1% elbil i EU – ber om insentiver

1% elbil i EU – ber om insentiver

Bilprodusenter ber europeiske land gi bedre insentiver til kjøp og bruk av ladbare biler.

EU har fastsatt ambisiøse klimamål, som naturlig nok også har stor innvirkning på bilindustrien. Nå varsler den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA at salget av ladbare biler totalt sett er for lavt for å nå målene, og at forskjellene innad i Europa er store. Ladbare biler står for 2 prosent av det totale nybilsalget i Europa, hvorav elbiler altså kun 1 prosent.

I EU hadde drivstoff annet enn bensin og diesel en markedsandel på 7,4 prosent i 2018. Det tilsvarer markedsandelen el- og hybridbiler hadde i Norge i 2012.

De mindre pengesterke markedene blir hengende etter på elektrifiseringen. Kun fire EU-land har en markedsandel over 2,5 prosent på ladbare biler. Det inkluderer både elbil og ladbar hybrid. Sistnevnte er sett på som en særs relevant teknologi for mange land da utvalget elbiler med lang rekkevidde er begrenset, elbilene er foreløpig for dyre for de fleste, og ladeinfrastrukturen mildt sagt er mangelfull.

I kategorien “ECV” ligger både elbil og ladbar hybrid.

Det er et skille mellom øst og vest, og rikere og fattigere land. Det er de mest pengesterke landene som har noe salg av ladbare biler. I de mer gjennomsnittlige og mindre pengesterke landene selges knapt noe ladbart i det hele tatt.

Utslippene har gått litt opp grunnet salgsdreining fra diesel til bensin. Bensinbiler slipper generelt ut litt mer CO2, men mindre NOx og partikler.

Selv om flere EU-land har insentiver på kjøp av elbil i form av kontante rabatter eller andre systemer, så monner de ikke på samme måte som her hjemme. En del av forklaringen er at biler med bensin- eller dieselmotor har mye høyere avgifter i Norge enn i de aller fleste andre markeder, og derfor er elbilene relativt sett mer konkurransedyktige på pris hos oss.

Om forfatteren

Følg oss!

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Lanseringskalender 2020 28. januar 2020
    Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
  • Oppfrisket Smart 28. januar 2020
    Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
  • Stadig mer elektrisk 28. januar 2020
    Så godt som alle bilprodusenter har uttalte mål om elektrifisering. BMW er blant dem som er kommet lengst.
  • Så dyr blir nye Land Rover Defender 24. januar 2020
    Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
  • Audi RS5 24. januar 2020
    PRØVEKJØRT: Audi RS er som skapt for Autobahn og norske fylkesveier, men politisk ukorrekt som få.

Internasjonale bilnyheter

Maruti reports 5.1% increase in net profit in December quarter

den 28. januar 2020

Maruti reports 5.1% increase in net profLes mer

Proton Motor receives new order to equip garbage collection vehicles with hydrogen fuel cell systems

den 28. januar 2020

Proton Motor receives new order to equipLes mer

Traton brands MAN, Scania, and Volkswagen Caminhões e Ônibus sold 242,200 vehicles in 2019

den 28. januar 2020

Traton brands MAN, Scania, and VolkswageLes mer

EU Commercial Vehicle Sales Up in 2019 – Lube Report EMEA

den 28. januar 2020

seventh consecutive year of growth, accoLes mer

Nissan to launch one new product every year to grow volumes

den 27. januar 2020

Nissan to launch one new product every yLes mer

Hyundai Motor To Produce Hydrogen Commercial Cars In China

den 27. januar 2020

Hyundai Motor To Produce Hydrogen CommerLes mer

Eyeing leadership position in electric vehicle segment: Tata Motors

den 27. januar 2020

Eyeing leadership position in electric vLes mer

Hyundai and Kia invest into Arrival, an electric delivery vehicle startup

den 27. januar 2020

Hyundai and Kia invest into Arrival, anLes mer

Renault partners with The Care Trust

den 26. januar 2020

Renault partners with The Care TrustLes mer

Automotive Steering Wheel Market Positive Long-term Growth Outlook 2018-2026

den 26. januar 2020

market growth. According to China AssociLes mer