Den grunnleggende teknologien i bilens aktive sikkerhetsutstyr er bremsene. En mest mulig effektiv og kontrollert oppbremsing av bilen er avgjørende for utfallet av millioner av trafikale situasjoner hver dag.

 

Personbiler har tradisjonelt hydrauliske bremser med bremsekraftforsterker, en servo som gir trykk i systemet slik at bremsekraften blir optimal. Etter hvert kommer også biler med elektriske bremser. Alle biler har også et to-krets bremsesystem som sikrer  bremsekraft selv om det oppstår lekkasje eller feil.  De fleste biler i dag har skivebremser med kalipere som klemmer rundt en bremseskive,men både tilhengere og mange eldre biler har trommelbremser med bremsesko og bremsebånd som ligger inne i en hjultrommel og trykker utover mot trommelen for å bremse ned rotasjonen.

Den mekaniske konstruksjonen av bremsene har vært uforandret i mange år. På slutten av 70-tallet startet den elektroniske revolusjon og utviklingen av bremseteknologi har siden da i stor grad bygget på mulighetene i dette.

Det første vi fikk var ABS-bremser (Antiblokkeringssystem), såkalt blokkeringsfrie bremser. Disse gjør at hjulene ikke låser seg ved panikkbremsing. Dermed opprettholdes en god styreevne samtidig som man bremser med optimal kraft.

ESP (Elektronisk stabilitetsprogram) er et annet begrep som mange kjenner og forbinder med bremsene, men dette er egentlig ikke bremseteknologi som vi selv kan aktivere med bremsepedalen. Vi omtaler det derfor som et førerhjelpsystem.

Lastebiler har tradisjonelt trykkluftmekaniske bremser, men har i dag også EBS (Elektronisk bremsesystem), med trykkluftmekaniske bremser som back-up. EBS er et elektronisk bremsesystem for lastebiler og styrer trykkluftbremsene på et vogntog slik at det blir kortere påløpstid og riktig fordeling av bremsekraften mellom aksler og mellom bil og tilhenger. Dette får ned bremsestrekningen og forhindrer for eksempel at vogntoget kan få en ukontrollert sleng.