Både bilfabrikkene selv og samfunnet benytter virkelige uhell og ulykker for å forsøke å lære hvordan de skal unngås i fremtiden. Ofte sendes det ut undersøkelsesteam for å klarlegge alle omstendigheter rundt en ulykke.

I Norge har Statens Havarikommisjon for Transport siden 2005 også utvidet sitt mandat til å gjelde for veitrafikken. SHT utfører selvstendige undersøkelser og klarlegger årsaksforhold og hendelsesforløp. Havarikommisjonens undersøkelser har som formål å kunne gi tilrådinger som skal forbedre trafikksikkerheten på vei, men uten å fordele skyld og ansvar.

I første rekke befatter de seg med alvorlige ulykker og uhell som har skjedd innenfor kommersiell transport på vei. Og det settes et særlig fokus på alvorlige ulykker som involverer tunge kjøretøy og busser, samt er knyttet til transport av farlig gods som har skjedd i tunnel. Et hovedmål er å undersøke ulykker med stort skade og/eller læringspotensial.