Bilbransjen: – Må ha gode rutiner for batterisikkerhet

Bilbransjen: – Må ha gode rutiner for batterisikkerhet

I regi av BIL møttes bilbransjen og forsikringsbransjen til et møte om batterisikkerhet i Drammen 5. oktober. Et viktig formål med samlingen var at forsikringsselskapene skulle lære mer om mulige konsekvenser av uregulert videresalg av brukte fremdriftsbatterier fra el- og hybridbiler.

Dersom et fremdriftsbatteri fra en bil ikke håndteres riktig etter en skade kan det i verste fall resultere i strømskader på mennesker, eller brann i batteriet.

Presentasjoner og video finner du nederst på siden.

Bil- og forsikringsbransjen møtte hverandre på MotorGruppens treningssenter i Drammen. Terje Olsen fra MotorGruppen var dagens første foredragsholder, og han kunne fortelle at de altfor ofte ser skadede el- og hybridbiler stå henslengt på parkeringsplasser uten sikkerhetsmarginer, og at de repareres av personale uten høyenergibatterikompetanse.

– Hvis en slik bil først har vært utsatt for skade kan de ta fyr lang tid i etterkant. Det kan for eksempel bli kortslutning mellom metalldeler i batteriet hvis isolasjonen har smeltet. Bilbranner i slike biler starter som regel av helt forskjellige årsaker, som brennbart materiale i bilen, men kan blusse opp igjen hvis det har oppstått skade på batteriet.

Tor Arne Ballo fra Harald A. Møller fortalte at høyspenning kombinert med inkompetanse er livsfarlig. Selv har Møller tre nivåer av sertifisering for de som skal jobbe med høyenergibatterier.

– Hvis det har kommet en skade under bilen, for eksempel ved utforkjøring, så er det mye mer farlig nå enn før. Det er veldig liten klaring mellom bunnplate og batteri, kanskje to centimeter, kanskje mindre. Blir det kontakt kan det føre til varmgang og kortslutning. Det er ingen lover eller regler som sier at ufaglærte ikke kan ha befatning med høyenergibatterier, men det bør det være. To batterimoduler som er tilsynelatende identiske kan være veldig forskjellige. Én kan være 14 volt og den andre 50. I følge våre regler skal det alltid være to tilstede under arbeid på batterier – en som reparerer og en som observerer.

Håkan Backegaard i BMW forklarte at de har 60 sertifiserte batteriteknikere i Norge, og at de som andre produsenter opererer med ulike sertifiseringsnivåer for de som skal jobbe med batterier. De får da også opplæring i forskjellige skadetyper og mulige konsekvenser. Han viste også en video om sikkerhet ved arbeid på fremdriftsbatterier, som du kan finne nederst på denne siden.

– Utstyr for demontering og reparasjon av batterier koster cirka 300 000 kroner per verksted, kunne for øvrig Backegaard fortelle.

Erik Fyrie-Dahl fra Nissan Nordic holdt et innlegg om problematikken rundt videresalg av brukte fremdriftsbatterier. Forsikringsselskaper gjør i praksis dette når de selger kondemnerte bilvrak.

– Har dere kompetanse til å vurdere sikkerheten i batteriet? Hva slags teknisk dokumentasjon kan dere gi til kjøper? Hva vet dere om hvor batteriet kommer fra? spurte Fyrie-Dahl salen retorisk.

Norges Biloppsamleres Forening har 70 medlemmer og 900 ansatte. Generalsekretær Jan Molberg forklarte at deres medlemmer er de som demonterer og selger flest brukte bildeler i Norge. Han ønsket seg et samarbeid med Norges Bilbransjeforbund og Batteriretur AS for å sikre forsvarlig håndtering av batteriene. Forslaget ble godt tatt imot av forsamlingen.

Batteriretur Høyenergi AS er den eneste aktøren som resirkulerer fremdriftsbatterier fra biler i Norge.

Dag Albertsen fra Batteriretur forklarte at deres hovedutfordring er å hindre strømskader på personell. Den neste er å forhindre brann i batteriene.

– Vi har en ganske høy gjenvinningsgrad på batterier. Det er bare 2-3 prosent litium i et batteri, så det er ikke lønnsomt å gjenvinne det. Men metaller og kabler blir kildesortert og levert til gjenvinning, fortalte Albertsen.

Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) var representert ved Jostein Ween Grav. DSB stiller krav til sikker håndtering og bruk av høyenergibatterier.

–Vi har et stort ansvar, det strekker seg fra der strømmen blir produsert til og med ladekabelen til bilen. Vår erfaring er at moderne elbiler er veldig sikre, og at bransjen er dyktig til å håndtere batteriene, roste Ween Grav.

– Men, ved videresalg av et batteri som fremstår som uskadd vet man for eksempel ikke om dyptutlading eller overlading av batteriet har skjedd, og det er en risikofaktor. Kanskje bilelektriker-utdannelse kan være en idé å gjeninnføre? Vi ser at merkeverkstedene driver solid opplæring, men hva med frittstående verksteder? spurte Ween Grav seg, men understreket også:

– Brann i batterier har som regel andre årsaker enn batteriet eller ladesystemet i seg selv.

