Her finner du forklaring på noen av mange biltekniske begreper og forkortelser.

Motorteknisk:

  • DPF (Diesel-partikkelfilter):  Filter som moderne dieselbiler er utstyrt med, og som rengjør eksosen for sotpartikler.
  • EGR (Exhaust Gas Recirculation): System for resirkulering av noe av eksosen inn igjen i forbrenningen, for å redusere utslipp av NOx.
  • Elektrisk drift:
    – EV (Electric vehicle): elbil
    – HEV (Hybrid Electric vehicle): hybridbil, ikke ladbar hybridbil
    – PHEV (Plug-in Hybrid Electric vehicle): ladbar hybridbil
    – HFCV (Hydrogen Fuel Cell Vehicle): elbil som produserer strømmen ombord i en brenselcelle, med hydrogen fra egen tank og oksygen fra luften
  • GDI (Gasoline Direct Injection): Bensinmotor med direkteinnsprøytning.
  • Common Rail: et «felles rør» hvor innsprøytningstrykk bygges opp for alle sylindre
  • HDI (High Pressure Direct Injection) eller TDI (Turbo Diesel Injection): Dieselmotor med direkteinnsprøytning.
  • SCR (Selective Catalytic Reduction): Gasspesifikk katalyse (NOx)
  • TD (Turbodiesel): Turboen med et turbinhjul drives av motorens eksostrykk og mater dieselmotoren med et overtrykk av luft.

Avgasstestsykluser for person- og varebiler:

  • NEDC = New European Driving Cycle; laboratorietest som sist ble endret i 1997 og erstattes av ny syklus, WLTP, fra 2017
    https://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
  • WLTP = World Light Vehicles Test Procedures; ny laboratorietest som erstatter NEDC fra 2017, i kombinasjon med RDE.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure
  • RDE = Real Driving Emissions; test i virkelig kjøring ute på vei, med bruk av PEMS
    https://www.avl.com/real-driving-emissions-rde-
  • PEMS = Portable Emissions Messuring System; transportabelt måleutstyr
    https://en.wikipedia.org/wiki/Portable_emissions_measurement_system

Avgasstestsyklus for lastebiler og busser:

  • WHTC = World Harmonized Transient Cycle; testsyklus for tunge biler
    https://www.dieselnet.com/standards/cycles/whtc.php

Sikkerhet (+ trygghet og komfort):

