– Det er viktig å bedre luftkvaliteten i Oslo, men vi trenger tiltak som virker. Det er derfor synd at Oslo kommune nå innfører tiltak som dokumentert har liten effekt og store negative konsekvenser, sier direktør Erik Andresen i BIL. 

Oslo bystyre vedtok i kveld en tiltakspakke som skal styrke luftkvaliteten i Oslo. Blant tiltakene er å innføre kjøreforbud for diesel personbiler med eldre motorer enn Euro 6 på de meste forurensede dagene når forurensningen er varslet å vare i to dager eller lenger over et større geografisk område.

– Vedfyring og veisalt står for over halvparten av svevestøvet i Oslo, og busser og lastebiler står for 70 prosent av N02-utslippene. Da sier det seg selv at man ikke løser problemer med å legge restriksjoner på personbilen. Det som virkelig vil bedre luftkvaliteten er å lede tungtrafikken rundt og ikke gjennom byen, bygge ut kollektivtilbud og forby gamle vedovner, sier Andresen.

BIL er redd for at miljøsaken på sikt vil bli taperen når politikerne innfører tiltak som skaper store praktiske problemer for folk uten at effekten er særlig stor. De tiltakene som virker koster penger og blir derfor dessverre liggende i politikernes skrivebordsskuff.

– Ruter oppfordret tidligere i år folk til å sykle mer fordi kollektivtilbudet i Oslo er sprengt. Hvis de nesten 100.000 dieselbilene som hver dag passerer bomringen i Oslo skal stå, blir kaoset komplett og det uten av luftkvaliteten blir noe særlig bedre, sier Andresen.

BIL er glad for at statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet sa han var skeptisk til kjøreforbud og at det er usikkert om regjeringen vil tillate lokale forbud av denne typen.

Folk vil miste tilliten til klima- og miljøpolitikken hvis det er mer fokus på symbolske tiltak enn på å ta de grepene som forskningen viser vil virke, sier Andresen. Les også: Gal medisin gir ikke bedre luftkvalitet

For ytterligere opplysninger, kontakt; Erik Andresen, dir. BIL, mob. 915 66 962