Lastebiler på autopilot, uten en sjåfør om bord, er i ferd med å bli virkelighet. I samarbeid med Kungliga tekniska högskolan (KTH), Linköping-universitetet, Autoliv og SAAB har Scania utviklet en helt selvkjørende lastebil for bruk i gruvedrift. Testbilen, som kalles Astator, kan i dag håndtere kjøring i høy og lav hastighet, og svinge utenom hindringer i veien.
Den kan også rygge seg selv, og håndtere lasting og lossing automatisk. Alt sammen på trange og svingete veier, uten personer om bord.

Ut i gruvedrift
Lastebilen, Astator, skal demonstreres i mai, og så ut i gruvedrift i høst, skriver KTH i en melding. Målet er at lastebilen skal være klar til bruk om et år eller to.

Gruvedrift er spesielt godt egnet for selvkjørende lastebiler, sier Lars Hjorth, leder for utvikling av autonome transportløsninger i Scania, og prosjektleder for iQMatic, i en melding.

Model Predictive Control
Metoden som er tatt i bruk for å gjøre lastebilen selvkjørende kalles Model Predictive Control (MPC).

MPC sørger for at lastebilen kan forutsi hvordan den vil bevege seg i terrenget utifra gasspådrag og bremsing, og gjør det mulig å minimere avvik fra ønsket kjørebane.

Dette skal gi passasjerer en behagelig reise, ettersom det vil sørge for at kjøringen ikke går i rykk og napp.

Dette skal også gjøre drivstofforbruket optimalt, slik at så lite diesel som mulig går med. Programvaren tolker data fra sensorene hvert femtiende millisekund, og gjør nødvendige justeringer kontinuerlig.

– Lastebilen kjørte selv med en maksimal avvikelse på 20 centimeter fra veiens midtlinje. Foruten at den oppfører seg veldig nøye, så klarer lastebilen også å kjøre i høye hastigheter. Makshastigheten er 90 kilometer i timen, og dette håndterte styringen på en myk og stabil måte, sier Pedro Lima, en av KTH-studentene som har vært involvert i prosjektet.

Selvkjørende lastebiler kan du allerede treffe på på Autobahn i Tyskland
Der holder Daimler på med et slikt prosjekt for langtransport, hvor lastebiler utstyres med samme type autonome systemer som personbiler.

Til forskjell fra Scanias prosjekt, krever disse lastebilene at det er en sjåfør om bord, som kan ta over styringen om situasjonen krever det. Disse bilene kan heller ikke kjøre seg selv utenfor motorvei.

KTH jobber for øvrig også med et prosjekt som skal gjøre en buss selvkjørende, i samarbeid med Scania og Ericsson. Prosjektet, kalt iQCity, skal utføres i Kista nord for Stockholm.

Les mer her