Moderne fremdriftsbatterier i elbiler, hybrider og plug-in-hybrider inneholder enorme mengder energi. Å behandle dem gjennom gjenvinnings prosessen krever ny kompetanse. Bli med på kurs!

Moderne fremdriftsbatterier for eksempel litiumbatterier, har sine utfordringer. Og de er ikke små, skal vi tro Petter Nilsen hos Bilbransjens kurs og kompetansesenter (BKK). Vi ble med når BKK holdt opplæring i batterihåndtering for mekanikere og biloppsamlere.
Bilbransjens kurs og kompetansesenter (BKK) er en del av Würth Norge på Gjelleråsen nord for Oslo. Petter Nilsen tar oss i mot i foajéen i det som må være Norges ryddigste industrilokaler.

 

 

Et behov
Petter Nilsen leder oss via kantinen gjennom korridorene til et klasserom. Der sitter dagens kursdeltagere og følger med på Jonas Fritsch mens han foredrar om den elektriske motoren som ligger på skrivebordet. Det går i detaljer om strøm. Om Ohms lov, Volt, Ampere.
– For to-tre år siden begynte vi å få forespørsler fra bilbransjen om kursing på håndtering av El-/hybridkjøretøy (høyeffektbatterier). Vi synes det var naturlig å henge seg på, sier gruppeleder hos BKK, Petter Nilsen.
Han forteller at det startet med at merkeverkstedene fikk opplæring kun på sine bilmodeller. De stilte krav til sine mekanikere og selgere om kursing. Så fortsatte det til andre deler av bransjen. Til biloppsamlere, andre verksteder, mekanisk og karosseri, samt brannetaten og bilbergere.
– Noen kurs er direkte til bedrifter, andre kurs er åpne for alle, forteller Nilsen.

Livsfarlig
– Det er strøm og spenning nok fra batteriene på el- og hybridbiler til å ta livet av folk, sier Petter Nilsen.
Og derfor sitter det et dusin bransjefolk på skolebenken hos BKK denne dagen.
Når den teoretiske delen er over, skal de ned i verkstedet og plukke ut et batteri fra en hybrid og demontere/montere en batteripakke på en elbil.
– Når kundene etterspør kunnskap, er det viktig å kunne stille med den, sier Nilsen. Han slipper oss løs i verkstedet der kursgruppen er delt i to og allerede er i gang med å jobbe på hybriden og elbilen.

Hybridgruppen
Kursdeltagerne står bøyd over bilene. Noen står med nesa ned i manualen for kjøretøyet. Kursleder Fritsch, ber deltagerne som jobber med hybriden å måle diverse punkter på bilen for strøm og eliminere den stegvis. De har på seg tykke spesialhansker som isolerer mot eventuell strømføring. Nøysomt fjerner de alle strømførende elementer, testmåler og kan etterhvert skru ut hybridbatteriet.
Neste steg er å måle de individuelle cellene i batteripakken.
– For å lære hvordan et batteri er bygd opp, forklarer kursleder Jonas Fritsch.

Elbilgruppen
Den andre gruppen skrur på elbilen. De har fått i oppgave å demontere og montere hele batteripakka på en elbil.
I likhet med hybriden må jobben gjøres bokstavelig talt etter boka for å unngå livsfarlige situasjoner forårsaket av det høyspente batteriet.
Elbilen heves på en bukk. Diverse kabler kobles fra i riktig rekkefølge. Batteripakka senkes ned på paller for så å monteres igjen – i motsatt rekkefølge – helt etter produsentens manual.
– Det var jo veldig raskt, sier en kursdeltager når batteriet er montert på plass.

Den enkle versjonen
– Hvis kjøretøyet er skadet, eller man mistenker skader på batteripakka, er det helt andre forholdsregler. Sikring av området, spesielt verneutstyr og så videre. Dette er en del av undervisningspakken, men vi går ikke i dybden på dette kurset, forteller kursleder Jonas Fritsch.

Førstelinje
– Biloppsamlingsplassen er det første farlige punktet i gjenvinningen av batteriet, når høyspentsystemet skal demonteres.
Et annet problem med litiumbatterier-biler, er brannfaren.
Hvis det tar fyr, er det ikke lett å slukke det. På kursene anbefaler vi heller at man plasserer bilene på egnede steder hvor de kan brenne fritt uten at brannen sprer seg til gjenstander i nærheten. Det er tilnærmet umulig å slukke brann i et litiumbatteri.
Vi unngår mange av faremomentene ved å kurse folk, sier Petter Nilsen.

Det er mulig å melde seg på kurs i batterihåndtering her