95-gramsmålet: Hvordan funker det?

95-gramsmålet: Hvordan funker det?

Det er tidligere brakt på det rene at bilsalget i Norge skal telle med i EUs 95-gramsmål for utslipp fra nye biler. Målet innebærer at bilene som en produsent selger i Europa i gjennomsnitt skal ha et CO2-utslipp på 95 g/km eller lavere for å unngå bøter.

Imidlertid hersker det fortsatt noe forvirring om nøyaktig når og hvordan 95-gramsmålet skal implementeres. I praksis skjer det i to steg:

Fra 2020

95 prosent av hver bilprodusents biler må samlet oppfylle 95-gramskravet. De siste 5 prosentene er bilene med høyest utslipp. De er unntatt til 2021.

Fra 2021

Alle produsentens biler teller med, og må samlet sett oppfylle 95-gramskravet for at produsenten skal unngå bøter.

Ytterligere faktorer

Det er individuelle måltall for hver produsent, avhengig av gjennomsnittsvekt på bilene. Jo høyere gjennomsnittsvekt, jo flere gram CO2/km.

Det finnes også systemer som kalles «Super credits» og «Eco-innovations». Vi refererer her til Europakommisjonens nettsider om saken for mer utfyllende info.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Museet er åpent, velkommen 8. april 2020
    En tur på bilmuseer er kanskje en god idé denne påsken. En rekke av dem besøker du via Google Streetview – noen andre holder åpent med egne virtuelle rundturer og spesielle forestillinger. Her har vi samlet noen av toppene.
  • Genève-utstillingen 2020 7. april 2020
    I månedsvis har vi gledet oss til den årlige bilmessen i Genève. Tre dager før start ble det kjent at messen er avlyst. Fortvil ikke – vi gir deg nyhetene.
  • Monoton? Ikke akkurat 7. april 2020
    Mono er nå inne i sitt tiende år. Hvem skulle trodd det? Og ikke bare lever den – den ble enda spissere foran Genève-presentasjonen.
  • Skoda slipper ungdommen løs 6. april 2020
    Her er det mye god tradisjon, men først og fremst den at det nå er syvende gang lærlinge-studentene på Skoda får lov til å bygge sin egen bil. I år en skikkelig Barchetta på Scala-basis.
  • Undervurdert 6. april 2020
    PRØVEKJØRT: Honda Civic er den lille familiebilen som amerikanerne står i kø for å kjøpe, men som nordmenn knapt er klar over at eksisterer.

Internasjonale bilnyheter

Groupe PSA: Signature of a social solidarity agreement, protecting the health of employees and the company

den 8. april 2020

Groupe PSA: Signature of a social solidaLes mer

Toyota Group Announces Support Measures for the Frontlines of the Medical Sector and Medical Products

den 8. april 2020

the Japanese government made to JapaneseLes mer

Indonesia car sales to halve due to coronavirus pandemic – ministry

den 8. april 2020

built-up units, data from Gaikindo showsLes mer

Hyundai integrates entire sales network with online sales platform

den 8. april 2020

Hyundai integrates entire sales networkLes mer

Vauxhall achieves RDE2 emissions compliance across the range

den 8. april 2020

Vauxhall achieves RDE2 emissions compliaLes mer

GM Partners with Girls Who Code to Empower Future Technology and Engineering Leaders

den 8. april 2020

said Saujani. “We need more of our daughLes mer

Mahindra South Africa committed to support customers during national lockdown

den 7. april 2020

Mahindra South Africa committed to suppoLes mer

JAC Honda to Absorb Honda Automobile (China)

den 7. april 2020

JAC Honda to Absorb Honda Automobile (ChLes mer

Mahindra opens its kitchen in 10 locations across India – ApHerald | DailyHunt

den 7. april 2020

Mahindra opens its kitchen in 10 locatioLes mer

Volkswagen: E-fuels to prolong life of combustion engine, encouraged by EV technology limitations

den 7. april 2020

Volkswagen: E-fuels to prolong life of cLes mer