11498_350_18213_artikkel_bilsalget_stuper_808169Økonomiske nedgangstider i Sør-Europa får store konsekvenser for bilindustrien. Ikke siden statistikken for EUs samlede bilsalg startet i 1990, er det blitt registrert et så stort fall i nybilsalget for januar i EU, rapporterer European Automobile Manufacturers’ Associaton.

Blant de viktigste markedene er det spesielt Frankrike og Italia som markerer seg negativt, med henholdsvis 15,1 og 17,6 % nedgang i nybilsalget. Tyskland, som selger flest biler i Europa, opplever et fall på 8,6 %, det vil si omtrent som gjennomsnittet i Europa. Disse tre viktige landene solgte til sammen 65 tusen færre biler i januar 2013 enn i januar i fjor. Totalt ble det registrert 885 tusen nye biler i januar 2013 mot 969 tusen biler i januar 2012.

Storbritannia er det eneste store markedet som kan rapportere vekst i januar 2013 – hele 11,5 % med om lag 144 tusen biler mot cirka 129 tusen biler for fjorårets første måned, det vil si en økning på 15 tusen biler.

Nabolandene Estland og Finland går hver sin vei på statistikken: Estland øker med 28,4 %, mens Finland går 28,2 % tilbake.

Ford er den største taperen i Europa med hele 25 % nedgang i salget, mens PSA Group – Peugeot/Citroen opplever et fall på 16,3 %. Toyota går også kraftig tilbake med 16,8 % nedgang.

Blant vinnerne er BMW-gruppen med rundt 55.000 nyregistreringer og Daimler-gruppen, med drøye 49 tusen – en vekst på henholdsvis 6,6 % og 3,7 %.

Jaguar / Land Rover er den store vinneren med en økning på nesten 20 % og hvilket tilsvarer totalt ca. 11.500 nyregistreringer.

Annerledeslandet Norge kan notere seg en økning på 7,4 % i antall nyregistreringer, fra 10.838 biler i januar 2012 til 11.639 i januar 2013.

I følge Reuters ser bilprodusentene ingen tegn til bedring i inneværende år – forventningen er et ytterligere fall i nybilsalget på 3 til 5 %.