85 g CO2 per kilometer i 2020. Er det mulig?

85 g CO2 per kilometer i 2020. Er det mulig?

12074_350_19124_nyhetsak_toi_co2_1_321390

En rapport fremlagt av Transportøkonomisk institutt (TØI) konkluderer med at Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler i 2020 til 85g/km kan nås ved å legge om engangsavgiften.

Bakgrunn er at Stortinget i 2012 i Klimaforliket vedtok at gjennomsnittsutslippet fra nye personbiler skal være maksimalt 85 g CO2/km i 2020 – dette for å få ned utslippene av klimagasser i transportsektoren. Målet bygger på EUs regulering av bilprodusentene som skal gi et salg av nye biler som i snitt slipper ut 95 g CO2/km i 2020 i Europa.

Rapporten beskriver hvordan det norske målet om at nye biler skal slippe ut mindre enn 85 g CO2/km i 2020 kan oppnås under ulike scenarioer for utviklingen i det Europeiske bilmarkedet. Oppdragsgivere er Miljøverndepartementet.

Rapporten påpeker at den markedsstyrte innfasingen av lavutslippsbiler og -teknologier, går for sakte til at 85-grams målet kan nås. Dette til tross for dagens insentivstruktur med progressivt CO2-ledd i engangsavgiften og særinsentiver for elbiler som momsfritak, bruk av kollektivfelt, utbygging av ladestasjoner mm. Ifølge TØI er det derfor behov for ytterligere styring av etterspørselen mot biler med lave utslipp. Det er derfor gjennomført en analyse av mulige virkemidler og tiltak for at myndighetene skal kunne framskynde overgangen til mer energigjerrige og miljøvennlige bilmodeller.

Særnorsk: Ifølge TØIs rapport var 4-hjulstrekkandelen i Norge 24,7 % i år 2010 – omtrent tre ganger høyere enn EUs andel (ACEA). Dette vil skape ekstra utfordringer med å nå et mål som er strengere enn EUs mål, ettersom biler med 4-hjulstrekk typisk har CO2-utslipp som ligger 10 % over utslippet til tilsvarende bil uten 4-hjulstrekk.

TØIs rapport påpeker at det er stor usikkerhet med hensyn til teknologiutvikling, marked, bilprodusentenes strategier, og politikk i EU og medlemslandene. I rapporten er det derfor tatt utgangspunkt i fire alternative scenarioer for forventet utvikling av bilparken i Europa:

  • Elbil vinner fram
  • Ladbar hybridbil vinner fram
  • Klimakur (Både El- og hybridbiler vinner fram)
  • Diesel dominerer

TØI-apporten konkluderer blant annet med at tre av fire skisserte scenarioer nås målet direkte uten ytterligere tiltak enn omlegging av engangsavgiften – i det fjerde må det gjennomføres ytterligere innstramninger underveis. Innfrielsen av 85-grams målet vil gi en CO2 reduksjon på 35 % fra dagens utslippsnivå. Måloppnåelsen bygger på at etterspørselen styres mot biler med lavere utslipp og at elbiler og/eller ladbare hybridbiler utgjør en forholdsvis stor andel av nybilsalget i 2020.

En etappevis innføring av avgiftsendringen der myndighetene venter med deler av avgiftsomleggingen til det foreligger et økt antall miljøvennlige kjøpsalternativer vil redusere ulempen ved å velge miljøvennlig og holde ekstrakostnadene for bilkjøpere og forhandlere nede.

Rapporten påpeker også at det er i de miljøvennlige scenarioene, hvor 85-gramsmålet oppnås, hvor provenygevinsten for staten er minst.

Les rapporten her

Om forfatteren

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • IAA Frankfurt 2019 18. september 2019
    Den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt er høstens store begivenhet for alle bilentusiaster. BilNorge.no gir deg nyhetene.
  • Røykskyer i Frankfurt 18. september 2019
    Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
  • Lanseringskalender 2019 18. september 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Ny kollisjonspute fra Hyundai 18. september 2019
    Hyundai Motor Group har utviklet en ny kollisjonspute som skal indre at fører og passasjer smeller i hverandre ved en kollisjon.
  • Nye variasjoner over A7 18. september 2019
    Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.

Internasjonale bilnyheter

Tata Motors previews new electric vehicle powertrain technology: First model in early 2020

den 19. september 2019

Les mer

Toyota to Invest R$1 Billion in its Plant in Brazil to Produce New Vehicle

den 19. september 2019

Les mer

Maruti Suzuki exports 1 millionth car from Mundra Port in Gujarat

den 19. september 2019

Les mer

Jaguar Land Rover sees another month of falling sales

den 18. september 2019

Les mer

Car registrations down in Delhi for first time in 6 years

den 18. september 2019

Les mer

Nissan and EDF Group to develop EV smart charging

den 18. september 2019

Les mer

Toyota invests $391 million in its Texas truck assembly plant

den 18. september 2019

Les mer

China Commercial Vehicle Sales Slide

den 17. september 2019

Les mer

South Africa Commercial Vehicle Sales Up in August

den 17. september 2019

Les mer

Ford To Build Futuristic Research & Engineering Center, Home To 20,000 Future Employees

den 17. september 2019

Les mer