Et gledelig og fornuftig nei til avgiftsøkning

Et gledelig og fornuftig nei til avgiftsøkning

Høyres landsmøte stemte i helgen ned et forslag om å programfeste avgiftsøkning på bensin- og dieselbiler. Vi spilte inn våre argumenter i forkant, og er glade for at landsmøtet nå har landet på en fornuftig beslutning. Her er vår begrunnelse.

BIL er en sterk tilhenger av at det skal skje et grønt skifte i norsk bil- og bilavgiftspolitikk, gjennom fornyelse av den eksisterende bilparken og innfasing av nullutslippsbiler. Per dags dato finnes det imidlertid ikke tilstrekkelig med elektriske bilalternativer til at vi kan prise ut bensin- og dieselbiler fra markedet.

Allerede i fjor besto mer enn halve nybilsalget i Norge av elbiler, ladbare hybrider og hybrider. Siste salgsmåned (mars 2018) sto elbiler for hele 37,3 prosent av nybilsalget. Det er allerede gode grunner til å velge elektrisk for de som ser at en elbil kan dekke deres bilbehov. Utfordringen nå er ikke å overbevise flere bilkjøpere om at det er fornuftig å velge elektrisk, men snarere mangel på elektriske modeller for å dekke alle segmenter i markedet samt en kritisk leveringssituasjon. Det er vanlig med opp mot ett års ventetid på levering av ny elbil, og situasjonen vil neppe bedres med det første. Det mangler i dag kurante elektriske alternativer til det som nordmenn kjører mye av, som romslige familiebiler med firehjulstrekk og tilhengerfeste.

Etter hvert vil vi se at det både vil komme langt flere elbilmodeller på markedet, og produksjonskapasiteten vil også øke slik at leveringstiden vil bedre seg betraktelig. Dette kommer som en naturlig følge av at teknologien blir stadig modnere, prisene faller og ladeinfrastrukturen blir bedre. Da blir elbiler kurante alternativer også i markeder der elbil ikke har store avgifts- og bruksfordeler slik som hos oss, og det vil i sin tur akselerere videreutviklingen av disse bilene.

Å øke avgiftstrykket på biler med forbrenningsmotor nå vil derimot ikke bedre hverken modellutvalget eller leveringstiden på elbil.

 


Vedrørende forslaget om økte bilavgifter på Høyres landsmøte

Regjeringsplattformen for 2018-2021 (Jeløya-erklæringen) legger opp til en fortsatt grønn omlegging av bilavgiftene, gjennom økninger i CO2- og NOx-komponentene og videreføring av skattefordeler for elbiler. Samtidig sikrer erklæringen forutsigbarhet for forbrukerne og bilbransjen ved at de samlede bilavgiftene ikke skal økes som følge av omleggingene.

Vi ser at den teknologiske utviklingen går meget raskt, elbilsalget øker stadig, og ambisjonene i klimaforliket er oppnåelige. Dette grønne skiftet må imidlertid gjennomføres med basis i realistiske mål og tiltak, og på en slik måte at det ikke skaper uforutsette, negative konsekvenser for norske bileiere og bilbransje.

Dagens bilpolitikk virker. Andelen ladbare biler øker kraftig og CO2-utslippene går raskt nedover. Konsekvensene av å øke avgiftene på biler med forbrenningsmotor nå vil være store. Mange potensielle bilkjøpere finner foreløpig ikke et elektrisk bilalternativ som passer dem eller som kan leveres innen rimelig tid. Hvis vi legger for høye avgifter på for eksempel familiefavoritter som stasjonsvogner og kompakt-SUVer, som foreløpig ikke eller i liten grad finnes som elbil, vil mange se seg nødt til å beholde den gamle bilen lengre. En økning av avgiftene på de bilene som skal gi inntekter til staten, altså biler med forbrenningsmotor, vil derfor sannsynligvis føre til at inntekten fra salg av disse bilene i praksis reduseres.

