Bilindustrien ber myndighetene bygge ut veiene slik at det kan legges til rette for å høste fruktene av den nyutviklede teknologien i bilene. Det vil gi miljø og klimagevinster, samt færre ulykker på veiene.

De europeiske bilprodusentene samt organisasjonene for trafikksikkerhet og veitransport ber i et samlet opprop EU-kommisjonen og nasjonale myndigheter om bedre vedlikehold av veinettet. Samtidig offentliggjøres publikasjonen «VEIER SOM KAN LESES AV BILER», som er utarbeidet av de ledende europeiske organisasjonene for veisikkerhet, EuroRAP og EuroNCAP.

«Veier som ikke jevnlig vedlikeholdes koster ofte det mangedobbelte å reparere eller gjenoppbygge. De fører ofte til dødsfall som kunne vært unngått, samt personskader og materielle skader av stort omfang. I tillegg oppfyller veinettet ikke de kravene et samfunn stiller til effektiv kommunikasjon, som samfunnsøkonomien og næringslivet er helt avhengig av.»

I rapporten påpekes det at manglende vedlikehold av veinettet, sammen med ulik veimerking og trafikkskilting fra land til land, utgjør et vesentlig hinder for effektiv bruk av sikkerhets-teknologi i biler – som for eksempel varsel ved skifte av fil og lesing av trafikkskilt. Utviklingen av sikkerhets-teknologi i biler er kommet langt. Bilprodusentene har investert milliarder for å gjøre bilene sikrere, men er avhengige av at veinettet oppgraderes for å oppnå full effekt av tiltakene. Sofistikerte sikkerhetssystemer som tidligere kun var tilgjengelig i større og dyrere biler, er nå på vei inn i vanlige biler. Automatisk nødbrems og blindsonevarsling er eksempler på dette. Det kanskje viktigste sikkerhetstiltaket, som automatisk varsel ved skifte av kjørebane, er imidlertid helt avhengig av veimerkingen.

Organisasjonene oppfordrr alle  land i Europa til å vedlikeholde veinettet, sørge for trafikksikkerhet og legge til rette for moderne teknologi. «Veier i forfall er blitt en kilde til stor bekymring over hele Europa», uttales det i oppropet. «Manglende vedlikehold av veinettet undergraver den europeiske økonomien, og vil på sikt medføre økte kostnader for samfunnet, som igjen vil føre til høyere skatter, svekket konkurransekraft og færre arbeidsplasser».

Sikrere biler har vært det viktigste bidraget når det gjelder nedgangen i antall dødsfall og skader i trafikken i EU. Det er imidlertid fortsatt årlig 300.000 personer som dør eller skades alvorlig i trafikken i Europa. Det er beregnet at trafikkskader reduserer det samlede brutto nasjonalproduktet med 2 % i gjennomsnitt i Europa.

Oppropet konkluderer: «Vi oppfordrer EU-kommisjonen og alle berørte organisasjoner til å støtte oppfordringen om å utvikle et effektivt veinett som både trafikantene og bilene kan lese.»