– Med avgiftshoppet på ladbare hybridbiler som regjeringen foreslår i statsbudsjettet, vil en svært viktig og klimavennlig teknologi strupes. Det finnes ikke elbiler som passer i alle segmenter ennå. Det må politikken ta hensyn til, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2021 å øke kravet til hybridenes elektriske rekkevidde fra 50 til 75 km for å oppnå maksimalt vektfradrag. For mange av de vanligste bilmodellene, innebærer dette et avgiftshopp på drøye 30 000 kroner. Flere store familiebiler øker med mer enn 40 000 kroner.

-På veien mot en utslippsfri bilpark spiller ladbare hybrider en viktig rolle. På litt sikt vil de fleste ladbare hybrider ha en elektrisk rekkevidde gå 80 til 100 kilometer, men det er noen år til vi er der. Regjeringens forslag er derfor for mye, for fort, sier Andresen.

Om regjeringens forslag skulle bli vedtatt, vil det være et tilbakeslag for det grønne skiftet på veiene. Nå er det opptil Fremskrittspartiet om avgiftsøkningen går gjennom.

-Vi håper og tror at FrP kan stoppe dette forslaget i budsjettforhandlingene. FrPs programkomité ønsker jo å fjerne engangsavgiften på alle biler. Dette vil være en god start, sier Andresen.

Han mener at inntil det finnes elbiler som leverer på rekkevidde og hengerlast i alle segmenter, er de ladbare hybridene både viktige og klimasmarte. For mange vil alternativet være å kjøpe nye diesel- og bensinbiler i stedet. 

Andresen går i rette med Elbilforeningen og andre som hevder de ladbare hybridene har urimelige særfordeler i avgiftssystemet.

-Vektfradraget kompenserer for den ekstra vekten batteriene utgjør. Det er helt rimelig, og er et avgiftsfritak for den elektriske delen av bilen, ikke ulikt fordelene vi har for elbilene, sier han.

Det siste året har de ladbare hybridene nesten doblet markedsandelen av nybilsalget. Andresen er klar på at ladehybridene vil være viktige i mange år fremover.

-Til elbilene leverer på alle behov, i alle segmenter, er de ladbare hybridene det beste alternativet både for forbrukerne og klimaet. Utslippene er svært lave. Det at stadig flere velger disse bilene viser nettopp at folk ønsker biler med så lave utslipp som mulig. Bilimportørenes Landsforening mener at kravet til elektrisk rekkevidde kan økes fra dagens 50 til 60 kilometer i 2021. Mer er ikke ansvarlig med dagens teknologi, sier han.