Lite forbrukervennlig fra Amcar

Lite forbrukervennlig fra Amcar

11649_350_18383_nytt_svar_amcar_707953I en lederartikkel i siste nummer av Amcar kritiserer redaktør Terje G. Aasen NAF, BIL og NBFs forslag til norske bilavgifter frem mot 2020 for å være utarbeidet av Gutteklubben Grei. Bilimportørenes Landsforening (BIL) lever godt med saklig uenighet om hvordan fremtidens bilavgifter bør se ut. De mange faktafeilene i Amcars leder er det verre med. Dessuten vil forslaget til Amcar få store økonomiske konsekvenser for bileiere hvis de skulle gjennomføres.

NAF, BIL og NBF mener den norske bilparken må fornyes, og at bilparkens gjennomsnittlige levealder må ned på EU-snittet (14 – 15 år). Dette fordi nye biler har vesentlig mindre klima- og miljøutslipp enn eldre biler, samtidig som de er klar mer trafikksikre. Derfor mener vi at engangsavgiften på nye biler må settes betydelig ned frem mot 2020. Det gjelder også vekt- og effektkomponenten i engangsavgiften, i motsetning til hva Amcars leder gir inntrykk av.

 

En slik avgiftsomlegging blir ikke minst viktig av at Stortinget har vedtatt at vi i 2020 skal ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 85 gram fra nye biler, mot dagens 130 gram. Da må vi ha en avgiftspolitikk som stimulerer til økt innfasing av lav- og nullutslippsbiler som plug-in hybrider og elektriske biler.

 

Amcar tar feil når de sier at avgiftsomleggingen i 2007, da vi for første gang fikk en CO2-komponent, ikke har redusert CO2-utslippene fra nye biler. En analyse som Vista har gjort for Finans-departementet, viser at avgiftsomleggingen forklarer omtrent halvparten av den betydelige utslippsreduksjonen vi har sett siden den gang. Fra å være en versting i Europa, er Norge nå blant de beste.
Amcar trekker også feil konklusjon når de sier at 70% av engangsavgiften kommer fra vekt- og effektkomponenten, mens bare 30% kommer fra CO2-komponenten. Det er rett og slett en meningsløs måte å regne på. CO2-komponenten er nemlig utformet slik at biler med svært lave utslipp får en negativ CO2 komponent og dermed en lav avgift totalt!

 

Like feil blir det å snakke om den norske dieselbløffen. Salget av dieselbiler var på over 50 prosent før avgiftsomleggingen kom i 2007. I dag er salget av dieselbiler i Norge (54,7% i mars 2013) omtrent som Europa for øvrig.  Like feil er det å si at nesten alle bilprodusentene allerede har nådd EUs krav om et utslipp på 130 gram i 2015. Offisiell statistikk fra 2011 viser at bare 6 av 20 bilprodusenter var der.

 

Vi skal imidlertid gi Amcar rett i en ting. NAF, BIL og NBF legger opp til en gradvis avgiftsomlegging frem til 2020. Årsaken til det er dels at politikk er det muliges kunst. Man stryker ikke mange milliarder kroner på statsbudsjettets inntektsside i løpet av ett år. Men aller tyngst veier hensynet til forbrukeren. Dersom avgiftene settes betydelig ned over natten, vil dette ha en dramatisk effekt på folks privatøkonomi. Bruktbilprisene vil umiddelbart falle like mye som avgiftsnedsettelsen. Det betyr at folk som har kjøpt nye biler de senere årene vil få et betydelig tap, og at bruktbilen ikke lenger gir sikkerhet for billånet. Det er vel verken forbrukervennlig eller særlig rettferdig.

11650_360_18384_svar_amcar_bilde_576317

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Første glimt av Brabham superbil 20. april 2018
    Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
  • Mercedes-forhandler med flere merker 20. april 2018
    Flere bilmerker og modeller samlet på ett sted gjør det enklere å være kunde. Derfor tilbyr Bertel O. Steen heretter sin tyske, franske og koreanske merker fra flaggskipforhandleren ved Ullevål Stadion i Oslo.
  • Ny Skoda … for Kina 20. april 2018
    Skoda viser de første skisser av en ny urban SUV som er skreddersydd for Kina. Men det betyr ikke at vi kan se en lignende modell i Europa.
  • Daf-jubileer i kø 19. april 2018
    I disse dager er vi i Eindhoven for å feire DAFs 90-års dag. Men for noen av oss er også «DAF 60 år» viktig, selv om det åpenbart bare er oss som feirer akkurat det.
  • Nytt blad i posten 19. april 2018
    Knallgul Camaro SS. E-klasse cabriolet. Enklere vei til MC-lappen. Hva kan det bety? Jo, det er vår!

Internasjonale bilnyheter

Sales of Hyundai, Kia in Europe grow, outpaces BMW

den 19. april 2018

Les mer

VW's trucks division open to buying majority of Navistar

den 17. april 2018

Les mer

VW launches global creative ad agency review

den 16. april 2018

Les mer

Hino Motors : Volkswagen Truck & Bus and Hino Motors agree to enter into a strategic partnership

den 12. april 2018

Les mer

China opens up car market to foreign manufacturers

den 10. april 2018

Les mer

PSA Group creates a Business Unit dedicated to electric vehicles

den 6. april 2018

Les mer

Peugeot to build new Vauxhall Vivaro van at Luton plant

den 5. april 2018

Les mer

Ashok Leyland to build bus plant in Andhra Pradesh

den 2. april 2018

Les mer

Volkswagen presents its latest range of SUVs in Beijing

den 2. april 2018

Les mer

Tata Motors partners with Wabco to develop safety technologies in Commercial Vehicles

den 30. mars 2018

Les mer