Landets viktigste organisasjoner for veitransport og trafikksikkerhet danner nå felles front mot Justisdepartementets forslag om nedleggelse av Utrykningspolitiet (UP).

 

Vi mener at UP må bevares fordi:

1. Politikontroller virker og er samfunnsøkonomisk lønnsomt

Ruskjøring, høy fart etter forholdene og manglende kjøredyktighet er fortsatt de viktigste årsakene til dødsulykker i trafikken. Transportøkonomisk institutt har gjentatte ganger dokumentert at politikontroller har forebyggende effekt på trafikkfarlig atferd og at tiltaket er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

 

2. UP er garantisten for at politiet prioriterer trafikksikkerhet

Ansvaret for politiets trafikksikkerhetsarbeid er i dag fordelt mellom UP og politidistriktene, men UP har et mye høyere aktivitetsnivå. En samling av dette viktige ansvaret i politidistriktene innebærer høy risiko for lavere prioritering av trafikksikkerhetsarbeidet. Politidistriktene er presset på ressurser og vil erfaringsmessig prioritere andre hendelser.

 

3. UPs spisskompetanse og kapasitet kommer politidistriktene til gode

UP har vært på veiene i 80 år og bygget opp et meget kompetent fagmiljø på trafikksikkerhet. Når et politidistrikt avgir folk til UPs tjeneste får de tilbake en kompetanse som er helt uvurderlig i det lokale trafikksikkerhetsarbeidet. UP er også en fleksibel og mobil bistandsressurs for politidistriktene ved store, ekstraordinære hendelser.

 

4. Befolkningen ønsker politi på veiene

Politiets innbyggerundersøkelser viser at folk er aller mest redd trafikkfarlige hendelser. Befolkningen har størst tiltro til politiets evne til å håndtere trafikkfarlige hendelser, sammenlignet med andre hendelser.

 

5. UP er en viktig aktør i det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet

Norge har opplevd en gledelig reduksjon i antallet som omkommer og blir hardt skadet i trafikken de senere tiår. Årsaken til det er systematisk og tverrsektoriell innsats over tid. Politiet, særlig UP, har en viktig funksjon i det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet og samarbeider nært og godt med øvrige aktører.

 

Den norske samarbeidsmodellen har vist seg å være en «suksessformel» og bør ikke endres. Trafikksikkerhet må fortsatt ha høy prioritet. Fortsatt nedgang i alvorlige trafikkulykker må ikke tas for gitt. Vekst i trafikken, økt andel eldre, flere myke trafikanter og ny teknologi som tar oppmerksomheten fra veien vil utfordre trafikksikkerheten i årene som kommer.

 

Organisasjonene som stiller seg bak oppropet til Justisdepartementet er: Norges Lastebileierforbund, Norges Automobil-Forbund (NAF), Norsk Transporteierforbund, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Norsk Motorcykkel Union, MA-rusfri trafikk, Personskadeforbundet, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Norges Bilsportforbund (NBF), Nei til Frontkollisjoner, Autobransjens Leverandørforening (ABL), Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA), Norges Bilbransjeforbund (NBF), American Car Club of Norway (AMCAR) og Bilimportørenes Landsforening (BIL).