Bilimportørenes Landsforening representerer til sammen de aller fleste av bilprodusentene som selger biler i Norge. Bilbransjen totalt sett sysselsetter i underkant av 50 000 personer i Norge og omsetter for cirka 215 milliarder kroner årlig. Både i et forbrukerperspektiv og et næringspolitisk perspektiv er dette en viktig bransje i Norge, hvor det et helt vesentlig med forutsigbarhet.

Kommende stortingsperiode (2021-25)

Stortinget har vedtatt en målsetting om at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge etter 2025 og at utslippene fra ikke-kvotepliktig sektor skal reduseres med 40 prosent innen 2030. BIL stiller seg bak denne ambisjonen.

Hvor raskt utviklingen mot en utslippsfri personbilpark vil gå, er avhengig av en rekke forhold. De viktigste er:

  • tempoet i utfasingen av gamle biler med gårsdagens diesel- og bensinmotorer
  • en hensiktsmessig, nasjonal avgiftspolitikk for nullutslippsbiler
  • en kraftfull, nasjonal satsing på infrastruktur for lading og fylling (hydrogen) av nullutslippsbiler
  • tempoet i den globale teknologiske utviklingen, ikke minst batterienes/bilenes rekkevidde og pris
  • tempoet i oppbygging av en global produksjonskapasitet i takt med at nullutslippsbiler også penetrerer markeder i andre land
  • tempoet i den kommersielle utviklingen av produsentenes modell- og segmentmiks

Regjeringsplattformen varsler at man i inneværende stortingsperiode skal starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025. Dette støtter BIL. Nå er det derimot viktig at regjeringspartiene slutter seg til regjeringserklæringens formuleringer når det gjelder bilavgiftene i inneværende stortingsperiode.

Forslagene knyttet til midlertidig økning i vrakpant, videreføring av elbilfordeler og andre forslag for grønn omstilling av norsk næringsliv og transportpolitikk støttes også av BIL.

About The Author

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Stadig raskere GT3 RS 21. april 2018
    Porsche har tatt med sin nye 911 GT3 RS på Nordsløyfa. Resultatet kan du se på video.
  • Første glimt av Brabham superbil 20. april 2018
    Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
  • Mercedes-forhandler med flere merker 20. april 2018
    Flere bilmerker og modeller samlet på ett sted gjør det enklere å være kunde. Derfor tilbyr Bertel O. Steen heretter sin tyske, franske og koreanske merker fra flaggskipforhandleren ved Ullevål Stadion i Oslo.
  • Ny Skoda … for Kina 20. april 2018
    Skoda viser de første skisser av en ny urban SUV som er skreddersydd for Kina. Men det betyr ikke at vi kan se en lignende modell i Europa.
  • Daf-jubileer i kø 19. april 2018
    I disse dager er vi i Eindhoven for å feire DAFs 90-års dag. Men for noen av oss er også «DAF 60 år» viktig, selv om det åpenbart bare er oss som feirer akkurat det.

Internasjonale bilnyheter

Sales of Hyundai, Kia in Europe grow, outpaces BMW

den 19. april 2018

Les mer

VW's trucks division open to buying majority of Navistar

den 17. april 2018

Les mer

VW launches global creative ad agency review

den 16. april 2018

Les mer

Hino Motors : Volkswagen Truck & Bus and Hino Motors agree to enter into a strategic partnership

den 12. april 2018

Les mer

China opens up car market to foreign manufacturers

den 10. april 2018

Les mer

PSA Group creates a Business Unit dedicated to electric vehicles

den 6. april 2018

Les mer

Peugeot to build new Vauxhall Vivaro van at Luton plant

den 5. april 2018

Les mer

Ashok Leyland to build bus plant in Andhra Pradesh

den 2. april 2018

Les mer

Volkswagen presents its latest range of SUVs in Beijing

den 2. april 2018

Les mer

Tata Motors partners with Wabco to develop safety technologies in Commercial Vehicles

den 30. mars 2018

Les mer