Bilprodusenter ber europeiske land gi bedre insentiver til kjøp og bruk av ladbare biler.

EU har fastsatt ambisiøse klimamål, som naturlig nok også har stor innvirkning på bilindustrien. Nå varsler den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA at salget av ladbare biler totalt sett er for lavt for å nå målene, og at forskjellene innad i Europa er store. Ladbare biler står for 2 prosent av det totale nybilsalget i Europa, hvorav elbiler altså kun 1 prosent.

I EU hadde drivstoff annet enn bensin og diesel en markedsandel på 7,4 prosent i 2018. Det tilsvarer markedsandelen el- og hybridbiler hadde i Norge i 2012.

De mindre pengesterke markedene blir hengende etter på elektrifiseringen. Kun fire EU-land har en markedsandel over 2,5 prosent på ladbare biler. Det inkluderer både elbil og ladbar hybrid. Sistnevnte er sett på som en særs relevant teknologi for mange land da utvalget elbiler med lang rekkevidde er begrenset, elbilene er foreløpig for dyre for de fleste, og ladeinfrastrukturen mildt sagt er mangelfull.

I kategorien “ECV” ligger både elbil og ladbar hybrid.

Det er et skille mellom øst og vest, og rikere og fattigere land. Det er de mest pengesterke landene som har noe salg av ladbare biler. I de mer gjennomsnittlige og mindre pengesterke landene selges knapt noe ladbart i det hele tatt.

Utslippene har gått litt opp grunnet salgsdreining fra diesel til bensin. Bensinbiler slipper generelt ut litt mer CO2, men mindre NOx og partikler.

Selv om flere EU-land har insentiver på kjøp av elbil i form av kontante rabatter eller andre systemer, så monner de ikke på samme måte som her hjemme. En del av forklaringen er at biler med bensin- eller dieselmotor har mye høyere avgifter i Norge enn i de aller fleste andre markeder, og derfor er elbilene relativt sett mer konkurransedyktige på pris hos oss.