endringer i hvor mye avgifter som må betales for de ulike bilmodellene.

– Vi er helt enig med regjeringen om at det bør bli billigere å eie bil og dyrere og bruke den. BIL er tilfreds med at effektavgiften nå fjernes helt og at vektavgiften reduseres. Økningen i CO2 er derimot for kraftig. Vi har også foreslått et lavere vektfradrag for ladbare hybridbiler som regjeringen ikke har fulgt opp, sier Andresen.

Sett i lys av at det også i fjor ble tatt store grep i engangsavgiften, hadde BIL ønsket seg en mer forutsigbar og gradvis endring enn det budsjettforslaget legger opp til. BIL er også skuffet over at 2017-budsjettet ikke gjør noe med den kraftige avgiftsøkningen vi har sett for varebiler de senere årene. Her har BIL foreslått flere alternative avgiftsmodeller som regjeringen ikke følger opp.

– Varebiler er en viktig innsatsfaktor for norsk næringsliv, og er det noe Norge nå trenger er det bedre rammevilkår for å drive næringsvirksomhet. Da er ikke dagens kraftige avgiftsvekst veien å gå, Her må det tas grep, sier Andresen.

– Riktige bilavgifter er viktig for at Norge skal nå sine klimaforpliktelser i Paris-avtalen. Jeg er overbevist om at veitrafikken vil løse sine klima- og miljøutfordringer gjennom ny teknologi og et fornuftig avgiftsregime, sier Andresen.

For ytterligere opplysninger, kontakt:
Erik Andresen
adm. dir. BIL
mob. 915 66 982

Last ned pressemeldingen her

Oslo, 6. oktober 2016

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Bobla 80 – helt glemt 19. juli 2018
    Bilverdenen er full av merkelige jubileer. Minst fire ikoner fyller 70: Land Rover, Porsche, 2 CV og Jaguars XK-serie. Alt feires. Men Bobla 80 er det fullstendig lokk på.
  • Amerikanske muskler 19. juli 2018
    Amerikanerne gir ikke frivillig slipp på verken store trucker eller muskelbiler. Dodge Challenger er et klassisk navn, her i helt nye utførelser. Noe for ønskelista?
  • To som står for en støyt 18. juli 2018
    To nye kollisjonstester er offentliggjort fra EuroNCAP. Begge med eksemplariske resultater.
  • Lanseringskalender 2018 18. juli 2018
    Vi gir deg Norges mest komplette oversikt over store og små bilnyheter i 2018.
  • Opels nye ansikt 17. juli 2018
    Nå skal også Opel ha oss til å interessere oss for noe vi ikke aner hva er. Et nytt designspråk!

Internasjonale bilnyheter

Groupe PSA: Multi-Brand Network Euro Repar Car Service Launched in Morocco

den 19. juli 2018

Les mer

Volvo Cars profit up 39%; still sees record sales

den 19. juli 2018

Les mer

Jaguar Land Rover gets approval for huge Coventry expansion

den 19. juli 2018

Les mer

Tata Motors to supply electric vehicles to Cognizant

den 18. juli 2018

Les mer

Volkswagen enjoys record-breaking first half of 2018, delivering 5.5mn vehicles

den 18. juli 2018

Les mer

Ford India deliver one-millionth car to its customer

den 17. juli 2018

Les mer

Ashok Leyland Q1 profit surges 232% YoY to Rs 370 crore, beats estimates

den 17. juli 2018

Les mer

Automobili Pininfarina Launches Luxury Car Portfolio

den 16. juli 2018

Les mer

Renault sales hit new record on emerging-market demand

den 16. juli 2018

Les mer

Renault becomes auto partner of Paris Saint-Germain

den 16. juli 2018

Les mer