Akershus Fylkeskommune skriver på sin hjemmeside den 18. mars at Fylkestinget ønsker å legge til rette for hydrogenbiler- og busser på veiene i årene framover. En strategi for tidlig innfasing av hydrogendrivstoff i Akershus ble vedtatt i fylkestinget 17. mars. Målet er å fase ut fossile drivstoff.

Videre heter det i artikkelen at målet de neste fire årene er 350 hydrogenbiler, hvorav et betydelig antall drosjer, og minst 30 hydrogenbusser. Drift og videreutvikling av et nettverk med fyllestasjoner for hydrogen i Oslo og Akershus vil stå sentralt i denne fireårsperioden. Ved slutten av strategiperioden, i 2025, er målet at en eller flere bensinstasjonskjeder tilbyr hydrogen til minst 10.000 biler og 100 busser. Ruter har i dag 5 hydrogenbusser i prøvedrift, og fylkestinget tar sikte på å utvide dette hydrogenbussprosjektet.

Bakgrunnen for dette offensive vedtaket fra Akershus Fylkeskommune er at hydrogenkjøretøy har elektromotor som kun slipper ut vanndamp, og som er langt mer energieffektiv enn forbrenningsmotoren. Rekkevidden er som for en tilsvarende bensin-/dieselmodell.

I følge artikkelen er hydrogenstrategien felles for Oslo og Akershus, og skal også behandles i Oslo kommune. Strategien inngår i et mer omfattende arbeid for å bidra til utfasing av fossile drivstoff og til en bærekraftig transport i Oslo og Akershus. Oslo og Akershus skal gjennom strategien bidra til utbygging av nasjonal og internasjonal hydrogen-infrastruktur. For å finansiere utbygging av stasjonsnettverket legges det opp til en deling mellom Oslo og Akershus, bidrag fra Transnova og finansiering gjennom deltakelse i EU prosjekter. Det legges opp til et økende bidrag fra industrielle aktører mot slutten av strategiperioden.

Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har i følge artikkelen begge mål om innen 2030 å redusere klimautslippet fra sine fylker til det halve av sine 1991-utslipp. Fram til 2030 ventes det at fylkene får rundt 300 000 nye innbyggere. Dette vil øke behovet for transport som i dag står for hoveddelen av klimagassutslippet og betydelig luftforurensning i hovedstadsområdet. Derfor har Akershus og Oslo et tett samarbeid om løsninger for arealbruk og transport som kan beholde befolkningens mobilitet og samtidig redusere utslipp og forurensning på grunn av samferdsel.