European Automobile Manufacturers Association (ACEA) lanserer snart en egen nettside med informasjon om WLTP – www.wltpfacts.eu. I den forbindelse har de laget en faktabrosjyre som i korte trekk beskriver hva overgangen går ut på.

For de som kjenner til overgangen fra testsyklusen NEDC til WLTP er det ingen overraskelser:

Fra september 2017

  • Biler allerede typegodkjent kan fortsette å bruke NEDC-tall
  • WLTP introduseres for nye typegodkjenninger
  • Bilindustrien har signalisert at de allerede her ønsker å begynne å bruke WLTP-tall i informasjon og markedsføring
  • I overgangsperioden, som løper ut 2018, brukes kun NEDC-verdier som offisielle utslippstall hos forhandlere slik at det er lettere for forbrukere å sammenlikne bilmodeller
  • Man forventer at de fleste nasjonale skattemyndigheter vil fortsette å beregne avgifter ut fra NEDC

Fra september 2018

  • Alle nye biler må testes etter WLTP

Fra 1. januar 2019

  • Bilforhandlere må kun bruke WLTP-verdier på informasjonen til kundene, for å unngå forrviring
  • Et unntak gjøres for «end-of-series»-biler, det vil si utgående bilmodeller
  • Nasjonale myndigheter må innrette beskatningen sin etter WLTP-verdier, og gjøre dette på en slik måte at det ikke slår negativt ut for forbrukerne (i praksis kompensere for økte utslippstall slik at beskatningen ikke blir for høy).

 

Hele brosjyren finner du her.