Stortinget har i stortingsmeldingen fastsatt fem slukkevilkår for FM-nettet. Alle må være innfridd innen 1. januar 2015 for at FM-nettet skal slukkes i 2017. Bilimportørenes Landsforening (BIL) vurderer det nå slik at slukkevilkårene vedr. DAB+-radio i biler ikke kan anses oppfylt innen fristen, selv om Medietilsynet har en god plan for denne prosessen, styrt av Stortingsmelding nr. 8 (2010 – 2011).

bilde: www.radio.no

bilde: www.radio.no

I pkt. 6.3.4 i meldingen, «Boks 6.6» heter det: «I 2015 må det finnast rimelege og teknisk tilfredsstillande løysingar for radiomottak i bil. I dette ligg blant anna at adaptarløysingar gir eit stabilt og robust signalmottak. Dersom slike løysingar ikkje føreligg i 2015, må avvikling av FM utsetjast til 2019, slik at aktørane får tid til å utvikle aktuelle løysingar.»

I et brev til Kulturdepartementet og medietilsynet påpeker BIL følgende: «Det er ennå slik i dag at langt fra alle biler (kun ca. 50 %) bestilles med DAB+. Det er også slik at fortsatt ikke alle biler kan leveres med dette. BIL har ikke dato for når alle kan leveres med DAB+. Årsaken til dette er at de aller fleste landene med store bilvolumer ennå ikke har fastsatt år for slukking av FM – eller at landene har fastsatt et senere tidspunkt enn Norge. DAB+ anses derfor av mange bilprodusenter som ekstrautstyr på linje med f. eks. navigasjon. Dette betyr også at ettermonteringsløsninger som kan integreres i bilenes «infotainment»-systemer ikke vil bli levert av mange bilprodusenter til biler som er noen år gamle. Vårt bilvolum er for lite til at vi kan påvirke industrien. I 2013 ble det produsert mer enn 87 millioner biler i verden. Av disse ble det i Norge registrert ca. 180.000, eller ca. 0,2 %.

Det finnes mange adaptere for ettermontering, men BIL er av den oppfatning at disse generelt ikke oppfyller kravet i slukkevilkåret om at det må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger. Løsningene er ikke fullgode og/eller de er relativt dyre. Det vil derfor være forhastet og unødvendig å slukke FM-nettet allerede i 2017.

DAB+ er utvilsomt kommet for å bli og gir allerede merverdi. Bilimportørenes Landsforening hilser dette hjertelig velkommen. DAB+ blir godt markedsført av forskjellige aktører, også våre egne, og tilbudet utvikles med nye kanaler. Dette er bra og må fortsette med uforminsket styrke. Dette trenger ikke å innebære slukking av FM så tidlig som i 2017, lenge før de fleste andre land, noe som strengt tatt ikke er nødvendig og som vil kunne skape negative reaksjoner både overfor myndighetene og bilbransjen.

BIL mener derfor at slukketidspunkt for FM-nettet ikke må være tidligere enn 2019.»