  • ABS (Anti Block System): Blokkeringsfrie bremser. Hindrer at bremsene låser seg ved oppbremsing.
  • AC (Air Conditioning): Manuelt klimaanlegg som også gir kald luft.
  • ACC (Automatic Climate Control): Automatisk klimaanlegg. Kan stilles inn på ønsket temperatur.
  • ACC (Adaptive Cruise Control): Bilen følger hastigheten til forankjørende ved hjelp av f.eks. radar.
  • Alco-lock: Føreren må blåse i et alokometer som hindrer bilen i å starte dersom føreren har promille.
  • Adaptive Headlights: Adaptive hovedlys justerer seg etter rattutslag, hastighet m.m.
  • AEBS (Autonomous Emergency Braking System): Bilens elektronikk registrerer, i kombinasjon med radaren i ACC (Adaptive Cruise Control), at faren for kollisjon er overhengende, hvorpå fullbrems aktiveres
  • ASR (Anti Slip Regulation) eller TC (Traction Control): Antispinn-system. Begynner ett eller flere hjul å spinne, reguleres motorens trekkraft ned og spinnende hjul bremses individuelt ved hjelp av ABS-sensorene.
  • CPV / ODS (Close proximity vision / obstacle detection systems): bilen har selv oversikt over sitt «nærområde» og kan detektere hindringer eller objekter som den må styre unna eller (brå)bremse for; nødvendig for selvkjørende biler.
  • CS (Cyber Security) / OTA (Over The Air): hvordan sikre data fra biler som kommuniserer med hverandre og omgivelsene via mobilt internett; svært relevant for intelligente og selvkjørende biler, i kombinasjon med ITS (Intelligent Transport Systems)
  • CVT (Continuosly Variable Transmission): Trinnløs kraftoverføring/giring. Teknikken har lenge vært i bruk i industrien og ble først satt inn i biler av den nederlandske ingeniøren van Doorne, mannen bak DAF-personbilene. Senere har mange bilfabrikker videreutviklet CVT.
  • DPPS (Deployable Pedestrian Protection Systems): aktivt panser ved fotgjengerpåkjørsel
  • Emergency Braking Display: Brake lights or direction indicator flash rapidly (4 Hz) in case of hard vehicle braking
  • EDR (Event Data Recorder / Crash Event Data Recorder): Datalagring («sort boks») med hensikt å ta vare på ulykkesdata / -forløp
  • ESP / ESC (Electronic Stability Program / Control): ESP benytter seg av sensorene i ABS- og ASR- systemene, men har i tillegg blant annet sensorer som registrerer om bilen roterer om sin egen akse mer enn hva rattutslaget tilsier. Når en skrens inntreffer, noe som også kan registreres av en gyroenhet som måler akselerasjoner i X- og Y-retning, reduseres motorens trekkraft (ASR) og systemet bremser automatisk om nødvendig ett eller flere hjul (ABS).
  • Driver Drowsiness Monitoring and Warning: Ved hjelp av kamera overvåker bilen om føreren er våken (åpne øyne / hevet hode) og varsler med lyd dersom føreren sovner.
  • EBS (Electronic Brake System): Erstatter trykkluftregulering av bremsene på tunge kjøretøyer.
  • Gear Shift Indicator: Bilens display viser hvilket gir som er inne og gir anbefaling om riktig gir.
  • GPS (Global Positioning System): Satellittbasert posisjoneringssystem. Flere ulike systemer er under oppbygging, et europeisk (Galileo), et russisk og et kinesisk. GPS krever gode, regionale, databaserte kart som samarbeider med GPS-mottakeren.
  • ISOFIX (International Standards Organization Fixing): Standardisert system for festing av barneseter i bil.
  • Lane Change Assistant / Blind Spot Detection: System som varsler om det befinner seg et annet kjøretøy ved siden av bilen, f.eks. i blindsonen.
  • LDW (Lane Departure Warning): System som ”leser” veimerking og gir varsel hvis bilen krysser en stripe mens blinklys ikke er i bruk.
  • ALDW (Active Lane Departure Warning): En aktuator i styresystemet ”tar over” styringen hvis LDW registrerer at bilen krysser en stripe mens blinklys ikke er i bruk.
  • Night Vision: Bilen “ser” i mørket ved hjelp av infrarødt lys og viser dette for føreren på et display.
  • PBA (Predictive Brake Assist): Bilen forutser at det er fare for kollisjon og bremser selv ned.
  • PSS (Predictive Safety Systems): Bilen forutser at en kollisjon er uunngåelig og bremser selv ned, samtidig som den strammer sikkerhetsbelter, justerer seter, lukker vinduer og evt. takluke og låser opp dører. Bilen forbereder seg m.a.o. på kollisjonen.
  • RCP (Remote Control Parking): fjernstyrt parkering ved bruk av smarttelefon som fjernkontroll
  • Speed Alert: Bilen varsler hvis hastigheten kommer over et nivå som føreren har satt.
  • SRS (Supplementary Restraint System): Kollisjonsputer / airbag, montert i dashbord, ratt, seter og/eller over sidevinduene. Reduserer personskade vesentlig, men NB: fungerer kun optimalt i kombinasjon med riktig bruk av sikkerhetsbelter!
    Under begrepet SRS hører også automatiske beltestrammere.
  • Stereokamera: bilen får ”dybdesyn” (som oss). Bilen kan bl.a. forutse andre trafikanters manøvre, f.eks. møtende syklist som vil svinge til venstre rett foran bilen, som ”ser” dette og selv bremser (AEBS), før sjåføren har sjanse til å oppfatte det.
    – ”Road Surface Scan”: Bilen kan ved hjelp av stereokameraet forutse ujevnheter i veien, f.eks. fartshumper, og lynraskt stille inn hjuloppheng / fjæring.
  • TPMS (Tyre Pressure Monitoring System): Dektrykkovervåkingssystem.

Nåtid og videre i nær fremtid:

  • ”Intelligente” biler m.m.: Biler med dagens og fremtidens teknologi, med ovennevnte og andre systemer, i tillegg til at bilen i større og større grad vil kommunisere med omgivelsene, andre biler og trafikanter. Dette er elementer i:
  • ”ITS” (Intelligent Transport Systems) .
  • Videre har vi også hørt om betydningen av trygge og ”tilgivende” veier, dvs. hvor f.eks. omgivelsene er utformet for å volde minst mulig skade ved avkjørsel osv.
    Vi har også ”tilgivende” biler, dvs. hvor førerhjelpsystemer som dem nevnt ovenfor, og annet, bidrar til å avverge ulykker eller til å redusere skadeomfanget når ulykker inntreffer. Bl.a. ”tilgivende” veier og biler er helt avgjørende faktorer for den såkalte 0-visjonen, dvs. visjonen om ingen drepte eller alvorlig skadde i trafikken!
    …selv om den mest avgjørende faktoren ennå en stund er sjåføren!
  • Nå kommer «Autonomous Driving» eller «Automated Vehicles», som ved hjelp av mange av de ovennevnte systemene kjører selv, uten førerens medvirkning underveis. Dette vil gi mye bedre trafikksikkerhet (fordi dagens mest avgjørende faktor, føreren, er «eliminert»), bedre trafikkflyt og enda litt bedre miljø. Slike biler finnes allerede, men det er nok et stykke frem til de blir vanlige i trafikkbildet og svært langt frem til de er dominerende.