Det har vært flere saker i media der man har fokusert på at biler faktisk kan ha avvikende forbruk enn det som er oppgitt i typegodkjenningen. Enkelte har til og med hevdet at bilprodusentene «lurer» forbrukerne til å tro at bilene bruker mindre enn de gjør. Nylig har det falt en dom i Nederland (se under) som i dette tilfellet gir Toyota full støtte.

lawDen 17. mars i år ble det i domstolen i Breda i Nederland avsagt en dom vedrørende et bensinforbruk oppgitt av Toyota-importøren, som også ble presentert i en pressemelding utgitt av RAI – tilsvarende BIL i Norge. Importøren ble frifunnet i alle påstander.

Kort forklart var oppgitt drivstoff-forbruk fra importøren i overenstemmelse med nederlandske og EUs lover. De oppgitte dataene reflekterer den offisielle målingen utført etter metoder fastsatt av EUs lovverk.

– Denne standardiserte testmetoden er etablert for å kunne sammenlikne forbruk av drivstoff under samme forhold – hensikten var ikke å oppgi et forbruk under virkelig kjøring, siden mange faktorer og variabler kan påvirke et slikt forbruk.
– Bilprodusentene har lovforbud mot å benytte og kommunisere andre metoder for måling av drivstoff-forbruk, enn den som er fastsatt av myndighetene – dette for å unngå at forbruker blir forledet.

– Forbruker er antatt å være klar over det faktum at det faktiske forbruket av drivstoff under kjøring vil avvike fra de offisielle målingene.