10203_350_15927_artikkel_diseleksos_juni_2012_142080WHO fastslår at eksos fra dieseldrevne motorer fører til kreft. Beklageligvis er det kun de eldre dieselmotorene denne forskningen bygger på.

International Agency for Research on Cancer (IARC) har nylig lagt frem forskningstall som viser at eldre dieselbiler kvalifiserer til et høyere nivå enn tidligere for kreftfare. Tallene baserer seg kun på forskning som tar for seg de gamle type dieselmotorene – dvs. teknologi helt tilbake fra 1989 – og de nye, moderne og renere dieselmotorene er dessverre ikke medregnet. Det pågår nå et større forskningsprosjekt i USA på ny dieselteknologi som involverer myndighetene, forskningsmiljøer og industrien. Endelig rapport fra denne undersøkelsen vil foreligge neste år (2013) – en studie som vil gi bedre og mer korrekte data for de moderne bilene. Tilgjengelig forskning på nyere dieselbiler med moderne teknologi og drivstoffspesifikasjoner indikerer at utslipp fra disse er betydelig lavere.
På et generelt grunnlag er det ingen tvil om at utslippene fra eldre biler, både når det gjelder bensin og diesel, er vesentlig høyere enn fra nye biler. Derfor er det alvorlig at Norge har Europas eldste bilpark. Gjennomsnittlig levetid på en bil i Norge er nær 19 år, mot drøyt 14 år i Vest-Europa forøvrig. Gjennomsnittsalderen på den rullende bilparken er ca. 11 år. For at den norske bilparken skal fornyes raskere enn i dag, har BIL tatt til orde for en omlegging av bilavgiftspolitikken i Norge. Etter BILs mening bør avgiftene på kjøp av nye lavutslippsbiler reduseres, mens avgiftene på bruk av bil evt. kan økes. Dette vil stimulere til at Norge får samme levealder på bilparken som i Europa forøvrig, noe som vil gi betydelige reduksjoner i klima- og miljøutslippene og føre til klart færre trafikkskader.