11194_350_17886_artikkel_2500_okt_vrakpant_402322Etter å ha stått stille på 1.500 kroner helt siden 1998, økte vrakpanten til 2.000 kroner i 2012. Nå ønsker regjeringen å fortsette opptrappingen, og øker vrakpanten til 2.500 kroner fra neste år.

Vrakpanten øker med 500 kroner igjen
Regjeringen har åpenbart intensjoner om å få enda flere eldre biler ut av den norske bilparken. I statsbudsjettet for 2013 øker vrakpanten med ytterligere 500 kroner til 2.500 kroner, og dette er en økning på 25 prosent sammenlignet med inneværende år.
I Norge er det bilimportørene selv som har ansvaret for å samle inn og håndtere bilvrak. Bilimportørene samarbeider med Autoretur, som igjen har avtaler med biloppsamlere over hele landet. Når en bil skal vrakes leveres den til en av mottaksstasjonene, som deretter håndterer bilene på en miljømessig korrekt måte. Selve vrakpanten utbetales fra Toll & Avgiftsdirektoratet.
Både Autoretur og Bilimportørenes Landsforening har i lang tid bedt myndighetene øke vrakpanten. Det er derfor gledelig at bransjen blir hørt, i det økningen i vrakpanten virker som en motivasjon til å samle inn flere utrangerte kjøretøy slik at de ikke bare blir hensatt og utgjør en potensiell miljøfare eller trafikkfare.
Norge har i en årrekke hatt et system der nybilkjøpere betaler en vrakpantavgift ved kjøp av ny bil. Deler av økningen i vrakpanten for 2013 er det disse som finansierer, i det denne avgiften øker fra 1.700 kroner til 2.000 kroner per kjøretøy neste år.
Vrak bilen før årsavgiften forfaller
Vurderer du å vrake bilen din neste år? I så fall vil det være nyttig å huske fristen for betaling av årsavgiften. Vraker du bilen før avgiften forfaller 20. mars slipper du nemlig unna hele årsavgiften, såfremt du har vraket bilen på en godkjent vrakplass. Ved vraking fra og med forfall og innen 30. juni får du refundert halv årsavgift.
Årsavgiften for 2013 øker til 2.940 kroner, mens eiere av dieselbiler uten partikkelfilter må betale 3.425 kroner.