Velg side

Førerløse lastebiler finner du snart på en vei i nærheten av deg

Førerløse lastebiler finner du snart på en vei i nærheten av deg

Lastebiler på autopilot, uten en sjåfør om bord, er i ferd med å bli virkelighet. I samarbeid med Kungliga tekniska högskolan (KTH), Linköping-universitetet, Autoliv og SAAB har Scania utviklet en helt selvkjørende lastebil for bruk i gruvedrift. Testbilen, som kalles Astator, kan i dag håndtere kjøring i høy og lav hastighet, og svinge utenom hindringer i veien.
Den kan også rygge seg selv, og håndtere lasting og lossing automatisk. Alt sammen på trange og svingete veier, uten personer om bord.

Ut i gruvedrift
Lastebilen, Astator, skal demonstreres i mai, og så ut i gruvedrift i høst, skriver KTH i en melding. Målet er at lastebilen skal være klar til bruk om et år eller to.

Gruvedrift er spesielt godt egnet for selvkjørende lastebiler, sier Lars Hjorth, leder for utvikling av autonome transportløsninger i Scania, og prosjektleder for iQMatic, i en melding.

Model Predictive Control
Metoden som er tatt i bruk for å gjøre lastebilen selvkjørende kalles Model Predictive Control (MPC).

MPC sørger for at lastebilen kan forutsi hvordan den vil bevege seg i terrenget utifra gasspådrag og bremsing, og gjør det mulig å minimere avvik fra ønsket kjørebane.

Dette skal gi passasjerer en behagelig reise, ettersom det vil sørge for at kjøringen ikke går i rykk og napp.

Dette skal også gjøre drivstofforbruket optimalt, slik at så lite diesel som mulig går med. Programvaren tolker data fra sensorene hvert femtiende millisekund, og gjør nødvendige justeringer kontinuerlig.

– Lastebilen kjørte selv med en maksimal avvikelse på 20 centimeter fra veiens midtlinje. Foruten at den oppfører seg veldig nøye, så klarer lastebilen også å kjøre i høye hastigheter. Makshastigheten er 90 kilometer i timen, og dette håndterte styringen på en myk og stabil måte, sier Pedro Lima, en av KTH-studentene som har vært involvert i prosjektet.

Selvkjørende lastebiler kan du allerede treffe på på Autobahn i Tyskland
Der holder Daimler på med et slikt prosjekt for langtransport, hvor lastebiler utstyres med samme type autonome systemer som personbiler.

Til forskjell fra Scanias prosjekt, krever disse lastebilene at det er en sjåfør om bord, som kan ta over styringen om situasjonen krever det. Disse bilene kan heller ikke kjøre seg selv utenfor motorvei.

KTH jobber for øvrig også med et prosjekt som skal gjøre en buss selvkjørende, i samarbeid med Scania og Ericsson. Prosjektet, kalt iQCity, skal utføres i Kista nord for Stockholm.

Les mer her

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lykken er en omvei 3. juli 2020
    De hyggeligste stedene å besøke i Norge har ingen turister, bare gjester.
  • Lanseringskalender 2020 3. juli 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Elkann gjør en Bond-Panda 3. juli 2020
    I strømmen av restmod-modellene fra Lapo Elkanns Garage Italia, er vi nå kommet til en Panda 4x4. Inspirert av en spesiell Bond-film.
  • Ny Taycan vist i Kina 3. juli 2020
    Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
  • Her kommer Norges største hydrogenbilpark 2. juli 2020
    Ingen steder i Norge vil ha en høyere tetthet av hydrogenbiler enn ansattparkeringen til Asko Midt-Norge etter overleveringen av 13 hydrogendrevne Toyota Mirai.

Internasjonale bilnyheter

News – COVID-19: ACEA letter to Commissioner Breton

den 1. juli 2020

The shutdown of production and sales impLes mer

News – Trucks, the tools of our COVID-19 transport heroes, risk being left behind in the recovery plans

den 24. juni 2020

Now that national and European initiativLes mer

Press Releases – Commercial vehicle registrations: -36.7% five months into 2020; -44.4% in May

den 24. juni 2020

Brussels, 24 June 2020 – In May 2020, EULes mer

Press Releases – EU car sales forecast 2020: Record drop of 25% expected this year, says ACEA

den 23. juni 2020

Brussels, 23 June 2020 – In the light ofLes mer

Publications – Overview – CO2-based motor vehicle taxes in the European Union

den 18. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

Press Releases – Passenger car registrations: -41.5% five months into 2020; -52.3% in May

den 17. juni 2020

Brussels, 17 June 2020 – In May 2020, thLes mer

News – Automotive sector appeals to EU heads of state and government on coronavirus recovery plans

den 16. juni 2020

ACEA, CECRA and CLEPA – together represeLes mer

Press Releases – Auto makers and electricity sector call for rapid action on charging points under EU recovery plan

den 9. juni 2020

Brussels, 9 June 2020 – The European AutLes mer

Publications – Position Paper: Review of the Alternative Fuels Infrastructure Directive

den 5. juni 2020

The European Commission has indicated onLes mer

News – CO2 taxation

den 1. juni 2020

CO2-based taxation of passenger cars isLes mer

News – Interactive map: Production impact of COVID-19 on the European auto industry

den 1. juni 2020

Status on: 01/06/2020 – This interactiveLes mer

News – Coronavirus / COVID-19

den 31. mai 2020

The impact of the COVID-19 crisis on theLes mer

News – Post-corona recovery plan taking shape as auto industry makes concrete recommendations to Commission

den 28. mai 2020

At EU level, the first tangible proposalLes mer

Publications – Position Paper: Principles for potential post‐Euro 6 and post‐Euro VI emission regulations

den 27. mai 2020

ACEA has published this position paper tLes mer

Press Releases – Trade unions and auto sector call for an ambitious recovery plan

den 26. mai 2020

Brussels, 26 May 2020 – For many decadesLes mer