– Vi er tilfreds med at regjeringen kutter i omregistreringsavgiften og vektårsavgiften i forslaget til statsbudsjett. Dette vil gjøre det billigere å kjøpe bruktbil og redusere kostnadene for lastebilnæringen. Det er også positivt at regjeringen tar sikte på å innføre en refusjonsordning av engangsavgiften ved eksport fra 1.1. 2015.

Omregistreringsavgiften reduseres med til sammen 660 millioner kroner, og mest for nyere biler. Dette styrker konkurransekraften til norske bruktbilaktører på bekostning av importerte biler fra utlandet som er fritatt for omregistreringsavgift. BIL har tatt opp dette ved flere anledninger og endelig fått gjennomslag. Videre reduseres vektårsavgiften for tunge kjøretøy med 200 millioner kroner. Det styrker konkurransekraften til norsk lastebilnæring.

BIL er fornøyd med hovedlinjene i den gradvise omleggingen av bilavgiftene som vi har sett de senere årene, men mener at fremtidens avgiftssystem i større grad enn i dag må stimulere til en nyere og mer moderne bilpark. Den gjennomsnittlige levealderen for en bil i Norge er over 19 år, mot ca. 14 år i EU. Dette har en rekke uheldige effekter når det gjelder trafikksikkerhet, samt klima- og miljøutslipp.

– Regjeringen er i gang med en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene der målet er en mer trafikksikker og miljøvennlig bilpark. Dette er positivt og vi har gitt regjeringen full støtte. Derfor har vi forståelse for at regjeringen vil se på utfallet av gjennomgangen før de staker ut en tydeligere kurs for fremtidens bilavgifter enn det de har gjort i dette budsjettet. Den helthetlige gjennomgangen vil bli presentert i revidert budsjett til våren.


For ytterligere kommentarer, kontakt:

Direktør Erik Andresen, BIL
mob. 91 56 69 82