Utskiftning av de eldste bilene på veien er et av de viktigste tiltakene for å få ned utslippene fra veitrafikken. Gjennomsnittsbilen som vrakes er en 18 år gammel bensinbil.

Egentlig er det litt interessant å se hvilke biler som vrakes, fordi det gjenspeiler nybilsalget i en annen tid. De aller fleste vrakede biler er bensinbiler, og det gir mening når vi ser at nybilsalget var preget av bensinbiler for rundt 18 år siden. “Diesel-bølgen” kom først noen år senere, da disse ble begunstiget i avgiftssystemet.

Det er OFV som legger frem statistikken om de vrakede bilene. De skriver at den mest vrakede bilen er Volkswagen Golf – ikke rart, når modellen har vært en bestselger gjennom flere tiår. Fem prosent av vrakede biler er Golf. På de neste plassene følger konsernbroren Passat, etterfulgt av Toyota Corolla og Avensis, og Ford Mondeo.

Antallet vrakede biler ligger veldig stabilt fra år til år. Antallet var 122 000 også i fjor og i forfjor. Samtidig ligger nybilsalget veldig stabilt rundt 150 000, mens noe varierende bruktimport gjør at bilbestanden øker med rundt 40 000 per år.

Elbiler som vrakes utgjør en liten andel, da de aller fleste av disse er langt nyere enn gjennomsnittsalderen på biler som vrakes. I 2019 sto de for en halv prosent av bilene som ble vraket, og da dreier det seg i hovedsak om biler som kondemneres etter kollisjoner og ulykker.