Dekkene er blant de vanligste slitedelene på en bil, og byttes normalt sett ut mange ganger i løpet av bilens levetid. I 2016 ble det samlet inn 58 millioner kilo brukte og kasserte dekk i Norge, men ikke alle kan bli til husker eller fendere. Hvor blir så dekkene av?

Mengden dekk målt i vekt som blir resirkulert har økt gradvis opp igjennom årene. Det skyldes ikke bare at det har blitt flere biler, men også at dimensjonene på dekkene har blitt større. Særlig gjelder det personbiler, som har mye større hjul, og dermed også dekk, i dag enn de hadde for 10 og 20 år siden.

Det er selskapet Norsk Dekkretur som har ansvaret for innsamling og gjenvinning av brukte dekk i Norge. De opplyser om at brukte dekk gjenvinnes på to måter, nemlig gjennom energigjenvinning (forbrenning) og materialgjenvinning. Det er kun om lag 20 prosent av dekkene som brennes, og da ofte i forbindelse med sementproduksjon. Forbrenning skjer ved 2400 grader, og ved hjelp av avgassrensing kan man unngå forurensende utslipp.

 

Mange bruksområder for brukte dekk

Brukte dekk er travhestens favoritt.

 

 

 

80 prosent av de innsamlede dekkene brennes imidlertid ikke. Noen av dem brukes mer eller mindre i sin helhet som fendere på brygger/kaianlegg, som husker på lekeplasser, og som sprengningsmatter. Langt flere dekk kvernes dog opp til bittesmå biter kalt granulat, som de fleste kanskje kjenner som de små kulene i underlaget i kunstgressbaner. I én bane ligger det omtrent hundre tonn med gamle dekk! Faktisk går nesten en tredjedel av alle innsamlede dekk i Norge til dette formålet.

Mange dekk blir også grovkvernet til biter med en bredde/lengde på 5-30 centimeter, avhengig av formål. De har overraskende varierte bruksområder:

  • Underlag for veier og næringstomter – drenerer vann effektivt og veier lite
  • Støyvoller mot veier og bebyggelse – med jord oppå slik at man kan plante gress og planter.
  • Overdekking av nedlagte avfallsdeponier – til drenering av vann og for å unngå lekkasje av metangass
  • Sviktunderlag i travbaner

Under Nannestad travbane ligger et 30 centimeter tykt lag med oppkvernede dekk. Det gir en svikt i banen som faktisk forebygger belastningsskader hos hestene! Ikke bare blir hestene glade for å slippe muskelsmerter, de løper også faktisk litt fortere på grunn av at svikten i underlaget gir en aldri så liten springbrett-effekt. Tenk litt på det neste gang du ser på V75!

 

Fakta: Gjenvinning av dekk

Norsk Dekkretur har ansvaret for innsamling og gjenvinning av dekk i Norge. De er eid 75 % av Dekkimportørenes Forening og 25 % av Bilimportørenes Landsforening.

I 2016 samlet de inn 58 millioner tonn brukte og kasserte dekk.

Les mer om retur og gjenvinning av dekk på www.dekkretur.no.