Oversikt over trafikksituasjonen er selvsagt en svært viktig del av den aktive sikkerheten. Dette inkluderer utstyr som vindusviskere, spyleutstyr, speil og og lys. Det er regler for hvordan bilens lys skal være justert for å gi optimal sikt og samtidig forhindre at møtende trafikk blir blendet. Bilens lysutstyr har utviklet seg fra vanlige glødepærer via H4 halogenpærer og såkalte gassutladningslamper eller Xenon-lys som nå blir benyttet på stadig flere bilmodeller, til LED-teknologi som er på full fart inn som en ny lysteknologi både til hovedlys og markeringslys.

Enkelte bilmerker kan nå også tilby infrarødt lys («Night vivion») som gir signaler til føreren på egne skjermer. Vi omtaler dette under førerhjelp.

En annen teknologi som har kommet de senere årene er adaptive hovedlys og nærlys. Det vil si at de svinger med hjulene og lyser inn i svingene. «Matrix» hovedlys er også på full fart inn og kan slå av og på et større antall LED-lamper avhengig av kjøreforhold som f.eks. møtende biler, for ikke å blende disse. Flere bilmerker har også kurvelys som tenner og lyser inn i kryss når man er under en viss hastighet, blinklyset blir aktivert og rattet dreies tilstrekkelig.

Som en del av den aktive sikkerheten gjelder det ikke bare å se, men også å bli sett. Biler har lenge hatt ekstra høytsittende bremselys. De fleste leveres også med automatisk varsling med nødblink når bremsene trykkes hardt inn.