85 g CO2 per kilometer i 2020. Er det mulig?

85 g CO2 per kilometer i 2020. Er det mulig?

12074_350_19124_nyhetsak_toi_co2_1_321390

En rapport fremlagt av Transportøkonomisk institutt (TØI) konkluderer med at Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler i 2020 til 85g/km kan nås ved å legge om engangsavgiften.

Bakgrunn er at Stortinget i 2012 i Klimaforliket vedtok at gjennomsnittsutslippet fra nye personbiler skal være maksimalt 85 g CO2/km i 2020 – dette for å få ned utslippene av klimagasser i transportsektoren. Målet bygger på EUs regulering av bilprodusentene som skal gi et salg av nye biler som i snitt slipper ut 95 g CO2/km i 2020 i Europa.

Rapporten beskriver hvordan det norske målet om at nye biler skal slippe ut mindre enn 85 g CO2/km i 2020 kan oppnås under ulike scenarioer for utviklingen i det Europeiske bilmarkedet. Oppdragsgivere er Miljøverndepartementet.

Rapporten påpeker at den markedsstyrte innfasingen av lavutslippsbiler og -teknologier, går for sakte til at 85-grams målet kan nås. Dette til tross for dagens insentivstruktur med progressivt CO2-ledd i engangsavgiften og særinsentiver for elbiler som momsfritak, bruk av kollektivfelt, utbygging av ladestasjoner mm. Ifølge TØI er det derfor behov for ytterligere styring av etterspørselen mot biler med lave utslipp. Det er derfor gjennomført en analyse av mulige virkemidler og tiltak for at myndighetene skal kunne framskynde overgangen til mer energigjerrige og miljøvennlige bilmodeller.

Særnorsk: Ifølge TØIs rapport var 4-hjulstrekkandelen i Norge 24,7 % i år 2010 – omtrent tre ganger høyere enn EUs andel (ACEA). Dette vil skape ekstra utfordringer med å nå et mål som er strengere enn EUs mål, ettersom biler med 4-hjulstrekk typisk har CO2-utslipp som ligger 10 % over utslippet til tilsvarende bil uten 4-hjulstrekk.

TØIs rapport påpeker at det er stor usikkerhet med hensyn til teknologiutvikling, marked, bilprodusentenes strategier, og politikk i EU og medlemslandene. I rapporten er det derfor tatt utgangspunkt i fire alternative scenarioer for forventet utvikling av bilparken i Europa:

  • Elbil vinner fram
  • Ladbar hybridbil vinner fram
  • Klimakur (Både El- og hybridbiler vinner fram)
  • Diesel dominerer

TØI-apporten konkluderer blant annet med at tre av fire skisserte scenarioer nås målet direkte uten ytterligere tiltak enn omlegging av engangsavgiften – i det fjerde må det gjennomføres ytterligere innstramninger underveis. Innfrielsen av 85-grams målet vil gi en CO2 reduksjon på 35 % fra dagens utslippsnivå. Måloppnåelsen bygger på at etterspørselen styres mot biler med lavere utslipp og at elbiler og/eller ladbare hybridbiler utgjør en forholdsvis stor andel av nybilsalget i 2020.

En etappevis innføring av avgiftsendringen der myndighetene venter med deler av avgiftsomleggingen til det foreligger et økt antall miljøvennlige kjøpsalternativer vil redusere ulempen ved å velge miljøvennlig og holde ekstrakostnadene for bilkjøpere og forhandlere nede.

Rapporten påpeker også at det er i de miljøvennlige scenarioene, hvor 85-gramsmålet oppnås, hvor provenygevinsten for staten er minst.

Les rapporten her

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Nye lekebiler fra Porsche 18. juni 2019
    Her kommer to kjøreglade nykommere fra Porsche – 718 Spyder og 718 Cayman GT4.
  • Lanseringskalender 2019 18. juni 2019
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
  • Bilutstilling i Oslo 17. juni 2019
    I det stadig mer bilfrie Oslo sentrum finner man en spennende bilutstilling disse dagene. På veggene i et galleri som heter Kunstverket.
  • Her er nye Zoe 17. juni 2019
    Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
  • Endelig suksess for Andreas Mikkelsen 16. juni 2019
    Etter en vanskelig periode med mye stang ut var Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jaeger-Amland endelig tilbake på seierspallen i en VM-runde.

Internasjonale bilnyheter

EU passenger car registrations records modest increase

den 18. juni 2019

Les mer

Renault and PSA to test autonomous cars on Monthléry race track

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen to start car software unit

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen Group officially opens data centre at Green Mountain’s colocation site in Norway – powered by 100% renewable energy.

den 18. juni 2019

Les mer

Fiat Chrysler Automobiles : Comment on FCA's May Sales in Europe

den 18. juni 2019

Les mer

Skoda increased sales by 17% in Russia in May

den 18. juni 2019

Les mer

Volkswagen Inaugurates new Dealership Facility in Ranchi, Jharkhand

den 18. juni 2019

Les mer

Fiat Chrysler: $4.5B plan would add 6,500 Detroit-area jobs

den 17. juni 2019

Les mer

ENGIE : Fiat Chrysler, Enel and Engie sign EV charge point deal

den 17. juni 2019

Les mer

Citroën Marks 100 Years of Innovation with Public Display in Paris

den 16. juni 2019

Les mer