Erik Andresen fra Autoretur og Bilimportørenes Landsforening oppsummerte møtet.

– Vi må gjøre annenhåndsomsetningen ”så bra som mulig”. Det finnes kontroller, autorisasjoner og regelverk på alle andre områder enn dette med batterier. Ingen uautoriserte får rote i sitt eget sikringsskap hjemme, men hvem som helst kan drive og rote med høyenergibatterier. Det er et paradoks, og sånn kan vi ikke ha det. Og så må vi kunne sikre at batterier som selges videre er sikre. Batterier fra skadde biler, skal de kunne selges videre uten videre? Er det ingen kontroll på selve batteriet? Hvem har ansvaret? Hva med kompetansen til de som selger? Og sist, men ikke minst lød spørsmålet til myndigheter og aktører i bransjen:

– Hvilken kontroll og hvilket ansvar skal bransjen vår ha med hvilke produkter batteriene gjøres om til, eller inngår som komponenter i?

 

Presentasjoner og video vist på møtet

  • 1. Tore L. - innledning.pdf

    • 409 KB

    • 9. October 2017

    • 390 downloads

    • Download
  • 2. Renault ZE 5 oktober (003).pdf

    • 644 KB

    • 9. October 2017

    • 336 downloads

    • Download
  • 4. Toyota Hybridbatteri.pdf

    • 2 MB

    • 9. October 2017

    • 416 downloads

    • Download
  • 5. BMW i_BIL Norge_Drammen 2017_10_06.pdf

    • 1 MB

    • 9. October 2017

    • 372 downloads

    • Download
  • 6. Nissan-presentasjon 5 oktober 2017 final.pdf

    • 852 KB

    • 9. October 2017

    • 341 downloads

    • Download
  • 7. NBF_Høyenergibatterier.pdf

    • 481 KB

    • 9. October 2017

    • 331 downloads

    • Download
  • 8. AS Batteriretur_BIL PRESENTASJON OKT 2017 PDF.pdf

    • 2 MB

    • 9. October 2017

    • 498 downloads

    • Download
  • 9. DSB Grav BIL infomøte høyenergibatterier 05.10.2017.pdf

    • 2 MB

    • 9. October 2017

    • 1063 downloads

    • Download
  • 10. Annenhåndsmarkedet høyenergibatterier_Erik Andresen_BIL.pdf

    • 195 KB

    • 9. October 2017

    • 283 downloads

    • Download
  • High-Voltage_Repair_SHORT_FINAL_ENG-Quicktime h264(MPG4).mov

    • 58 MB

    • 9. October 2017

    • 388 downloads

    • Download
  • Møte 05.10.17_Deltagere.pdf

    • 197 KB

    • 9. October 2017

    • 542 downloads

    • Download
  • Program_møte om høyenergibatterier_Drammen.pdf

    • 199 KB

    • 9. October 2017

    • 284 downloads

    • Download
0 Folders, 12 Files (67 MB)

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Variasjoner over Kamiq 20. januar 2020
    De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
  • Østberg suveren i Sigdalsrally 19. januar 2020
    Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen vant denne helgen Sigdalsrally, den første runden i årets Rally-NM i sin Citroen C3 R5.
  • Ny BMW-motor til Supra 19. januar 2020
    Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
  • Stenger venteliste, nå kommer bilene 17. januar 2020
    Kia-importøren hevder de nå får god tilgang på elbiler, og alle som har reservert Kia e-Soul får i disse dager tilbud om bil. Som følge av dette stenges reservasjonslisten, og nye kunder kan bestille e-Soul hos forhandler med kort leveringstid.
  • Ford lanserer nye hybrider 17. januar 2020
    Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.

Internasjonale bilnyheter

Subaru sets mid-2030s target to sell only electric vehicles

den 20. januar 2020

Subaru sets mid-2030s target to sell onlLes mer

Renault Sold 62,447 Electric Vehicles In 2019 – More Than Ever Before

den 20. januar 2020

Renault Sold 62,447 Electric Vehicles InLes mer

Proton aims to increase sales by 32% in 2020, targets 132,000 units – also 150 3S/4S centres by year-end

den 20. januar 2020

Proton aims to increase sales by 32% inLes mer

Great Wall Motors buys General Motors plant in Talegaon

den 20. januar 2020

Great Wall Motors buys General Motors plLes mer

Hyundai and Kia Collaborate to Develop Electric Commercial Vehicles

den 20. januar 2020

Hyundai and Kia Collaborate to Develop ELes mer

FAW-Volkswagen to launch 29 models this year despite industry headwinds

den 20. januar 2020

FAW-Volkswagen to launch 29 models thisLes mer

Renault reports 3.4% fall in 2019 global sales as China weighs

den 17. januar 2020

Renault reports 3.4% fall in 2019 globalLes mer

Fiat Chrysler Confirms Talks With Foxconn On Chinese Electric Vehicle JV

den 17. januar 2020

Fiat Chrysler Confirms Talks With FoxconLes mer

China's Great Wall agrees to buy General Motors' India plant

den 17. januar 2020

China’s Great Wall agrees to buy GeneralLes mer

Toyota used 100% renewable electricity in all European operations last year

den 17. januar 2020

Toyota used 100% renewable electricity iLes mer