Bilen i fremtiden

Er det plass til bilen i fremtiden? Vi tror det. 78 prosent av all persontransport foregår i dag med bil, og selv om for eksempel utbygging av jernbane, satsing på andre kollektive transportmidler og flere sykkelfelt er gode og viktige tiltak, så kommer ikke behovet for bilen til å forsvinne. Men persontransport med bil vil kanskje ta andre former enn i dag?

Den globale bilindustrien er en av verdens største aktører innenfor forskning og utvikling (FoU). Bare legemiddel-, elektronikk- og IT-industrien har forskningsaktivitet på nivå med bilprodusentene. På flere fronter har det skjedd stor utvikling de siste årene, og det fortsetter i enda raskere tempo nå enn før.

 

Utslipp

Veitrafikken bidrar til lokal og global forurensning. I samfunnsdebatten blir det vanligvis pekt på at løsningen på disse problemene ligger i å begrense bruken av bil mest mulig. Løsningen ligger like ofte i bilen selv. Gjennom å utvikle ny og bedre teknologi, har verdens bilprodusenter de siste tiårene bidratt til en betydelig reduksjon i klima- og miljøutslippene. Bilindustrien investerer årlig flere titalls milliarder kroner på forbedring og utvikling av eksisterende og nye former for drivstoff, som elektrisitet, hydrogen, gass og syntetisk drivstoff. I Norge har dette foreløpig først og fremst gitt seg utslag i hel- og delelektriske personbiler, og gassbasert drivstoff for busser og lastebiler.

Men også forbrenningsmotorene har blitt mye renere de siste årene. Gjennom å utvikle bedre og mer effektive motorer og ved å ta i bruk nye og lettere materialer, har bilindustrien lykkes med å redusere utslippene fra veitrafikken betydelig. Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler med bensin- eller dieselmotor i Norge er de siste ti årene redusert fra 177 g CO2/km i 2006 til 110 gram i 2016.

Les mer om dette på vår side om utslipp, eller i faktaarket om klimagassutslipp og lokal forurensing.

 

Intelligente transportsystemer

Bil- og teknologiindustrien investerer årlig flere milliarder kroner på utvikling av autonome biler og intelligente transportsystemer (ITS) og effektivitet i eksisterende infrastruktur. Det kan bidra til færre ulykker, mindre miljøbelastning og kortere køer. Eksempler er sanntidsreiseinformasjon, hindringsvarsling eller trafikkskiltassistent.

I overskuelig fremtid vil det kanskje bli mulig å bestille en bil med mobilen som så kjør hjem til deg på egen hånd, plukker deg opp og kjører deg dit du skal uten at du må løfte en finger. Vi er ikke der ennå. Men utviklingen av autonome systemer er helt klart i gang:

  • Autonome biler kan halvere antall dødsfall i trafikken på sikt og bidra til å redusere trengsel og miljøpåvirkning.[1] 
  • Autonome biler og lastebiler er allerede under testing i reell trafikk, og i Europa åpnet en ny ITS-strekning i 2015, hvor deler av bilparken kan kjøre autonomt, samtidig som kjøretøyene kan utveksle informasjon med sensorer i og langs veien.[2] Også i Gøteborg vil man fra 2017 la 100 selvkjørende biler slippe fri i bybildet.

McKinsey tror selvkjørende biler vil bli tatt i bruk i kommersiell trafikk fra 2020, og være den vanligste transportformen fra 2040. Allerede i dag har vi biler som kan gasse, bremse, styre og parkere selv, men disse krever fortsatt at sjåføren holder i rattet. Det er også noen helt grunnleggende lovmessige avklaringer som man må foreta her, for eksempel: Hvem har egentlig det juridiske ansvaret for en selvkjørende bil på veien?

Les mer i faktaarket om forskning og utvikling i bilbransjen.

 

Sikkerhetssystemer

Gjennom utvikling av ny teknologi blir bilene stadig tryggere både for fører, passasjerer og fotgjengere. Passivt sikkerhetsutstyr, som karosseriets kollisjonsegenskaper og bilbelte, beskytter når kollisjon eller utforkjøring inntreffer. Aktivt sikkerhetsutstyr bidrar til å forhindre ulykker. Dette er f.eks. bremseteknologi, hjuloppheng, lys og stadig flere førerhjelpsystemer. Intelligente transportsystemer bidrar også til å forbedre trafikksikkerhet, gjennom å forutse og om mulig avverge ulykker.

Les mer om dette på våre sider om teknologi og sikkerhet, eller i faktaarket om sikkerhetsteknologi i biler. 

 

[1] Teknisk Ukeblad, 2014

[2] Digi, 2015

NYTTIGE LENKER

Bil og miljø CO2-statistikk
Jobbe med bil?
Bilsalget Autoretur
Bilutstillinger Europalov Batterisikkerhet

RSS Siste nytt fra BilNorge

  • Første glimt av Brabham superbil 20. april 2018
    Det legendariske Brabham-navnet skal vekkes til live på en superbil som skal bygges i begrenset opplag.
  • Mercedes-forhandler med flere merker 20. april 2018
    Flere bilmerker og modeller samlet på ett sted gjør det enklere å være kunde. Derfor tilbyr Bertel O. Steen heretter sin tyske, franske og koreanske merker fra flaggskipforhandleren ved Ullevål Stadion i Oslo.
  • Ny Skoda … for Kina 20. april 2018
    Skoda viser de første skisser av en ny urban SUV som er skreddersydd for Kina. Men det betyr ikke at vi kan se en lignende modell i Europa.
  • Daf-jubileer i kø 19. april 2018
    I disse dager er vi i Eindhoven for å feire DAFs 90-års dag. Men for noen av oss er også «DAF 60 år» viktig, selv om det åpenbart bare er oss som feirer akkurat det.
  • Nytt blad i posten 19. april 2018
    Knallgul Camaro SS. E-klasse cabriolet. Enklere vei til MC-lappen. Hva kan det bety? Jo, det er vår!

Internasjonale bilnyheter

Sales of Hyundai, Kia in Europe grow, outpaces BMW

den 19. april 2018

Les mer

VW's trucks division open to buying majority of Navistar

den 17. april 2018

Les mer

VW launches global creative ad agency review

den 16. april 2018

Les mer

Hino Motors : Volkswagen Truck & Bus and Hino Motors agree to enter into a strategic partnership

den 12. april 2018

Les mer

China opens up car market to foreign manufacturers

den 10. april 2018

Les mer

PSA Group creates a Business Unit dedicated to electric vehicles

den 6. april 2018

Les mer

Peugeot to build new Vauxhall Vivaro van at Luton plant

den 5. april 2018

Les mer

Ashok Leyland to build bus plant in Andhra Pradesh

den 2. april 2018

Les mer

Volkswagen presents its latest range of SUVs in Beijing

den 2. april 2018

Les mer

Tata Motors partners with Wabco to develop safety technologies in Commercial Vehicles

den 30. mars 2018

Les mer