Førerhjelpsystemer blir utviklet for å øke komforten, kontrollen og sikkerheten for bilføreren. Eksempel på ”gammel teknologi” i denne kategorien kan for eksempel være servostyring, eller servobremser som gjør bilen lett på rattet og gir full bremseeffekt uten stor muskelkraft. Når vi i dag snakker om førerhjelpsystemer, så er dette uten unntak løsninger basert på elektronikk. Mye er basert på bilens ABS-sensorer.

Mest kjent er kanskje ESP (Elektronisk stabilitetsprogram), som styrer bilens bremser og automatisk kan aktivere bremsene på enkelthjul og/eller dra av motorkraft, for å rette opp bilen ved skrensing i forbindelse med understyring og overstyring. Det er altså ikke et system vi selv aktiverer. Mange betrakter ESP som det viktigste systemet for aktiv sikkerhet. Erfaring viser at det griper inn og retter opp farlige situasjoner både tidligere og på en bedre måte enn sjåføren selv kan. På en del biler kan også motorkraft aktiveres på enkelthjul for å være med på å rette opp bilen. Dette sikrer samtidig at fremkommeligheten bibeholdes, f.eks. i motbakker på glatt føre.

Eksempler på andre aktive førerhjelpsystemer som kan kategoriseres under sikkerhet, er for eksempel Lane keeping systems som leser veimerkingen og varsler / korrigerer dersom bilen kommer utenfor kjørebanen eller blindsonemarkører som varsler bilføreren når det ligger andre kjøretøy i blindsonen. Dette er spesielt viktig på lastebiler der føreren kan ha vanskeligheter med å se hva som befinner seg nede på høyre side av førerhuset. «Night vision» er også et førerhjelpsystem. Dette scanner veibanen i mørke og tett tåke og viser hva som skjuler seg på en skjerm eller via et såkalt Head Up Display (HUD) direkte på frontruten.

Blant andre førerhjelpsystemer som er viktige for sikkerheten må også selvsagt «Adaptive cruise control» (ACC) nevnes. Dette er en fartsholder som leser avstanden til bilen foran og varierer hastighet og opprettholder sikkerhetsdistanse etter denne. Systemet er også integrert med bremsene som både aktiveres automatisk av situasjonen foran og fullbremser bilen helt ned til stillestående.

Et annet aktiv-sikkerhetssystem er såkalt «Attention assist», som registrerer føreradferden og varsler dersom man er i ferd med å sovne ved rattet. Studier som er foretatt viser at over 25 prosent av de alvorligste motorvegulykkene i Tyskland skyldes at føreren dupper av et øyeblikk. Systemet registrerer normal adferd med kamera og gjennom rattbevegelser, pedalbruk og måten bilen plasserer seg i forhold til veibanen og øvrig trafikk. Avvik fra denne ”normen” gir grunnlag for at føreren er uoppmerksom og trøtt og trenger en vekker.

Det kommer stadig nye og videreutviklede førerhjelpsystemer, i den grad at selvkjørende eller «autonome» biler er i ferd med å bli et faktum.